9 minút
Obchodné vzdelávanie
Všetky firmy chcú mať prehľadné programy školení pre obchodníkov. Ako by ste asi očakávali, organizácie s prepracovanejšou metodikou predaja a školenia dosahujú z hľadiska kvót vyššie výkony než tie, ktoré ich nemajú.
V roku 2018 však spoločnosť CSO zistila, že ohromujúcich 43,6 % organizácií stále nemá zavedenú formálnu metodiku predaja a iba 18,7 % považuje svoju predajnú metodiku za dostatočne vyspelú. Je na čase, aby firmy zaviedli predajné školenia, ktoré zvýšia tržby počas niekoľkých mesiacov.
Ak s témou školenia práve začínate, odporúčame predchádzajúce dve kapitoly, ktoré zhrnujú, aké by mali byť témy vašich predajných školení a akými formami ich môžete realizovať.
Proces preboardingu začína potom, čo si s nováčikom v predaji podáte ruku alebo podpíšete zmluvu. Obdobie, než začne pracovať, môže trvať až niekoľko mesiacov. Môžete budúcim kolegom zadať niekoľko domácich úloh a samostatné štúdium, aby ste ich čo najlepšie pripravili na ich prvé dni. Práve vtedy začína proces školenia.
Onboarding, o ktorom sa hovorí častejšie než o preboardingu, je proces začlenenia nového zamestnanca do predajného tímu a spoločnosti.
Preboarding a onboarding v oblasti predaja vyžadujú veľa plánovania, najmä ak chcete zapojiť svoj predajný tím s neustále zaplneným kalendárom.
Áno, nemusíte celé onboardingové školenie vykonávať sami. Nechajte členov tímu viesť jednotlivé školenia. Poskytnite nováčikovi prístup ku všetkým materiálom, aby sa k nim mohol kedykoľvek vrátiť. Pri všetkých činnostiach stanovte jasné očakávania, aby ste ich mohli po ukončení merať a vyhodnocovať.
🛒 TRH
Kto u vás nakupuje a prečo
Aká je veľkosť vášho trhu, kde sú vaše príležitosti a kto sú vaši zákazníci?
Každý obchodný zástupca musí rozumieť svetu zákazníkov, aby odhadol vhodnú cieľovú skupinu pre váš produkt.
👍 PRODUKT
Akú bolesť váš produkt rieši a ako
Aké sú vlastnosti, výhody a prínosy vášho riešenia?
Zmapujte priamu a nepriamu konkurenciu, vaše odlišnosti, vaše USP. Každý obchodný zástupca musí poznať svoj produkt a porovnanie s konkurenciou. Bude pre neho veľkým prínosom, keď bude mať odpovede na technické otázky a bude sa vedieť odlíšiť od konkurencie.
Bez znalosti týchto dvoch vecí bude obchodný zástupca v očiach potenciálneho zákazníka pôsobiť vysoko neprofesionálne a stratí dôveru.
💼 PREDAJ
Poskytnite im prostriedky na dosiahnutie kvót
Väčšina obchodníkov sa vzdelávala sama, čo znamená, že za sebou nemajú žiadne formálne vzdelanie. Pri kvalifikácii sa neriadia žiadnou predajnou metodikou. Je potrebné im odovzdať know-how, znalosti trhu a terminológiu.
🖥️ TECHNOLÓGIE A SYSTÉMY
Aby boli v práci efektívni
Pomerne často je jedinou technológiou vo firme CRM. Existuje však množstvo ďalších nástrojov, ktoré môžu obchodným zástupcom pomôcť sledovať zákazníkov a konkurenciu, automatizovať LinkedIn a pod. Efektívna práca s nástrojmi znamená viac času na klientov.
Počas prvých troch mesiacov (alebo skrátka počas onboardingu, ak je kratší alebo dlhší) by ste sa mali dotknúť všetkých týchto kľúčových predajných kompetencií.
Rozdělte si proces onboardingu na milníky. Z hlediska toho, co by mělo být splněno, ho rozdělte na 1. den, 1. měsíc, 2. měsíc a 3. měsíc.
Kým skúsení Account Executives budú mať určité základy v oblasti predaja, juniori môžu potrebovať viac školení. Každopádne, neverte žiadnemu zástupcovi, čo tvrdí o svojom know-how, a nechajte ho prejsť jednotlivými školeniami, aby ste si overili, aký pokročilý je v predaji naozaj.
Zoznámte nového obchodného zástupcu s jeho parťákom, vedúcim a ďalšími členmi tímu, ktorých potrebuje poznať, pretože ho budú neskôr školit. Potom sa rovno pustite do onboardingu – zoznámenie sa so spoločnosťou, jej víziou, príprava na samostatné štúdium a prezentáciu, predstavenie nástrojov a pod.:
☀️ Ráno
9:00 – 9:45 Tím
Stretnutie s tímom, prehliadka priestorov, káva/čaj a malá raňajky
9:45 – 10:45 Pod vedením Jakuba a Michala
Salesdock & Banana.bi – príbeh & vízia & tím
10:45 – 11:45 V réžii parťáka Martina
Predstavenie nášho odvetvia – príprava
11:45 – 12:30 Tím
Obed s kolegami & stolný futbal, oddych
⛅️ Popoludnie
12:30 – 13:00 Tím
Predstavenie nášho odvetvia – prezentácia
13:00 – 14:00 Pod vedením Jany
Nástroje – úvod, prihlasovacie údaje, nastavenie
Kancelárie, vybavenie; E-mail, Google Drive; dokumenty; Asana; Slack; Chrome; LinkedIn
14:00 – 14:30 V réžii parťáka Martina
Organizácia
Týždeň po týždni; role; metriky; kariérny plán
14:30 – 16:00 Vedeno Antonínom
Naše kúzelné CRM intro
16:00 Tím
Tímová happy hour
Na konci dňa by mal obchodný zástupca vedieť, čo robíte, prečo to robíte a pre koho, a mať hrubý prehľad o nástrojoch, ktoré používate. Takto vyzerá prvý deň obchodníkov u nás:
V prvom mesiaci sa nováčikovia dozvedajú informácie o spoločnosti, produkte a službách. Mali by už mať znalosti vo vyššie spomenutých 4 základných oblastiach.
Neprepĺňajte prvý mesiac len teóriou; nechajte ich všetko čo najskôr uplatniť pri reálnej práci.
Tieto tri školenia sú základom pre každého nováčika. Hneď po nich nasledujú mockupy a praktické časti:
ŠTVRTOK
Tvoj prvý deň!
PIATOK
8:00 – 8:30
Tím
Ranný Stand Up
8:30 – 11:30
Jakub
Školenie trhu & rozhovory so zákazníkmi
11:30 – 12:00
Tím
Obed & chill
12:30 – 15:30
Jakub
Školenie trhu & rozhovory so zákazníkmi, konkurenčné prostredie
15:30 – 16:30
Jana
Rekapitulácia – nástroje, admin
16:30 – 17:00
Školiteľ Martin
Stand Up obchodného tímu
PONDELOK
8:00 – 8:30
Tím
Ranný Stand Up
8:30 – 12:00
Martin B.
Cold Call tréning & scenáre
12:00 – 13:00
Tím
Obed & chill
13:00 – 15:00
Martin M.
Mockupy a námietky
15:00 – 16:30
Martin M.
20 hovorov so zákazníkmi
16:30 – 17:00
Jakub
Stand Up obchodného tímu
UTOROK
8:00 – 8:30
Tím
Ranný Stand Up
8:30 – 12:00
Martin M.
Mockupy a námietky, 20 hovorov so zákazníkmi
12:00 – 13:00
Tím
Obed & chill
13:00 – 16:30
Matúš
Cold e-maily – tréning
16:30 – 17:00
Jakub
Stand Up obchodného tímu
STREDA
8:00 – 8:30
Tím
Ranný Stand Up
8:30 – 12:00
Martin B.
Nastavenie LinkedInu & tréning
12:00 – 13:00
Tím
Obed & chill
13:00 – 14:30
Martin M.
Mockupy a námietky
15:00 – 16:30
Martin M.
20 hovorov so zákazníkmi
16:00 – 16:30
Jakub
Inbox & Asana Zero & tímový Stand Up
V nasledujúcich týždňoch zostaňte flexibilní – ak vidíte, že má niekto s určitú oblasť problémy, pridajte ďalšie školenia alebo role-playe.
Všetko, čo by vás mohlo zaujímať z oblasti obchodu, vám približne raz mesačne príde do schránky. Prihláste sa k nášmu newsletteru.
Proces onboardingu už nezaberie toľko času ako v prvom mesiaci. S tým, ako postupujú predajné príležitosti nováčika, postupuje aj školenie. V druhom mesiaci bude s najväčšou pravdepodobnosťou o vašom produkte rokovať s mnohými ľuďmi, takže je potrebné ho ďalej zaškoliť:
Po ukončení 3. mesiaca by mali obchodní zástupcovia ovládať svoju prácu v celom spektre. Posledný mesiac onboardingu je výbornou príležitosťou zamyslieť sa nad tým, čo sa podarilo a čo nie, a doplniť školenie o častiach, ktoré si potrebujú zopakovať.
Je to tiež čas, kedy sa môžete rozhodnúť, či si daného človeka ponecháte v tíme – je na dobrej ceste k naplneniu vašich aj jeho vlastných cieľov? Je koučovateľný?
Ak máte pochybnosti, či sa tento človek hodí do vášho predajného tímu, odpoveď je s najväčšou pravdepodobnosťou záporná. Ak ťažko vstrebáva zásadné informácie, je lepšie ho prepustiť.
Aby ste dodržali dvojtýždňové odstupy, pridajte do onboardingového procesu len dve komplexné školenia:
💡 TIP
Stanovte si pravidelné schôdzky 1:1 pre vás (vedúceho) a každého obchodného zástupcu. Nejde len o obdobie onboardingu, kedy máte priestor skontrolovať pokroky nováčikov a koučovať ich. Aj skúsení obchodníci potrebujú načerpať váš um.
Školenie nikdy nekončí. Uistite sa, že máte systém priebežného vzdelávania, aby ste mali istotu, že svoje obchodné zástupcovia posúvate vpred.
Interný kariérny postup je skvelým motivátorom, pokiaľ ide o školenie. Povedzme, že pre posun z pozície business developera na pozíciu account managera sú stanovené konkrétne míľniky, ktorých musí dosiahnuť (napríklad bezchybný predaj alebo absolvovanie workshopu, splnenie kvóty niekoľko kvartálov po sebe a pod.) To ich pripraví na nový krok.
Poskytnite predajnému tímu všetky možné prostriedky, ktoré im pomôžu v kariérnom postupe – rozpočty na vzdelávanie, ďalšie školenia, príležitosti k praxi, nástroje a pod.
🎓 Okrem individuálneho zamerania vytvorte školiace cykly pre všetkých vo firme. Môžu sa týkať akéhokoľvek témy, ktorá sa hodí pre všetkých, ako je školenie o:
Naplánujte jedno téma na 3 až 6 mesiacov a nechajte školiteľa, aby ho prednášal po častiach tak, aby ho obchodníci mohli vyskúšať v praxi. Niektoré témy môžu byť pre vašu organizáciu príliš nové alebo zložité, preto si prizvite externých školiteľov.
Externí kouči prinášajú čerstvú energiu, skúsenosti, perspektívu a oslobodzujú vás od prípravy a realizácie školení. Aj keď pozvanie externých koučov v rámci firmy môže stáť nemalé peniaze, zvážte, či by ste vy (alebo ďalší ľudia vo vašom tíme) nemohli investovať svoju energiu rozumnejšie.
Ak niektorí členovia vášho predajného tímu vynikajú v určitých oblastiach, urobte z nich ambasádorov. Časom sa z nich stanú špecialisti na danú tému a budú sledovať súvisiace trendy. Zabezpečte, aby to boli oni, kto toto know-how predáva nováčikom a celému tímu. Koučovanie predajcov „peer-to-peer“ je veľmi účinné, pretože nováčikovia zistia, ako to skúsení kolegovia robia v praxi.
Zhrnuté a podčiarknuté...
So školeniami v oblasti predaja je samozrejme veľa práce, najmä ak ich navrhujete pre potreby jednotlivcov. Nebojte sa požiadať o pomoc svojich najlepších obchodníkov, aby záťaž nepadla len na vaše plecia.
Uistite sa, že vy (alebo určený kolega z predaja) venujete nováčikom dostatočnú starostlivosť, aby ste urýchlili ich učenie. Ak sa týmto spôsobom školíte vzájomne, podporíte koučovaciu kultúru vo firme.
Ak chcete nastaviť funkčný systém školenia na zlepšenie predaja, nenechajte sa odradiť jeho zdanlivou zložitosťou. Raz nastavené školenie sa bude pravidelne opakovať, a tým pádom bude ľahšie realizovateľné.