Obchodný manažér musí byť dobrý obchodník aj psychológ. Jeho úlohou je viesť obchodný tím k vytýčeným cieľom a udržiavať zdravú firemnú kultúru medzi obchodníkmi. Prečítajte si, aký je jeho popis práce a aký by mal byť, aby svoj tím dobre viedol.
Kto je obchodný manažér alebo obchodný riaditeľ
Obchodný manažér alebo manažér obchodu je skúsený obchodník, ktorý riadi celý obchodný tím a zodpovedá za jeho výsledky.
V angličtine sa na túto pozíciu používajú názvy sales director alebo sales manager. V slovenskom prostredí máva označenie obchodný riaditeľ alebo obchodný manažér rovnaký význam, niekedy však riaditeľ stojí nad manažérom – záleží na hierarchii firmy.
Ich funkcia je ale podobná, obaja sú lídrovia obchodných tímov, nastavujú stratégiu a obchodné ciele a dbajú na to, aby ich obchodníci dodržiavali.
Náplň práce obchodného manažéra
Obchodný manažér zodpovedá za obchodný tím a napĺňanie obchodných cieľov. To konkrétne znamená, že:
- nastavuje obchodnú stratégiu a dohliada na jej dodržiavanie,
- plánuje obchodné ciele a zodpovedá za výsledky tímu,
- vedie obchodný tím, zaškoľuje, motivuje a hodnotí obchodníkov,
- nastavuje a aktualizuje obchodné procesy,
- udržuje obchodné vzťahy väčšinou s VIP klientmi a kľúčovými partnermi, s čím mu pomáha CRM, v ktorom si o nich eviduje všetko podstatné,
- reprezentuje firmu,
- rozvíja veľké obchodné príležitosti.
Ak sa chcete naučiť pracovať s CRM, vyskúšajte si ho nanečisto. Väčšina CRM dodávateľov ponúka skúšobnú verziu po obmedzenú dobu zadarmo.
Plat obchodného manažéra
Rovnako ako u ďalších obchodníkov má plat obchodných manažérov dve zložky – fixnú a pohyblivú, ktorá sa odvíja od predaja. Záleží teda na jeho schopnostiach, ale priemerne si mesačne zarobí okolo 2 030 EUR hrubého.
Aká je rola manažéra obchodu
Obchodný manažér je rozkročený medzi obchodom a leadershipom. Dobre musí zvládať oboje, riadenie obchodu aj obchodného tímu.
Idú za ním úspechy aj neúspechy obchodného tímu. Aby obchodníci odvádzali svoju prácu čo najlepšie a boli spokojní, musí obchodný manažér byť dobrým lídrom. To znamená, že:
- buduje dobré vzťahy v tíme,
- vedie tím k najlepším výsledkom,
- naberá nových ľudí do tímu a onboarduje ich,
- vzdeláva súčasných obchodníkov.
Aký by mal obchodný manažér byť
Ako je vidieť, manažér obchodu má veľa úloh a veľkú zodpovednosť. Na to potrebuje:
- byť starostlivý a vytrvalý,
- mať dobré komunikačné schopnosti,
- vedieť vyjednávať a byť rozhodný,
- vedieť vyhodnocovať riziká,
- byť dobrý vodca a vedieť strhnúť svoj obchodný tím,
- mať pozitívny prístup a vedieť počúvať.
Hard skills a soft skills, ktoré by mal obchodný manažér mať
Hard skills
Soft skills
Znalosť produktu
Strategické myslenie
Dátová analýza
Riadenie tímu a leadership
Nábor ľudí
Obchodné zručnosti
Ovládanie CRM
Empatia
Psychická odolnosť
Komunikačné zručnosti
Riešenie problémov
Delegovanie
Aktívne počúvanie
Motivácia seba aj ostatných
Ďalšie tipy a rady, vďaka ktorým sa z obchodných manažérov rýchlo stanú profíci, nájdete v našom hube pre obchodných manažérov Sales Driver.