4 minúty
Sales Leadership
Dúfajme, že nebudeme príliš idealistickí, ale veríme, že väčšina sales manažérov bola kedysi sama v úlohe obchodníkov. Je skvelé, keď do sales managementu vstupujete so skúsenosťami z predaja, ale nie je to jediný faktor úspechu.
Väčšina obchodných manažérov totiž rieši:
Vedením obchodníkov sa zdokonaľujete rovnako ako v akejkoľvek inej zručnosti – učením, mentoringom a koučovaním, skúšaním, vyhodnocovaním, hľadaním slabín a následným opakovaním všetkého spomenutého, kým sa z vás nestane profesionál.
Tento proces je poriadne náročný na čas aj energiu. Preto sa s vami chceme podeliť o 8 tipov, vďaka ktorým budú začiatky pohodlnejšie a zvládnuteľnejšie pre vás aj vašich obchodníkov.
Vedúci predaja pracujú s kvótami rovnako ako obchodníci. Rozdiel je v tom, že kvóta vedúceho = súčet kvót celého tímu. Preto by vedúci nemali pracovať na vlastných zákazníkoch. Keď sa stanete vedúcim predaja, musíte viesť, motivovať, inšpirovať a pomáhať členom svojho tímu dosiahnuť stanovené ciele.
Honba za zákazníkmi na vlastnú päsť nemá s vedením obchodného tímu nič spoločné. Zbytočne odvádza vašu pozornosť od zlepšovania tímu a dosahovania cieľov.
Obchodníci vedia predávať nielen produkt, ale aj seba, a to platí aj pri nábore. Často je ťažké preskúmať ich predajné charizmu a zistiť, akí sú naozaj. Ako pri nábore spoznať tých najlepších kandidátov? Ak odhliadneme od veľkosti, typu a vyspelosti firmy, pomôžu vám 3 základné tipy.
🤔 Prístup je dôležitejší než skúsenosti
Určite nájdete desiatky ľudí, ktorí poznajú váš odbor ako vlastné poltopánky. Títo ľudia môžu ľahko a rýchlo získať zákazníkov, ale myslite na nich z dlhodobého hľadiska. Budú pre firmu rovnakým prínosom aj o rok či dva?
📈 Otestujte koučovateľnosť
Inšpirujte sa Markom Robergem z Hubspotu – dajte potenciálnym zamestnancom nový typ úlohy, ktorú predtým nevideli. Dajte im spätnú väzbu a zopakujte s nimi podobnú úlohu znova. Takto zistíte, či naozaj počúvajú, rozumejú a oceňujú vaše/cudzie podnety. Nezameriavajte sa na výkon v prvom kole. Zamerajte sa na pokrok v druhom.
💡 Najímajte hladných, pokorných a šikovných
Ideálny obchodník je hladný po úspechoch a učení, je dostatočne pokorný, aby vedel, že má čo zlepšovať, a dostatočne šikovný, aby rozumel tomu, čo robíte a prečo to robíte.
Kultúra koučovania je pre úspešný obchodný tím kľúčová.
27,5 %
Štúdia CSO insight zistila, že kultúra koučovania vedie k rastu úspešných obchodov o 27,5 %. Ale čo vlastne je koučovacia kultúra?
Aby vaši obchodníci rástli a darilo sa im plniť kvóty, musíte s nimi tráviť čas. Lenže zodpovednosť za svoj pokrok v kvótach aj osobnom rozvoji musia mať samotní obchodníci.
Základom je, aby vaši obchodní zástupcovia verili v dosiahnuteľnosť cieľov. Akonáhle uveria, buďte im oporou na ceste k splneniu kvóty.
70 %
V zdravom obchodnom oddelení dosiahne kvóty vždy minimálne 70 % obchodníkov.
Predajná kvóta musí byť niečo, za čím ide celé obchodné oddelenie. Každý obchodný zástupca musí poznať svoju kvótu a vedieť, koľko mu ešte zostáva predať.
Oporu máme na mysli napríklad takú, že keď sa obchodníkom naplnenie cieľov nedarí, opýtajte sa ich, čo sa stalo, ako to možno napraviť, a následne celú situáciu zanalyzujte a navrhnite nový akčný plán.
Individuálne problémy však za svojich obchodníkov neriešte. Keby bol problém každého vášho obchodníka opicou, máte do konca týždňa na stole zoologickú záhradu. Vediem obchodníkov k riešeniu problému, ale neriešim ho za nich.
Rádi by ste sa o téme dozvedeli viac? Prihláste sa na náš newsletter a zhruba raz mesačne vám pošleme tipy na riadenie obchodu od profesionálov.
Zistite, aký potenciál a predpoklady má váš tím. Analyzujte zručnosti všetkých obchodníkov a pridelte im práve tie roly, ktoré im vyhovujú.
Skúste to so svojím súčasným tímom a myslite na to pri najímaní zamestnancov – ak máte obchodníka so skúsenosťami v predaji ERP systémov, neznamená to, že je automaticky úspešný v predaji mobilných aplikácií. A naopak, niektorých ľudí jednoducho nebaví riadiť zložité obchody; majú radi rýchle výhry každý mesiac. Uistite sa, že máte správneho človeka pre správnu rolu."
Žiadny obchodný tím sa nezaobíde bez pevne nastaveného obchodného procesu. Ten slúži vašim obchodníkom ako manuál, ako správne uzatvárať obchody, ale aj vďaka nemu podrobne zanalyzujete, čo sa deje s každou obchodnou príležitosťou.
Žiadnemu obchodníkovi sa nezlepší výkonnosť a predajné zručnosti tým, že sa ho opýtate, koľkým ľuďom volal a na koľkých bol schôdzkach.
Akonáhle začnete ich hovory a schôdzky podrobne analyzovať, zistíte, prečo sa im nedarí. Možno sa stretávali s nesprávnymi klientmi, zle nastavovali ponuky alebo kládli nesprávne otázky. Ak máte obchodný proces správne nastavený, týmto situáciám sa vyhnete.
Baviť sa s tímom o plnení kvót na pravidelnej báze (na týždenných alebo mesačných schôdzkach) má veľké výhody:
Keď sa budete o plnení kvót s obchodníkmi pravidelne baviť, dáte im najavo, že kvóty sú dôležité. Ak kvóty preberiete len párkrát do roka, váš tím na ne pravdepodobne zabudne.
Nechajte svoj predajný tím robiť to, kvôli čomu ste ich najali. Pravidelne premýšľajte nad tým, ako môžete zvýšiť počet hodín, ktoré obchodníci trávia u klientov. Aj keď existujú dôležité kancelárske činnosti ako napríklad analýza zákazníkov alebo správa databázy leadov, pridelte tieto činnosti radšej asistentom. Minimalizujte všetky opakujúce sa manuálne úkony. Napríklad odosielanie e-mailov dnes jednoducho automatizujete a ušetríte si cenný čas.
Zhrnuté a podčiarknuté...
Pri uplatňovaní našich rád používajte zdravý rozum a vyhýbajte sa mikromanažmentu. Platí pravidlo, že obchodníci neodchádzajú z firmy, ale od manažérov. Zvážte preto vyspelosť a kultúru vašej spoločnosti a zvoľte individuálnu stratégiu, ktorá vám bude najlepšie vyhovovať. Buďte trpezliví a výsledky sa dostavia skôr, než si myslíte.