Kelly Carrow
15. 7. 2025
Obchod
Či už predávate akýkoľvek tovar alebo službu, na trhu nikdy nie ste sami. A to je dobrá správa – práve konkurencia vás núti svoje produkty neustále zlepšovať. K tomu ale potrebujete svoju konkurenciu sledovať. Čítajte, ako na to.
Pokiaľ budete mať prehľad o svojej konkurencii, lepšie si uvedomíte:
Sledovanie konkurencie vám tiež pomôže vyhnúť sa rizikám. Napríklad ak sa iná firma v minulosti pokúšala zaviesť nový produkt, ktorý teraz pripravujete vy, ale nepodarilo sa to, môžete sa ich chýb vyvarovať a urobiť to lepšie.
Prečo je sledovanie konkurencie dôležité a prečo sa s ňou dokonca priateliť, podrobne vysvetľujeme v našom hube pre obchodných manažérov SalesDriver.
Konkurenciu sledujte pravidelne, aspoň raz ročne, ale ideálne častejšie. Najskôr si urobte prehľad priamej konkurencie, ktorá ponúka podobné produkty a služby a pôsobí na rovnakom trhu ako vy. Potom každého z konkurentov preskúmajte. Zamerajte sa na nasledujúce oblasti:
Prezrite si web konkurencie a zamerajte sa na:
Vďaka tomu vidíte, ako podobné alebo naopak odlišné produkty ponúkate vy, ako sa líšite cenou a či to pre vás znamená oproti konkurencii výhodu alebo nie. Rovnako tak uvidíte príležitosti - funguje konkurencii e-shop a mohol by fungovať aj vám?
Na webe sa pozrite aj na blog, aktuality či iné zverejňované texty. Pokiaľ konkurencia posiela newsletter, prihláste sa k odberu. Zistite, ako často posiela či zverejňuje novinky a čo v nich oznamuje. Sledovať môžete aj to, aký záujem o články klienti majú, napríklad či obsah zdieľajú alebo komentujú.
Zamerajte sa na to, ako by ste mohli témy spracovať lepšie alebo dokonca ktoré oblasti konkurencie nepokrýva a je to príležitosť pre vás.
Pozrite sa, na akých sieťach má konkurencia profily a ako je na nich aktívna. Zistite tiež počet sledujúcich alebo ako na príspevky značky reagujú, čo sa im páči a čo nie.
Nielen, že sa inšpirujete v tom, aký obsah vašich klientov zaujíma. Uvidíte tiež, aké problémy riešia a čo u konkurencie hľadajú. Alebo ako sú s produktmi a službami spokojní.
Ak sú obchodníci vašich konkurentov aktívni na LinkedIn, je najvyšší čas ich dohnať. Tipy, ako na social selling, zdieľame v samostatnom článku.
Sledujte, či a aké reklamy konkurencia využíva a ktoré výhody svojich produktov v nich zdôrazňuje. Získate tak prehľad o tom, ktorý tovar a služby konkurencie vníma ako svoje najdôležitejšie a snaží sa ich najviac predať.
Reklamy vám tiež ukážu, v akom konkurenčnom prostredí sa pohybujete a aké úsilie musíte vynaložiť na svoje zviditeľnenie voči klientom.
Asi najťažšie bude zistiť, čo si o konkurencii myslia jej klienti. Využite na to recenzie na sociálnych sieťach alebo hodnotenia na e-shope. Uvidíte, čo sa zákazníkom na produktoch konkurencie páči aj s čím sú nespokojní. Sledujte aj to, na akých zákazníkov konkurencia cieli a ako sa líši od vašich.
Spýtajte sa aj svojich klientov, prečo si vyberajú vaše produkty a čím ste pre nich lepší ako konkurencia. Všetku komunikáciu so svojimi klientmi udržíte pohromade vďaka nášmu Raynet CRM. Vyskúšajte si ho po 30 dní zadarmo v skúšobnej verzii.
Všetko, čo o konkurencii zistíte, vám pomôže odlíšiť sa a potenciálne zlepšiť svoje služby. Tu je niekoľko spôsobov, ako to môžete docieliť:
Upravte personu ideálneho zákazníka – Zistili ste, že konkurencia cieli na úplne rovnakú cieľovku ako vy a má u nej väčší úspech? Potom sa radšej nepreťahujte, ale upravte svoju perzónu ideálneho zákazníka a skúste si získať tých zákazníkov, ktorých váš konkurent prehliada. Vyvíjate firemný systém a konkurencia má podchytené výrobné firmy? Skúste sa preorientovať napríklad na maloobchody.
Zapracujte na svojej značke – Keď zistíte, že vaša konkurencia sa prezentuje veľmi podobne ako vy, odlíšte sa. Vytvorte si marketingovú stratégiu zameranú na posilnenie značky a buďte pre cieľovku výraznejšia a atraktívnejšia.
Prispôsobte obchodný proces – Popremýšľajte, či nad konkurenciou nezískate výhody, ak napríklad zmeníte spôsob získavania leadov, schému obchodných schôdzok alebo tvorbu ponúk.
Zlepšite zákaznícky servis a podporu – Zistili ste z reakcií zákazníkov, že vaša konkurencia má príliš pomalú zákaznícku podporu? Vylaďte tú svoju a máte veľkú konkurenčnú výhodu. A ak si konkurencia vedie dobre, buďte ešte lepší.
Rozvíjajte produkt a služby – Po dôkladnom prieskume konkurencie by ste mali mať desiatky podnetov, na základe ktorých môžete vyladiť, odlíšiť a celkovo zlepšiť svoje produkty a služby. Využite to.
Kelly pracovala ako prekladateľka na voľnej nohe a neskôr sa začala venovať marketingu, tvorbe obsahu a lokalizácii softvéru. V Raynete pracuje na tom, aby bolo CRMko "user-friendly" pre anglicky hovoriacich používateľov, na Nápovede a na písaní článkov.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.