Ovocie predávate na trhu, domáce potreby v kamennom obchode, auto v showroome alebo dokonca oblečenie v e-shope. Vaši zákazníci od vás tovar kupujú a používajú, nič na ňom nevydelávajú a nepredávajú ho ďalej. Ste súčasťou podniku B2C. Aké sú jeho špecifiká a čím sa líši od iných obchodných modelov?
Čo je podnikanie B2C
Skratka B2C znamená business-to-consumer a označuje predaj konečnému spotrebiteľovi, ktorý tovar používa pre vlastnú potrebu. To znamená, že si kupuje auto, ktoré riadi, dom, v ktorom býva, oblečenie, ktoré nosí, alebo potraviny, ktoré konzumuje.
Tým sa líši od takzvaného B2B (business-to-business) obchodu, v ktorom spoločnosť predáva svoje výrobky inej spoločnosti. Tá ich používa na výrobu svojho tovaru alebo ďalej predáva výrobky, ktoré kupuje, svojim zákazníkom.
Rozdiely medzi B2C a B2B
Okrem zákazníka sa podnikanie B2C zvyčajne líši od podnikania B2B aj v iných aspektoch:
- cena tovaru je v B2C jednotná pre všetkých zákazníkov, zatiaľ čo v B2B sa často líši pre jednotlivých zákazníkov,
- v B2C rozhoduje o kúpe spotrebiteľ a zvyčajne nakupuje rýchlo, zatiaľ čo v B2B sa na rozhodovaní podieľa viac ľudí v spoločnosti a proces je zdĺhavejší,
- podnikanie B2C sa vyznačuje širokým trhom, zatiaľ čo v B2B je trh obmedzenejší, takže spoločnosti musia venovať väčšiu pozornosť aj budovaniu vzťahov so zákazníkmi,
- preto zatiaľ čo v B2C klienti zvyčajne využívajú zákaznícky servis len vtedy, keď sa vyskytne problém so zakúpeným tovarom, v B2B klienti vyhľadávajú kvalitný zákaznícky servis pred nákupom, počas neho aj po ňom. Ako si vybrať vhodný obchodný model
The specifics of both business models will help you determine which one is better suited for your business. If you sell car parts that are not applicable elsewhere, B2B will be the obvious choice.
Ako si vybrať vhodný obchodný model
Špecifiká oboch obchodných modelov vám pomôžu určiť, ktorý z nich je pre vaše podnikanie vhodnejší. Ak predávate autodiely, ktoré sa inde nedajú použiť, B2B bude jasnou voľbou.
Predstavte si však, že pestujete zeleninu a chcete ju predávať. Máte dve možnosti:
- Buď ju ponúknete priamo spotrebiteľom, t. j. zákazníkom, ktorí ju od vás kúpia a použijú v obchode B2C,
- alebo môžete využiť B2B a predávať ju obchodom, ktoré ju ďalej predávajú zákazníkom alebo spoločnostiam, ktoré z nej vyrábajú iné výrobky.
Výhody a nevýhody B2C biznisu
Výhody
Nevýhody
Široký trh
Nižšie náklady na prevádzku (najmä v e-commerce)
Kratší obchodný cyklus
Menej intenzívna komunikácia so zákazníkmi
Vysoká konkurencia
Nižší zisk z jednotlivých zákaziek
Zložitejšie udržanie zákazníkov
Viac administratívy
Buď si sami vybudujete sieť klientov, ktorí váš tovar prepredajú, alebo zacielite priamo na širší trh koncových zákazníkov. S riadením B2B obchodu vám pomôže CRM, kde máte všetky kontakty na klientov, všetku komunikáciu aj dokumenty prehľadne na jednom mieste. Vyskúšajte si CRM zadarmo a zistite, či vám uľahčuje biznis.
Typy firiem v B2C
B2C nie sú len e-shopy a kamenné predajne. Obchodných modelov je v B2C segmente viac a často sa kombinujú. Tu je 5 základných B2C modelov:
- Priami predajcovia – Firmy, ktoré predávajú svoj vyrobený alebo nakúpený tovar na svojom e-shope. Sem patrí väčšina e-shopov.
- Sprostredkovatelia – Firmy, ktoré za poplatok poskytujú svoj e-shop menším výrobcom. Týmto službám sa obvykle hovorí marketplace a poskytujú ich veľké e-shopy ako Alza, MALL alebo Amazon.
- Reklamná B2C – Typicky ide o webové stránky, ktoré okrem svojho obsahu publikujú veľké množstvo plateného obsahu od firiem. Tie na nich napríklad prostredníctvom platených článkov propagujú svoje produkty a služby.
- Poplatkové služby – Firmy poskytujúce produkty alebo služby za pravidelný poplatok. Napríklad spravodajstvo s platenými článkami alebo e-shopy posielajúce na pravidelnej báze mystery boxy.
- Kamenné predajne – Firmy, do ktorých zákazníci dochádzajú fyzicky, napríklad maloobchody, reštaurácie, kaderníctvo, požičovne a pod.