Všetci vyjednávame. Každý deň. A obchodník ešte viac – v podstate neustále. Len ťažko by bez vyjednávania získal lepšie podmienky, zvýšil zisky, vyriešil nedorozumenia a uzatváral obchody. Prečítajte si, prečo je umenie správneho vyjednávania jednou z najcennejších obchodných zručností.
Ako hovorí Michal Musil z GrowJOB Institute: „V živote nedostaneme to, čo si zaslúžime, ale to, čo si vyjednáme.“ A v salesi to platí dvojnásobne. Obchodníci vyjednávajú o cene, o zmluvných podmienkach, o dodacích lehotách či zárukách a podobne.
Vyjednávanie je teda kľúčovou súčasťou predaja. Môžeme ho chápať ako diskusiu medzi dvoma stranami, ktorá by mala viesť k dohode – v ideálnom prípade výhodnej pre obe strany.
Znamená to, že pri vyjednávaní musí obchodník:
Vyjednávanie v salesi si vyžaduje výborné komunikačné zručnosti a tiež poriadnu dávku diplomacie. Vyjednávaním sa totiž dosahuje obchodný výsledok, ale zároveň sa budujú dlhodobé vzťahy so zákazníkmi, riešia sa nedorozumenia a pripravuje sa pôda pre budúce zákazky. Správnym vyjednávaním si totiž získavate dôveru a rešpekt – a teda lepšiu východiskovú pozíciu pre ďalšie vyjednávanie.
Cieľom obchodníka je predať čo najlepšie, ale niekedy vyjednáva aj preto, aby obchod zachránil. Zvyčajne teda nastávajú dve situácie, kedy vyjednávame, a tým pádom existujú dva typy vyjednávania:
Tvorivé vyjednávanie
Vyjednávanie o konflikte
Obchodník by mal vedieť zvládať obe situácie, aby mohol:
V knihe Ako dosiahnuť súhlas prichádzajú autori Roger Fisher, William Ury a Bruce Patton s myšlienkou, že pri vyjednávaní nie je nepriateľom protistrana, ale my sami. Často používame postupy, ktoré nám bránia presadiť náš záujem. Reagujeme zle a tým si sťažujeme cestu k dohode.
Opísali tiež 3 archetypy vyjednávača:
Pri vyjednávaní využívajte tento mindset. Buďte féroví, jednajte slušne, ale buďte dôslední a nepoľavujte zo svojich nárokov.
Fun fact: Vedeli ste, že väčšina predajcov ustupuje z ceny, ale väčšina kupujúcich pritom priznáva, že je schopná zaplatiť viac? Vyplýva to z výskumu spoločnosti RAIN Group o vyjednávaní.
Predajcovia bez vyjednávacích schopností strácajú príležitosti, odrádzajú potenciálnych zákazníkov a zaostávajú za ostatnými obchodníkmi. V tak konkurenčnom prostredí, akým je svet salesu, to znamená výrazne horšie obchodné výsledky. Skrátka čím lepší vyjednávač, tým lepší obchodník.
Preto je dobré mať v obchodnom tíme nastavený proces vyjednávania, stratégiu a taktiku.
Ako ukázala štúdia spoločnosti Huthwaite International, firmy, ktoré majú zavedený proces vyjednávania, vykazujú 40 % nárast čistého zisku, zatiaľ čo firmy bez formálneho vyjednávacieho procesu majú 60 % pokles príjmu. Pritom celých 80 % firiem podľa tejto štúdie nemá formálny vyjednávací proces. Z toho vyplýva, že firmy, ktoré sa vyjednávaniu venujú a pracujú na jeho zlepšení u obchodníkov, majú významnú konkurenčnú výhodu.
Preto investujte do vyjednávacích zručností svojich predajných tímov a poskytujte im školenia, podporu a zdroje, vďaka ktorým môžu rozvíjať odborné znalosti potrebné na úspech.
Každý obchodník by mal brať vyjednávanie ako jednu zo svojich najdôležitejších zručností. O ďalších top zručnostiach obchodníka sme písali v samostatnom článku.
Vyjednávanie neznamená len lepšie obchodné výsledky a vyššie zisky, ale aj:
Existuje mnoho kurzov, workshopov a online materiálov, ktoré vám pomôžu zlepšiť vaše vyjednávacie zručnosti. Sledujte a učte sa od skúsených vyjednávačov a praktizujte vyjednávanie v reálnych situáciách. Čím viac budete vyjednávať, tým lepší v tom budete.
Pripravili sme pre vás bezplatný videokurz SALESMAJSTR, v ktorom vás lektor Michal Musil z GrowJOB Institute prevedie tým najdôležitejším z obchodného vyjednávania.
V ďalších dílech si tiež podrobnejšie ukážeme, ako sa na vyjednávanie pripraviť, alebo aké sú úspešné vyjednávacie stratégie.