Ako predávať, ale "nepredávať"

 
Deväť tisíc ľudí dostalo otázku, čo si predstaví, keď sa povie predaj. Nakuknite do ľudských hláv a zistite, ako to využiť v praxi.

Predaji sa nevenujú len obchodníci, ale aj cukrárky alebo programátori crm. Michal Musil z GrowJOB Institute, s ktorým rozbiehame video seriál SALESMAJSTR, vám v tomto článku ukáže, prečo sú obchodnícke zručnosti pre život rovnako dôležité ako angličtina alebo kritické myslenie.

Keď sa povie predaj

Predaj je kľúčovou esenciou každého podnikania, ale väčšina z nás nemá rada, keď nám niekto niečo predáva. Dan Pink vo svojej knižke Predávať je ľudské publikoval vlastný výskum, v ktorom sa pýtal približne 9 000 ľudí v USA a Európe, čo sa im vybaví, keď sa povie predaj.

Najčastejšie zaznievali slová:

  • priekupník ojazdených áut,
  • tlačivá,
  • kufrík
  • alebo oblek.

Zo všetkých asociácií bolo 20 s negatívnym emočným nábojom a iba 5 s pozitívnym.

Predaj sa týka všetkých

V rovnakom výskume sa Dan Pink pýtal, ktorým činnostiam sa v práci najčastejšie venujú. Podľa očakávania zistil, že najviac času trávia administratívou a hneď potom činnosťami ako vysvetľovanie, prezentovanie, ovplyvňovanie či vyjednávanie, čo sú formy predaja. Výsledky teda napovedajú, že hoci je nám predávanie nepríjemné, všetci sa mu v živote do určitej miery venujeme.

Zároveň bolo zaujímavé, že týmto obchodným zručnostiam ľudia prisudzovali najväčšiu dôležitosť pre ich pracovné výsledky a profesijný rast. Zručnosti súvisiace s obchodom sa dnes radia spolu s angličtinou či kritickým myslením medzi takzvané meta zručnosti, ktoré potrebujeme k úspechu v akejkoľvek profesii - od učiteľa až po technika. Vhod navyše prídu aj v súkromnom živote, nech ste zrovna na úrade, na pošte alebo rezervujete stôl v reštaurácii.

Ak váš vnútorný hlas tvrdí, že predaj je len pre obchodníkov, nepočúvajte ho.