Úspešnosť obchodnej ponuky býva rozhodujúca pre samotný obchod a poťažmo úspešnosť celej firmy. Prečítajte si 4 zásady, vďaka ktorým posuniete svoju obchodnú ponuku na vyšší level a zapôsobíte na svojich zákazníkov.
Obchodná ponuka je formálny dokument, ktorým potenciálnemu zákazníkovi ponúkate svoj produkt alebo služby. Jej cieľom je presvedčiť zákazníka k obchodnej schôdzke alebo priamo objednávke a nákupu. Čo urobiť, aby ste k tomuto cieľu došli? Ujasnite si, koho oslovujete, akou formou a k akej akcii chcete potenciálneho zákazníka motivovať. A potom dodržujte nasledujúce tipy.
1. Dbajte na vizuálnu stránku
Obchodná ponuka je vizitkou firmy, preto si dajte záležať na forme. Píšte čo najstručnejší e-mail a samotnú ponuku vložte ako PDF dokument do prílohy. Zákazník si musí dokument ihneď spojiť s vašou firmou, napríklad cez vizuálnu stránku dokumentu. Preto použite minimálne hlavičkový papier. Ešte krajšia a praktickejšia je šablóna spracovaná od grafika, v ktorej vždy len upravíte informácie podľa požiadaviek klienta.
TIP: Ak chcete osloviť VIP klienta, nebojte sa byť kreatívni. Pošlite list a vyhrajte si s grafikou alebo štruktúrou papiera, doplňte letáčiky či brožúrky. Alebo z listu urobte skladačku alebo rovno pošlite darčekový balíček, ktorý váš produkt či službu ešte lepšie predstaví a zákazníka rozhodne zaujme. Alebo vytvorte samostatnú landing page na svojom webe, perfektne ju vylaďte a pošlite klientovi odkaz.
2. Odovzdajte všetky informácie
Nemenej dôležitý je obsah. Zatiaľ čo text e-mailu sa snažte udržať stručný a len naznačte, čo ponúkate, v prílohe buďte konkrétni. Dbajte na štruktúru a prehľadnosť ponuky:
- popíšte produkt alebo službu a jej výhody pre zákazníka,
- dodajte vizualizáciu riešenia alebo ukážku produktu, aby si ho zákazník lepšie predstavil,
- naznačte postup práce a čo sa bude po objednávke diať,
- pridajte časový odhad, ako dlho budú jednotlivé kroky trvať a kedy tovar dodáte,
- doplňte cenovú ponuku vrátane rozpisu, čo všetko cena zahŕňa,
- nezabudnite na CTA (výzvu do akcie), aby zákazník vedel, čo má po prečítaní ponuky urobiť.

Pri cenovej ponuke uveďte viac variant. Zákazník sa sám rozhodne, čo je pre neho najlepšie, a porovnanie nájde priamo u vás bez toho, aby hľadal u konkurencie. Podľa psychológov navyše platí, že si ľudia obvykle vyberajú strednú cestu, aby sa vyhli extrémom. Ako prostredný z troch cenových variant teda uveďte ten, ktorý chcete, aby si zákazník vybral.
3. Myslite na zákazníka a včas mu povedzte, čo potrebuje
Obrovskou chybou je hovoriť v ponuke o sebe. Áno, potrebujete predať svoj produkt alebo služby. Pokiaľ sa ale budete príliš vychváliť, zákazník ponuku rýchlo hodí do koša.
Choďte na to z druhého konca. Ukážte zákazníkovi, že práve on je stredobod vášho záujmu:
- najskôr spomeňte problém alebo potrebu, ktorú má,
- následne mu ponúknite riešenie,
- až potom sa venujte popisu vášho produktu.
4. Ušite ponuku zákazníkovi na mieru
S tým súvisí personalizácia. Zákazník musí mať z ponuky pocit, že píšete iba jemu. Chce to viac úsilia a času, než keby ste kopírovali šablónu, ale všetko sa vám vráti. Namiesto neurčitého oslovenia použite meno, v texte uveďte názov oslovenej firmy a ponuku uveďte odsekom, z ktorého klient okamžite pozná, že hovoríte o ňom. Využite napríklad informácie z obchodnej schôdzky či callu.
S obchodnými ponukami na mieru vám pomôže CRM. Konkrétnu ponuku vytvorí priamo z obchodného prípadu zadaného v systéme. Navyše tu máte pohromade všetky informácie, ktoré ste od klienta získali