Jan Korpas
14. 10. 2025
CRM
CRM je skratka pre Customer Relationship Management, teda po slovensky riadenie vzťahov so zákazníkmi. Ide o aktivity zamerané na vytváranie, udržiavanie a zlepšovanie dlhodobých vzťahov so zákazníkmi naprieč celým životným cyklom. Tieto aktivity sa v praxi implementujú pomocou CRM systémov ako je Raynet, Salesforce, HubSpot alebo Pipedrive.
Cieľom CRM je budovať spokojný vzťah s existujúcimi zákazníkmi a efektívne získavať nových. V rámci CRM potom evidujete všetky aktivity, ktoré so zákazníkom súvisia a to od akvizície a prvého kontaktu cez rozvoj lojality a riešenie klientskych problémov až po koniec obchodného vzťahu.
Ak sa vás niekto spýta “Ako u vás robíte CRM?”, môžete si to voľne preložiť ako „Čo robíte pre to, aby ste mali spokojných a lojálnych klientov?“
CRM je kľúčové pre všetky firmy, ktoré stavajú zákazníkov na prvé miesto. Spokojný zákazník neodíde ku konkurencii a má k vašim produktom a službám blízky vzťah. CRM stratégia sa potom premyslenými metódami usiluje o udržanie spokojnosti vo všetkých fázach vzťahu medzi firmou a zákazníkom.
CRM stratégia ovplyvňuje to, ako:
Oblasť CRM je prepojená s technológiami, ktoré pomáhajú uplatniť CRM stratégie v praxi. Na tieto technológie môžete naraziť najčastejšie pod pojmami ako CRM systém, softvér, nástroj alebo riešenie. Takže ak predchádzajúcu otázku trošku obmeníme a niekto sa vás spýta „Aké CRM u vás používate?“, tentoraz tým na 99 % myslí „Aký používate CRM systém?“
CRM systémy sú nástroje, ktoré sústredia všetky zákaznícke dáta na jedno miesto. Používatelia potom môžu s týmito dátami efektívne pracovať, využiť ich na úspešné obchodovanie a zvýšiť s ich pomocou zákaznícku spokojnosť.
CRM systémy môžeme rozdeliť do troch kategórií, ktoré sa ale v praxi vzájomne prepájajú:
Vďaka CRM môžete zhromažďovať, udržiavať a analyzovať všetky užitočné údaje o zákazníkoch ako kontaktné informácie, obchodné transakcie alebo históriu vzájomnej komunikácie.
Prečo firmy najčastejšie využívajú CRM:
CRM systémy odovzdávajú maximálne množstvo užitočných informácií každému, kto sa dostane do kontaktu so zákazníkom, a to v ktorejkoľvek fáze predaja.
Patria sem napríklad:
Tieto informácie využije napríklad:
Pokiaľ firmy evidujú zákaznícke dáta, často ich majú roztrúsené na rôznych miestach – v excelovských tabuľkách, na firemných diskoch či v tlačených dokumentoch. CRM systém tento problém eliminuje a umožňuje firmám evidovať všetky dáta na jednom mieste.
V CRM systéme preto nájdete databázu klientov, plánovač obchodných aktivít aj nástroje na riadenie obchodných prípadov.
CRM dokáže automatizovať a uľahčiť činnosti hneď niekoľkých oddelení vo firme, najmä obchodníkov. Zbaví ich administratívnej záťaže, ako je prepisovanie, papierovanie alebo dohľadávanie informácií, takže sa môžu lepšie venovať tomu, čo by malo byť hlavnou náplňou ich pozície – obchodovanie.
Ak chcete začať s používaním CRM, položte si pri výbere nasledujúce otázky. Pomôžu vám s výberom softvéru, ktorý bude zodpovedať vašim potrebám.
Zamyslite sa nad tým, aké úlohy robíte opakovane a CRM by vám s nimi pomohlo. Zamerajte sa na komunikáciu s klientmi, dohadovanie schôdzok alebo na to, ako si udržiavate prehľad v aktuálnych obchodoch. Máte informácie v tabuľkách a len vyhľadanie nejakého údaja vám trvá večnosť? Všetky požiadavky si spíšte a porovnajte, ktoré CRM im najlepšie zodpovedá.
Koľko máte klientov a koľko ľudí z tímu pracuje s ich údajmi? Pokiaľ potrebujete lepšie zdieľať informácie o obchode medzi kolegami a udržiavať si prehľad v podkladoch od desiatok, stoviek či tisícov klientov, CRM je ideálnym riešením. Od objemu uložených dát sa odvíja aj potrebná výkonnosť systému.
Pri vyberaní zvážte, čo všetko od CRM očakávate a čo chcete, aby softvér vedel. Overte si napríklad, že CRM môžete napojiť na existujúce nástroje a služby, ktoré vám fungujú - online kalendár, mailingový nástroj, fakturačný systém a podobne.
CRM softvér môžete mať nainštalovaný na svojom vlastnom serveri. Ten potom ale musí zodpovedať technickým požiadavkám, mať dostatočnú kapacitu na ukladanie dát a vyriešené zabezpečenie. Druhou možnosťou je CRM v cloude, ku ktorému máte prístup kedykoľvek a odkiaľkoľvek. Výhodou je aj to, že systém je zabezpečený, o dáta teda nemusíte mať starosť.