Čím viac toho ako obchodník o klientoch viete, tým lepšie. Čím viac údajov ale schraňujete, tým zložitejšie je udržať v nich poriadok. Vypracujte si databázu, do ktorej napcháte prvú poslednú o každom jednom zákazníkovi, ale pritom sa v nej nič a nikto nestratí. Neviete ako na to? V článku vám to prezradíme.
Čo je databáza zákazníkov
Zoznam všetkých zákazníkov či leadov s informáciami, ktoré o nich máte. V databáze môžete mať aj históriu komunikácie s klientom alebo dokumenty, ktoré ste si vymenili.
Databáza zákazníkov môže mať podobu jednoduchého adresára mien a telefónnych čísel alebo e-mailových adries. Ale môže to tiež byť prepracovaný systém plný údajov od mena zákazníka cez jeho koníčky až po obľúbené víno. Skrátka všetko, čo by sa vám niekedy mohlo hodiť na vzájomnú komunikáciu.
Aké informácie o zákazníkoch evidovať
Čím viac informácií o klientovi máte, tým samozrejme lepšie. Niekde ale musíte začať. Tie najdôležitejšie informácie sú:
- Kontaktné údaje – názov firmy, sídlo alebo fakturačné údaje, informácie o kontaktných osobách, s ktorými vo firme komunikujete. RAYNET CRM vám zadávanie týchto informácií uľahčí – stačí zadať IČO a zvyšok si doplní z databázy ARES.
- Technické údaje súvisiace s ponúkaným produktom – evidujte si všetko, čo potrebujete vedieť, aby ste klientovi ponúkli vhodný produkt. Napríklad veľkosť firmy, odbor podnikania alebo to, ako majú nastavené vnútorné procesy.
- História komunikácie s klientom – teda čo spolu riešite, všetky e-maily, poznámky z telefonátov alebo schôdzok. Vždy budete vedieť, čo môžete ponúknuť, čo klientov v minulosti zaujímalo, alebo čo s nimi riešil kolega.
- História obchodu a dokumenty – pre plánovanie a vyhodnocovanie obchodu je dobré vedieť, koľko ste toho klientovi predali, ktoré ponuky odmietol, čo naopak kupuje najviac, alebo koľko peňazí u vás bežne utratí za kvartál.
- Udalosti – pravidelné cally alebo schôdzky, aby ste mali prehľad, čo sa udialo a čo sa blíži. V CRM si udalosti prepojíte s kalendárom, ktorý vás na ne upozorní.
O dôležitých údajoch pre evidenciu zákazníkov sme písali v samostatnom článku.
Prečo s databázou zákazníkov pracovať
Vďaka starostlivému zapisovaniu všetkých dát budete mať vždy prehľad, čo sa v obchode a u klientov deje. Bez databázy klientov sa skrátka ako obchodník nezaobídete, je to taká vaša externá pamäť.
Pokiaľ si vypracujete kvalitnú databázu, ktorá sa vám bude dobre používať, dostanete navyše obchod pod ešte väčšiu kontrolu. Pretože:
- viete lepšie odhadnúť, ako bude obchod vyzerať v nasledujúcom mesiaci či roku,
- klientom ponúkate relevantné produkty,
- môžete si ich ľahko filtrovať či segmentovať - a ponuku poslať napríklad len tým, ktoré ste za posledný rok neoslovili,
- pripomeniete si, čo klient v minulosti spomenul a čo by ho teraz mohlo zaujímať,
- zákazníci vďaka tomu vnímajú, že ich dobre poznáte a venujete im pozornosť,
- cítia sa u vás dobre ao to radšej u vás nakupujú alebo vás odporúčajú ďalej
Ako evidovať databázu zákazníkov
Možnosti evidencie údajov sú rôzne. Menším firmám často stačia napríklad jednoduché excelové tabuľky. Alebo treba len zoznam kontaktov na papieri.
Pokiaľ ale máte klientov viac, evidujete o nich viac informácií alebo rozširujete tím obchodníkov, ktorí s databázou pracujú, tabuľky sa stávajú neprehľadné a budete musieť siahnuť po sofistikovanejšom nástroji.
Obľúbeným riešením je CRM, teda systém pre riadenie vzťahov so zákazníkmi. Sústredí sa doň všetky dáta o zákazníkoch, s ktorými sa potom pohodlne pracuje ďalej.
Software databázy zákazníkov
Do CRM ľahko uložíte všetky informácie o zákazníkoch a leadoch. Systémy dnes často fungujú na cloude, takže sa k údajom dostanete kedykoľvek a odkiaľkoľvek. Vďaka jednoduchej filtrácii si na pár kliknutí nájdete tých klientov, ktorých práve potrebujete – bez prehrabávania sa kvantami dát.
CRM však nie je obyčajný nástroj pre evidenciu zákazníkov. Vie toho viac:
- slúži ako kalendár a pripomenie vám naplánované schôdzky, cally aj úlohy – pre väčšiu prehľadnosť ich všetky prepoja s konkrétnymi klientmi,
- zaznamenáva kompletnú históriu vzťahu s klientom a uľahčuje zákaznícku starostlivosť, pretože každý z kolegov ihneď vidí, čo sa s klientom kedy riešilo a na čo môže nadviazať,
- umožňuje vyhodnocovanie a reportovanie – naklikajte si napríklad, že chcete vidieť koľko máte klientov v akej fáze predajného lievika a za chvíľku máte hotový graf a prehľadne spracované čísla ako podklady na poradu alebo pre šéfa,
- uvoľní vám ruky vďaka automatizácii rutinných úloh, ako je napríklad vypĺňanie údajov, odosielanie e-mailov alebo tvorba ponúk a zmlúv – obchodníci potom majú čas na samotný obchod bez toho, aby trávili hodiny papierovaním.
Evidencia zákazníkov v CRM
Uľahčite si obchod a preneste si databázu klientov do nášho RAYNET CRM. Všetky spomínané funkcie a výhody v ňom nájdete – už počas 30 dní, kedy si ich môžete vyskúšať zadarmo a bez záväzkov.