Existujú desiatky metód, ako môžete osloviť zákazníkov. Každý obchodník, markeťák aj riaditeľ firmy by sa v nich mal zorientovať a vyskúšať tie spôsoby, ktoré dávajú pre jeho produkt či službu zmysel. Inšpirujte sa 10 najčastejšími metódami na generovanie leadů, ktoré denne využívajú firmy po celom svete.
1. Prirodzená návštevnosť z vyhľadávačov
Do prirodzenej návštevnosti sa radia tí potenciálni klienti, ktorí sa na váš web dostali sami od seba, nie z platenej reklamy. Najefektívnejšou cestou, ako prirodzenú návštevnosť posilniť, je:
- tvoriť na webe pravidelný relevantný obsah ako napríklad novinky alebo blogové články,
- optimalizovať web z hľadiska SEO.
Čím viac na týchto dvoch bodoch zapracujete, tým vyššie vás algoritmy vyhľadávačov budú umiestňovať.
2. Affiliate marketing
Zjednodušene povedané spočíva affiliate marketing v spolupráci s ďalšími webovými stránkami. Blogy, magazíny alebo iné nekonkurenčné weby môžu propagovať vaše produkty či služby napríklad výmenou za spätný odkaz. Prípadne výmenou za časť príjmov z úspešných zákaziek od klientov, ktoré na váš web privedú.
Pamätajte ale, že kvalitné leady vám privedú iba stránky, ktoré majú s vaším produktom niečo spoločné. Ak predávate príklepové vŕtačky, pravdepodobne vám nepomôže spätný odkaz na webe o chove škrečkov.
3. Sociálne siete
Zistite si, na ktorých sociálnych sieťach sa najčastejšie vyskytujú vaši zákazníci, a potom pátrajte po spôsoboch, ako ich osloviť. V B2B obchode je to vo väčšine prípadov LinkedIn, kde veľmi ľahko nadviažete kontakt napríklad s manažérmi alebo nákupcami kľúčových firiem.
Viac o tom, ako využiť LinkedIn pri obchodovaní, sme podrobne rozpísali v samostatnom článku.
4. Direct marketing
Direct marketing = oslovovanie potenciálnych zákazníkov priamo. Cieľom je prinútiť zákazníkov k akcii, napríklad k odberu newsletteru, návšteve webu alebo rovno k nákupu.
Priamy marketing má mnoho podôb, je to napríklad:
- odosielanie personalizovaných obchodných e-mailov,
- zacielenie platených on-line reklám,
- rozdávanie letákov
- alebo navolávanie zákazníkov známe ako cold calling.
O tom, kedy a ako má zmysel skúšať cold calling, píšeme v samostatnom článku.
5. Osobné stretnutie na eventoch
Veľtrhy, konferencie alebo networkingové akcie. To je len pár príkladov akcií, na ktorých sa môžete stretnúť s potenciálnymi zákazníkmi. Stačí krátky kontakt a výmena vizitky či žiadosť o spojenie na LinkedIn a máte lead. Akcie naživo sú pre obchodníkov skvelé príležitosti, ako s potenciálnymi zákazníkmi hneď od prvého kontaktu nadviazať bližší vzťah.
6. Referral alebo spätná väzba
Hovorí sa, že spokojný zákazník je najlepší marketing a práve na tom stojí referral. Ak máte veľmi spokojných klientov, s ktorými spolupráca perfektne klape, využite to:
- spíšte alebo natočte s nimi prípadovú štúdiu,
- ponúknite im zľavové kódy pre ich kontakty
- alebo ich poproste o referenciu na váš web.
7. Tradičný marketing
Tradičný marketing je stále vhodnou cestou hľadania leadov pre firmy, ktorých klienti netrávia toľko času on-line. Patria sem napríklad:
- televízne reklamy,
- reklamy v rádiu,
- billboardy,
- inzercia v novinách a časopisoch.
8. Guest posting
Publikovanie odborných článkov na etablovaných weboch vo vašom odvetví je nielen vhodný spôsob, ako získať leady. Zároveň dáte potenciálnym zákazníkom najavo, že ste odborníci a rýchlo si získate ich dôveru.
9. Landing pages
Landing page je prvá stránka, na ktorej potenciálni zákazníci „pristanú“, keď navštívia váš web. Môže to byť homepage, produktová stránka alebo napríklad blogový článok. Časť firiem ale vytvára špeciálne landing pages zamerané na konkrétnu skupinu zákazníkov alebo konkrétne kľúčové slovo, ktoré vyhľadávajú.
Pokiaľ napríklad firma vyrába bazény, vytvorí sezónnu landing page, kde pripomenie najlepší čas na objednávku bazéna, aby sa v ňom zákazníci mohli v lete kúpať, a pridá objednávkový formulár. Landing page potom môže spropagovať napríklad výkonnostnou reklamou.
10. Výkonnostné reklamy
PPC reklamy a reklamy na sociálnych sieťach sú jednou z najobľúbenejších metód získavania leadov, pretože ich dokážu v krátkom čase prilákať veľké množstvo. Na druhej strane neposilňujú rast zákaziek dlhodobo, takže je vhodné kombinovať ich napríklad s vylepšovaním organickej návštevnosti, pozri bod 1.