Či už predávate akýkoľvek tovar alebo službu, na trhu nikdy nie ste sami. A to je dobrá správa – práve konkurencia vás núti svoje produkty neustále zlepšovať. K tomu ale potrebujete svoju konkurenciu sledovať. Čítajte, ako na to.
Sledujte konkurenciu a zistite svoje výhody
Pokiaľ budete mať prehľad o svojej konkurencii, lepšie si uvedomíte:
- v čom je vaša firma, produkt alebo služba unikátna, akú máte konkurenčnú výhodu,
- kto sú vaši konkurenti a čo robiť, aby vám nevzali zákazníkov,
- aké sú trendy vo vašom odvetví a ako s nimi konkurencia pracuje,
- čo konkurencii v biznise funguje a ako sa môžete inšpirovať.
Sledovanie konkurencie vám tiež pomôže vyhnúť sa rizikám. Napríklad ak sa iná firma v minulosti pokúšala zaviesť nový produkt, ktorý teraz pripravujete vy, ale nepodarilo sa to, môžete sa ich chýb vyvarovať a urobiť to lepšie.
Prečo je sledovanie konkurencie dôležité a prečo sa s ňou dokonca priateliť, podrobne vysvetľujeme v našom hube pre obchodných manažérov SalesDriver.
Na čo sa pri sledovaní konkurencie zamerať
Konkurenciu sledujte pravidelne, aspoň raz ročne, ale ideálne častejšie. Najskôr si urobte prehľad priamej konkurencie, ktorá ponúka podobné produkty a služby a pôsobí na rovnakom trhu ako vy. Potom každého z konkurentov preskúmajte. Zamerajte sa na nasledujúce oblasti:
1. Webové stránky a e-shop
Prezrite si web konkurencie a zamerajte sa na:
- produkty, ktoré konkurencia ponúka,
- ceny, za ktoré ich predáva, aj na ponúkané zľavy, výhodné akcie alebo výpredaje,
- spôsob predaja, teda či využíva e-shop, kamenné predajne alebo distribútorov.
Vďaka tomu vidíte, ako podobné alebo naopak odlišné produkty ponúkate vy, ako sa líšite cenou a či to pre vás znamená oproti konkurencii výhodu alebo nie. Rovnako tak uvidíte príležitosti - funguje konkurencii e-shop a mohol by fungovať aj vám?
2. Blog, newsletter a ďalšie
Na webe sa pozrite aj na blog, aktuality či iné zverejňované texty. Pokiaľ konkurencia posiela newsletter, prihláste sa k odberu. Zistite, ako často posiela či zverejňuje novinky a čo v nich oznamuje. Sledovať môžete aj to, aký záujem o články klienti majú, napríklad či obsah zdieľajú alebo komentujú.
Zamerajte sa na to, ako by ste mohli témy spracovať lepšie alebo dokonca ktoré oblasti konkurencie nepokrýva a je to príležitosť pre vás.
3. Sociálne siete
Pozrite sa, na akých sieťach má konkurencia profily a ako je na nich aktívna. Zistite tiež počet sledujúcich alebo ako na príspevky značky reagujú, čo sa im páči a čo nie.
Nielen, že sa inšpirujete v tom, aký obsah vašich klientov zaujíma. Uvidíte tiež, aké problémy riešia a čo u konkurencie hľadajú. Alebo ako sú s produktmi a službami spokojní.
4. Reklamy
Sledujte, či a aké reklamy konkurencia využíva a ktoré výhody svojich produktov v nich zdôrazňuje. Získate tak prehľad o tom, ktorý tovar a služby konkurencie vníma ako svoje najdôležitejšie a snaží sa ich najviac predať.
Reklamy vám tiež ukážu, v akom konkurenčnom prostredí sa pohybujete a aké úsilie musíte vynaložiť na svoje zviditeľnenie voči klientom.
5. Zákazníkov
Asi najťažšie bude zistiť, čo si o konkurencii myslia jej klienti. Využite na to recenzie na sociálnych sieťach alebo hodnotenia na e-shope. Uvidíte, čo sa zákazníkom na produktoch konkurencie páči aj s čím sú nespokojní. Sledujte aj to, na akých zákazníkov konkurencia cieli a ako sa líši od vašich.
Spýtajte sa aj svojich klientov, prečo si vyberajú vaše produkty a čím ste pre nich lepší ako konkurencia. Všetku komunikáciu so svojimi klientmi udržíte pohromade vďaka nášmu RAYNET CRM.