Sledovanie konkurencie: 5 základných vecí na čo sa zamerať

Sledovanie konkurencie: 5 základných vecí na čo sa zamerať

Či už predávate akýkoľvek tovar alebo službu, na trhu nikdy nie ste sami. A to je dobrá správa – práve konkurencia vás núti svoje produkty neustále zlepšovať. K tomu ale potrebujete svoju konkurenciu sledovať. Čítajte, ako na to.

Sledujte konkurenciu a zistite svoje výhody

Pokiaľ budete mať prehľad o svojej konkurencii, lepšie si uvedomíte:

  • v čom je vaša firma, produkt alebo služba unikátna, akú máte konkurenčnú výhodu,
  • kto sú vaši konkurenti a čo robiť, aby vám nevzali zákazníkov,
  • aké sú trendy vo vašom odvetví a ako s nimi konkurencia pracuje,
  • čo konkurencii v biznise funguje a ako sa môžete inšpirovať.

Sledovanie konkurencie vám tiež pomôže vyhnúť sa rizikám. Napríklad ak sa iná firma v minulosti pokúšala zaviesť nový produkt, ktorý teraz pripravujete vy, ale nepodarilo sa to, môžete sa ich chýb vyvarovať a urobiť to lepšie.

Prečo je sledovanie konkurencie dôležité a prečo sa s ňou dokonca priateliť, podrobne vysvetľujeme v našom hube pre obchodných manažérov SalesDriver.

Na čo sa pri sledovaní konkurencie zamerať

Konkurenciu sledujte pravidelne, aspoň raz ročne, ale ideálne častejšie. Najskôr si urobte prehľad priamej konkurencie, ktorá ponúka podobné produkty a služby a pôsobí na rovnakom trhu ako vy. Potom každého z konkurentov preskúmajte. Zamerajte sa na nasledujúce oblasti:

1. Webové stránky a e-shop

Prezrite si web konkurencie a zamerajte sa na:

  • produkty, ktoré konkurencia ponúka,
  • ceny, za ktoré ich predáva, aj na ponúkané zľavy, výhodné akcie alebo výpredaje,
  • spôsob predaja, teda či využíva e-shop, kamenné predajne alebo distribútorov.

Vďaka tomu vidíte, ako podobné alebo naopak odlišné produkty ponúkate vy, ako sa líšite cenou a či to pre vás znamená oproti konkurencii výhodu alebo nie. Rovnako tak uvidíte príležitosti - funguje konkurencii e-shop a mohol by fungovať aj vám?

2. Blog, newsletter a ďalšie

Na webe sa pozrite aj na blog, aktuality či iné zverejňované texty. Pokiaľ konkurencia posiela newsletter, prihláste sa k odberu. Zistite, ako často posiela či zverejňuje novinky a čo v nich oznamuje. Sledovať môžete aj to, aký záujem o články klienti majú, napríklad či obsah zdieľajú alebo komentujú.

Zamerajte sa na to, ako by ste mohli témy spracovať lepšie alebo dokonca ktoré oblasti konkurencie nepokrýva a je to príležitosť pre vás.

3. Sociálne siete

Pozrite sa, na akých sieťach má konkurencia profily a ako je na nich aktívna. Zistite tiež počet sledujúcich alebo ako na príspevky značky reagujú, čo sa im páči a čo nie.

Nielen, že sa inšpirujete v tom, aký obsah vašich klientov zaujíma. Uvidíte tiež, aké problémy riešia a čo u konkurencie hľadajú. Alebo ako sú s produktmi a službami spokojní.

Ak sú obchodníci vašich konkurentov aktívni na LinkedIn, je najvyšší čas ich dohnať. Tipy, ako na social selling, zdieľame v samostatnom článku.

4. Reklamy

Sledujte, či a aké reklamy konkurencia využíva a ktoré výhody svojich produktov v nich zdôrazňuje. Získate tak prehľad o tom, ktorý tovar a služby konkurencie vníma ako svoje najdôležitejšie a snaží sa ich najviac predať.

Reklamy vám tiež ukážu, v akom konkurenčnom prostredí sa pohybujete a aké úsilie musíte vynaložiť na svoje zviditeľnenie voči klientom.

5. Zákazníkov

Asi najťažšie bude zistiť, čo si o konkurencii myslia jej klienti. Využite na to recenzie na sociálnych sieťach alebo hodnotenia na e-shope. Uvidíte, čo sa zákazníkom na produktoch konkurencie páči aj s čím sú nespokojní. Sledujte aj to, na akých zákazníkov konkurencia cieli a ako sa líši od vašich.

Spýtajte sa aj svojich klientov, prečo si vyberajú vaše produkty a čím ste pre nich lepší ako konkurencia. Všetku komunikáciu so svojimi klientmi udržíte pohromade vďaka nášmu RAYNET CRM. Vyskúšajte si ho po 30 dní zadarmo v skúšobnej verzii.

Vyskúšať CRM

Ako sa zistenými informáciami naložiť

Všetko, čo o konkurencii zistíte, vám pomôže odlíšiť sa a potenciálne zlepšiť svoje služby. Tu je niekoľko spôsobov, ako to môžete docieliť:

Upravte personu ideálneho zákazníka –⁠ Zistili ste, že konkurencia cieli na úplne rovnakú cieľovku ako vy a má u nej väčší úspech? Potom sa radšej nepreťahujte, ale upravte svoju perzónu ideálneho zákazníka a skúste si získať tých zákazníkov, ktorých váš konkurent prehliada. Vyvíjate firemný systém a konkurencia má podchytené výrobné firmy? Skúste sa preorientovať napríklad na maloobchody.

Zapracujte na svojej značke –⁠ Keď zistíte, že vaša konkurencia sa prezentuje veľmi podobne ako vy, odlíšte sa. Vytvorte si marketingovú stratégiu zameranú na posilnenie značky a buďte pre cieľovku výraznejšia a atraktívnejšia.

Prispôsobte obchodný proces –⁠ Popremýšľajte, či nad konkurenciou nezískate výhody, ak napríklad zmeníte spôsob získavania leadov, schému obchodných schôdzok alebo tvorbu ponúk.

Zlepšite zákaznícky servis a podporu –⁠ Zistili ste z reakcií zákazníkov, že vaša konkurencia má príliš pomalú zákaznícku podporu? Vylaďte tú svoju a máte veľkú konkurenčnú výhodu. A ak si konkurencia vedie dobre, buďte ešte lepší.

Rozvíjajte produkt a služby –⁠ Po dôkladnom prieskume konkurencie by ste mali mať desiatky podnetov, na základe ktorých môžete vyladiť, odlíšiť a celkovo zlepšiť svoje produkty a služby. Využite to.