AKO NASTAVIŤ SYSTÉM ŠKOLENÍ:
rok života obchodného zástupcu

9 minút

Obchodné vzdelávanie

Všetky firmy chcú mať prehľadné programy školení pre obchodníkov. Ako by ste asi očakávali, organizácie s prepracovanejšou metodikou predaja a školenia dosahujú z hľadiska kvót vyššie výkony než tie, ktoré ich nemajú.

V roku 2018 však spoločnosť CSO zistila, že ohromujúcich 43,6 % organizácií stále nemá zavedenú formálnu metodiku predaja a iba 18,7 % považuje svoju predajnú metodiku za dostatočne vyspelú. Je na čase, aby firmy zaviedli predajné školenia, ktoré zvýšia tržby počas niekoľkých mesiacov.

Ak s témou školenia práve začínate, odporúčame predchádzajúce dve kapitoly, ktoré zhrnujú, aké by mali byť témy vašich predajných školení a akými formami ich môžete realizovať.

Táto kapitola sa zameriava na vytvorenie komplexného systému, počnúc riadnym niekoľkomesačným onboardingom a končiac pravidelnými cyklami predajných a ďalších školení.

Začína to skôr, než si myslíte

1. PREDAJNÉ ŠKOLENIA ZAČÍNAJÚ PREBOARDINGOM A ONBOARDINGOM

Proces preboardingu začína potom, čo si s nováčikom v predaji podáte ruku alebo podpíšete zmluvu. Obdobie, než začne pracovať, môže trvať až niekoľko mesiacov. Môžete budúcim kolegom zadať niekoľko domácich úloh a samostatné štúdium, aby ste ich čo najlepšie pripravili na ich prvé dni. Práve vtedy začína proces školenia.

Onboarding, o ktorom sa hovorí častejšie než o preboardingu, je proces začlenenia nového zamestnanca do predajného tímu a spoločnosti.

Preboarding a onboarding v oblasti predaja vyžadujú veľa plánovania, najmä ak chcete zapojiť svoj predajný tím s neustále zaplneným kalendárom.

Áno, nemusíte celé onboardingové školenie vykonávať sami. Nechajte členov tímu viesť jednotlivé školenia. Poskytnite nováčikovi prístup ku všetkým materiálom, aby sa k nim mohol kedykoľvek vrátiť. Pri všetkých činnostiach stanovte jasné očakávania, aby ste ich mohli po ukončení merať a vyhodnocovať.

Zamerajte sa na toto

2. ŠTYRI ZÁKLADNÉ OBLASTI, V KTORÝCH MUSÍTE SVOJICH PREDAJCOV VYŠKOLIŤ, SÚ:

🛒 TRH

Kto u vás nakupuje a prečo

Aká je veľkosť vášho trhu, kde sú vaše príležitosti a kto sú vaši zákazníci?


Každý obchodný zástupca musí rozumieť svetu zákazníkov, aby odhadol vhodnú cieľovú skupinu pre váš produkt.

👍 PRODUKT

Akú bolesť váš produkt rieši a ako

Aké sú vlastnosti, výhody a prínosy vášho riešenia?

Zmapujte priamu a nepriamu konkurenciu, vaše odlišnosti, vaše USP. Každý obchodný zástupca musí poznať svoj produkt a porovnanie s konkurenciou. Bude pre neho veľkým prínosom, keď bude mať odpovede na technické otázky a bude sa vedieť odlíšiť od konkurencie.

Bez znalosti týchto dvoch vecí bude obchodný zástupca v očiach potenciálneho zákazníka pôsobiť vysoko neprofesionálne a stratí dôveru.

💼  PREDAJ

Poskytnite im prostriedky na dosiahnutie kvót

  • predajné zručnosti,
  • komunikačné zručnosti a
  • ďalšie mäkké zručnosti (empatia, identifikácia typu osobnosti, sebaprezentácia a pod.).

Väčšina obchodníkov sa vzdelávala sama, čo znamená, že za sebou nemajú žiadne formálne vzdelanie. Pri kvalifikácii sa neriadia žiadnou predajnou metodikou. Je potrebné im odovzdať know-how, znalosti trhu a terminológiu.

🖥️ TECHNOLÓGIE A SYSTÉMY

Aby boli v práci efektívni

  • Predstavte svoje predajné technológie a nástroje, predajný proces, CRM a pod.

Pomerne často je jedinou technológiou vo firme CRM. Existuje však množstvo ďalších nástrojov, ktoré môžu obchodným zástupcom pomôcť sledovať zákazníkov a konkurenciu, automatizovať LinkedIn a pod. Efektívna práca s nástrojmi znamená viac času na klientov.

Počas prvých troch mesiacov (alebo skrátka počas onboardingu, ak je kratší alebo dlhší) by ste sa mali dotknúť všetkých týchto kľúčových predajných kompetencií.

Rozdělte si proces onboardingu na milníky. Z hlediska toho, co by mělo být splněno, ho rozdělte na 1. den, 1. měsíc, 2. měsíc a 3. měsíc.

Kým skúsení Account Executives budú mať určité základy v oblasti predaja, juniori môžu potrebovať viac školení. Každopádne, neverte žiadnemu zástupcovi, čo tvrdí o svojom know-how, a nechajte ho prejsť jednotlivými školeniami, aby ste si overili, aký pokročilý je v predaji naozaj.

Tak vás tu vítame

3. 1. DEŇ

Zoznámte nového obchodného zástupcu s jeho parťákom, vedúcim a ďalšími členmi tímu, ktorých potrebuje poznať, pretože ho budú neskôr školit. Potom sa rovno pustite do onboardingu – zoznámenie sa so spoločnosťou, jej víziou, príprava na samostatné štúdium a prezentáciu, predstavenie nástrojov a pod.:

☀️ Ráno

9:00 – 9:45 Tím

Stretnutie s tímom, prehliadka priestorov, káva/čaj a malá raňajky

9:45 – 10:45 Pod vedením Jakuba a Michala

Salesdock & Banana.bi – príbeh & vízia & tím

10:45 – 11:45 V réžii parťáka Martina

Predstavenie nášho odvetvia – príprava

11:45 – 12:30 Tím

Obed s kolegami & stolný futbal, oddych

⛅️ Popoludnie

12:30 – 13:00 Tím
Predstavenie nášho odvetvia – prezentácia

13:00 – 14:00 Pod vedením Jany
Nástroje – úvod, prihlasovacie údaje, nastavenie
Kancelárie, vybavenie; E-mail, Google Drive; dokumenty; Asana; Slack; Chrome; LinkedIn

14:00 – 14:30 V réžii parťáka Martina
Organizácia
Týždeň po týždni; role; metriky; kariérny plán

14:30 – 16:00 Vedeno Antonínom
Naše kúzelné CRM intro

16:00 Tím
Tímová happy hour

Na konci dňa by mal obchodný zástupca vedieť, čo robíte, prečo to robíte a pre koho, a mať hrubý prehľad o nástrojoch, ktoré používate. Takto vyzerá prvý deň obchodníkov u nás:

Ideme ďalej

4. 1. MESIAC

V prvom mesiaci sa nováčikovia dozvedajú informácie o spoločnosti, produkte a službách. Mali by už mať znalosti vo vyššie spomenutých 4 základných oblastiach.

Neprepĺňajte prvý mesiac len teóriou; nechajte ich všetko čo najskôr uplatniť pri reálnej práci.

1. týždeň:

Praktické školenia, ktoré môžete poskytnúť obchodným zástupcom v prvom týždni, sú nasledovné:

  • Cold Calling a Cold Scripty – Naučte ich správnu štruktúru hovorov a scenárov bez ohľadu na typ hovoru (prichádzajúci alebo odchádzajúci, následné a pod.).

  • Cold Emailing a šablóny e-mailov – Zamerajte sa na štruktúru ich e-mailov, správnu voľbu slov a viet, pitch, ako ukázať výhody, aký zvoliť predmet a pod.

  • Nastavenie LinkedInu a Social Selling – LinkedIn je neoddeliteľnou súčasťou moderného predajcu. Venujte veľkú pozornosť funkciám LinkedInu, prečo a ako vyladiť profil a hlavne ako maximálne využiť prémiový plán SalesNavigator.

Tieto tri školenia sú základom pre každého nováčika. Hneď po nich nasledujú mockupy a praktické časti:

  • tvorba šablón a zasielanie e-mailov klientom,
  • tvorba scenára hovorov a obvolávanie klientov,
  • budovanie siete a zverejnenie prvého príspevku na LinkedIn.

Prvý týždeň im podrobne rozvrhnite. My to robíme takto:

ŠTVRTOK

Tvoj prvý deň!

PIATOK

8:00 – 8:30
Tím

Ranný Stand Up

8:30 – 11:30
Jakub

Školenie trhu & rozhovory so zákazníkmi

11:30 – 12:00
Tím

Obed & chill

12:30 – 15:30
Jakub

Školenie trhu & rozhovory so zákazníkmi, konkurenčné prostredie

15:30 – 16:30
Jana

Rekapitulácia – nástroje, admin

16:30 – 17:00
Školiteľ Martin

Stand Up obchodného tímu

PONDELOK

8:00 – 8:30
Tím

Ranný Stand Up

8:30 – 12:00
Martin B.

Cold Call tréning & scenáre

12:00 – 13:00
Tím

Obed & chill

13:00 – 15:00
Martin M.

Mockupy a námietky

15:00 – 16:30
Martin M.

20 hovorov so zákazníkmi

16:30 – 17:00
Jakub
Stand Up obchodného tímu

UTOROK

8:00 – 8:30
Tím

Ranný Stand Up

8:30 – 12:00
Martin M.

Mockupy a námietky, 20 hovorov so zákazníkmi

12:00 – 13:00
Tím

Obed & chill

13:00 – 16:30
Matúš
Cold e-maily – tréning

16:30 – 17:00
Jakub

Stand Up obchodného tímu

STREDA

8:00 – 8:30
Tím

Ranný Stand Up

8:30 – 12:00
Martin B.

Nastavenie LinkedInu & tréning

12:00 – 13:00
Tím

Obed & chill

13:00 – 14:30
Martin M.

Mockupy a námietky

15:00 – 16:30
Martin M.

20 hovorov so zákazníkmi

16:00 – 16:30
Jakub

Inbox & Asana Zero & tímový Stand Up

V nasledujúcich týždňoch zostaňte flexibilní – ak vidíte, že má niekto s určitú oblasť problémy, pridajte ďalšie školenia alebo role-playe.

2. týždeň:

  • Prípadová štúdia produktu – Nováčikovia musia vidieť, ako pomáhate klientom, preto im predstavte čo najviac príkladov použitia a skutočných prípadových štúdií.

  • Predvádzacie akcie – Učte obchodných zástupcov prezentovať relevantné funkcie produktu a prepájať ich s výhodami, ktoré riešia potrebu potenciálneho zákazníka.

  • Konkurencia – Iba vďaka znalosti konkurencie dokážu noví obchodníci odlíšiť vašu spoločnosť a zvládnu predstaviť jedinečné predajné výhody.

3. týždeň:

  • Metodika predaja – Jednotná metodika a terminológia predaja je pre rozšírenie tímu kľúčová. Potrebujete jednotnú definíciu toho, čo je pre vás príležitosť alebo predajne kvalifikovaný lead. Metodika dáva vášmu tímu rámec, ako postupovať počas predajného procesu. Ako metodiku môžete použiť napr. proaktívny predaj a ako kvalifikačný rámec BANT.

  • Štruktúra stretnutia – Od nadviazania kontaktu až po uzavretie obchodu má každé stretnutie ideálnu štruktúru. Prejdite si jednotlivé kroky a miesta, kde je potrebné zhromaždiť BANT.

  • Zisťovanie potrieb – Každá zúčastnená strana prichádza na stretnutie s osobnou potrebou. Naučte obchodných zástupcov, ako ju objaviť a pracovať s ňou.

4. týždeň:

  • Predajný proces – Aby ste sa uistili, že obchodní zástupcovia sú pri uzatváraní obchodov na správnej ceste, majte jednotný predajný proces založený na míľnikoch, ktorý ich prevedie krok po kroku.

Dostávajte inšpiráciu a know-how od profíkov

Všetko, čo by vás mohlo zaujímať z oblasti obchodu, vám približne raz mesačne príde do schránky. Prihláste sa k nášmu newsletteru.

Ideme ďalej

5. 2. MESIAC

Proces onboardingu už nezaberie toľko času ako v prvom mesiaci. S tým, ako postupujú predajné príležitosti nováčika, postupuje aj školenie. V druhom mesiaci bude s najväčšou pravdepodobnosťou o vašom produkte rokovať s mnohými ľuďmi, takže je potrebné ho ďalej zaškoliť:

5. týždeň:

  • Analýza FAB (Features Advantages Benefits – Funkcie Výhody Benefity) – Učte obchodných zástupcov premietať vlastnosti vášho riešenia prostredníctvom výhod a benefitov, ktoré môžu klienti získať.

6. týždeň:

  • Story Telling – Niet nič presvedčivejšie, než vysvetľovať výhody alebo pozitívne výsledky prostredníctvom reálnych príbehov alebo prípadových štúdií.

    V 6. týždni vstrebáva obchodný zástupca množstvo nových informácií, preto spomaľte a ďalšie školenie absolvujte raz za dva týždne. Viac sa zamerajte na precvičovanie a role-playing.

8. týždeň:

  • Vyrovnávanie sa s námietkami – Zriedka sa podarí uzavrieť obchodnú dohodu, bez toho, aby ju nepredĺžili námietky zo strany zákazníka. Učte obchodných zástupcov, ako predvídať a zvládať námietky, napríklad že zákazník potrebuje viac času na rozhodnutie alebo že je produkt príliš drahý.

Stále ideme ďalej

6. 3. MESIAC

Po ukončení 3. mesiaca by mali obchodní zástupcovia ovládať svoju prácu v celom spektre. Posledný mesiac onboardingu je výbornou príležitosťou zamyslieť sa nad tým, čo sa podarilo a čo nie, a doplniť školenie o častiach, ktoré si potrebujú zopakovať.

Je to tiež čas, kedy sa môžete rozhodnúť, či si daného človeka ponecháte v tíme – je na dobrej ceste k naplneniu vašich aj jeho vlastných cieľov? Je koučovateľný?

Ak máte pochybnosti, či sa tento človek hodí do vášho predajného tímu, odpoveď je s najväčšou pravdepodobnosťou záporná. Ak ťažko vstrebáva zásadné informácie, je lepšie ho prepustiť.

Aby ste dodržali dvojtýždňové odstupy, pridajte do onboardingového procesu len dve komplexné školenia:

10. týždeň:

  • „Bob a Mary“ (rozhodujúca osoba a užívateľ-kupujúci) – V B2B biznise je strana zákazníka vždy tvorena viacerými ľuďmi. Učíme nováčikov, ako predávať manažérom na vysokých pozíciách, ako aj koncovým zákazníkom, pretože každý z nich má svoje vlastné priority a potreby, ktoré je potrebné spracovať.

12. týždeň:

  • Školenie o nadväzovaní vzťahov – Začiatok každého stretnutia musí mať plynulý a prirodzený úvod. Vyhnite sa debatám o počasí a ukazujte svojim obchodným zástupcom, kde a ako získajú zaujímavé témy na rozhovor, než prejdú k obchodu. Vďaka tomu sa lepšie naladia na rovnakú vlnu ako klient.

💡 TIP

Stanovte si pravidelné schôdzky 1:1 pre vás (vedúceho) a každého obchodného zástupcu. Nejde len o obdobie onboardingu, kedy máte priestor skontrolovať pokroky nováčikov a koučovať ich. Aj skúsení obchodníci potrebujú načerpať váš um.

Ideme ďalej

7. PO 90 DŇOCH... ŠKOLENIE STÁLE NEKONČÍ!

Školenie nikdy nekončí. Uistite sa, že máte systém priebežného vzdelávania, aby ste mali istotu, že svoje obchodné zástupcovia posúvate vpred.

Interný kariérny postup je skvelým motivátorom, pokiaľ ide o školenie. Povedzme, že pre posun z pozície business developera na pozíciu account managera sú stanovené konkrétne míľniky, ktorých musí dosiahnuť (napríklad bezchybný predaj alebo absolvovanie workshopu, splnenie kvóty niekoľko kvartálov po sebe a pod.) To ich pripraví na nový krok.

Poskytnite predajnému tímu všetky možné prostriedky, ktoré im pomôžu v kariérnom postupe – rozpočty na vzdelávanie, ďalšie školenia, príležitosti k praxi, nástroje a pod.

Niečo málo pre všetkých

8. NASTAVTE VZDELÁVACIE CYKLY PRE VŠETKÝCH PREDAJCOV

🎓 Okrem individuálneho zamerania vytvorte školiace cykly pre všetkých vo firme. Môžu sa týkať akéhokoľvek témy, ktorá sa hodí pre všetkých, ako je školenie o:

  • empatii,
  • prezentačných zručnostiach,
  • identifikácii typu osobnosti,
  • aktívnom počúvaní a pod.

Naplánujte jedno téma na 3 až 6 mesiacov a nechajte školiteľa, aby ho prednášal po častiach tak, aby ho obchodníci mohli vyskúšať v praxi. Niektoré témy môžu byť pre vašu organizáciu príliš nové alebo zložité, preto si prizvite externých školiteľov.

Externí kouči prinášajú čerstvú energiu, skúsenosti, perspektívu a oslobodzujú vás od prípravy a realizácie školení. Aj keď pozvanie externých koučov v rámci firmy môže stáť nemalé peniaze, zvážte, či by ste vy (alebo ďalší ľudia vo vašom tíme) nemohli investovať svoju energiu rozumnejšie.

Ak niektorí členovia vášho predajného tímu vynikajú v určitých oblastiach, urobte z nich ambasádorov. Časom sa z nich stanú špecialisti na danú tému a budú sledovať súvisiace trendy. Zabezpečte, aby to boli oni, kto toto know-how predáva nováčikom a celému tímu. Koučovanie predajcov „peer-to-peer“ je veľmi účinné, pretože nováčikovia zistia, ako to skúsení kolegovia robia v praxi.

Zhrnuté a podčiarknuté...

So školeniami v oblasti predaja je samozrejme veľa práce, najmä ak ich navrhujete pre potreby jednotlivcov. Nebojte sa požiadať o pomoc svojich najlepších obchodníkov, aby záťaž nepadla len na vaše plecia.

Uistite sa, že vy (alebo určený kolega z predaja) venujete nováčikom dostatočnú starostlivosť, aby ste urýchlili ich učenie. Ak sa týmto spôsobom školíte vzájomne, podporíte koučovaciu kultúru vo firme.

Ak chcete nastaviť funkčný systém školenia na zlepšenie predaja, nenechajte sa odradiť jeho zdanlivou zložitosťou. Raz nastavené školenie sa bude pravidelne opakovať, a tým pádom bude ľahšie realizovateľné.

NASLEDUJÚCI ČLÁNOK

15.07. 2025

Čas čítania: 5 min

NECHAŤ SI ALEBO PREPUSTIŤ: 5 zásadných dôvodov, prečo prepustiť obchodného zástupcu