SÚŤAŽE A RITUÁLY V PREDAJNÝCH TÍMOCH:
jednoduché tipy, ako namotivovať obchodníkov

4 minúty

Sales Leadership

Mnoho obchodných manažérov si pod odmeňovaním predajcov predstavuje odmeňovanie za dosiahnutie predajného cieľa – mesačne, štvrťročne alebo dokonca ročne.

Zo skúseností vieme, že firmy zvyčajne oslavujú veľké víťazstvá. Ak však chcú vedúci pracovníci udržať svoj predajný tím dlhodobo spokojný, motivovaný a vyhnúť sa vyhoreniu, potrebujú odmeňovať aj za drobnosti, a to častejšie. Oceňovanie je efektívnym nástrojom iba vtedy, ak ho poskytujete pravidelne.

Odměňovanie a oslavy predaja by mali byť zakorenené vo vašej kultúre a mali by byť s ňou v súlade. Pre rôzne typy spoločností (líšiace sa vyspelosťou, veľkosťou predajného tímu atď.) existujú rôzne typy predajných súťaží.

Obchodné oddelenia sú všeobecne naplnené súťaživou atmosférou, tak prečo nevyvolať ešte viac vzrušenia organizovaním súťaží? Pre predajcov to bude prirodzené. Gamifikácia funguje výborne najmä vtedy, ak je založená na zábavnej predajnej kultúre a uznaní. K každej oslave môžete pripojiť predajný rituál.

Nezabudnite, že ocenenie musí byť maximálne autentické, aby naozaj ukázalo, že si všímate tvrdú prácu svojho tímu. Koneckonců, obchodné oddelenie je jadrom všetkého podnikania. Bez predaja nemôže firma rásť, nech je váš produkt akokoľvek skvelý.

Čítajte ďalej a zistite, kedy a ako oslavovať predajné úspechy, aby ste udržali svoj vysoko výkonný predajný tím neustále motivovaný:

Oslavujemeééé!

1. SKUTOČNÉ DÔVODY NA OSLAVY:

Dôvody na oslavu môžu pokojne súvisieť s každodennou prácou; so základnými povinnosťami každého obchodného zástupcu. Aj keď sa jednoznačne zhodneme na tom, že dosahovanie cieľov ľudí uchvacuje, stále ich vnímajú ako súčasť svojej mzdy, používajú ich na platenie účtov a pravdepodobne na ne čoskoro zabudnú. Sú to veci naviac, mimoriadne ceny a odmeny, ktoré ich posúvajú o stupeň vyššie.

Keď to zhrnieme, dôvodom na oslavu môže byť:

  • Dosiahnutie predajného cieľa (jednotlivcom aj tímom),
  • Uzavretie nového obchodu alebo upsell (zvyčajne vysoký),
  • Udržanie konštantne vynikajúceho výkonu,
  • Prekračovanie limitov,
  • Zvládnutie nových techník, metodík alebo nástrojov,
  • Víťazstvo v predajnej súťaži,
  • Keď firma dosiahne predajný míľnik, získa ocenenie alebo certifikáciu.

Vitajte v našej novej súťaži

2. JEDNODUCHÉ SÚŤAŽE, KTORÉ MÔŽETE VYSKÚŠAŤ VO SVOJOM PREDAJNOM TÍME:

Nepúšťajte sa do súťaží, ktoré trvajú príliš dlho. Ideálna doba je asi týždeň alebo dva, pretože nadšenie by časom vyprchalo.

Predajcovia môžu súťažiť o:

  • najlepšiu konverziu leadov,

  • najlepší pomer otvorených e-mailov,

  • najlepšie oslovenie e-mailom,

  • najviac „nie“ (nebo, neúspešne uzavreté obchody – áno, aj toto chcete, prečistí vám to ovzdušie),

  • deň s dvojnásobnou províziou za úspešné obchody,

  • predajné bingo – vyskúšajte napríklad toto inšpirované Zoho CRM.
61bce10ffd5e8ab6e3182550_CZ-bingo@3x-p-1600.png
Source: @ZohoCRM

INŠPIRÁCIA A KNOW-HOW PRE OBCHODNÍKOV

Radi by ste sa o téme dozvedeli viac? Prihláste sa k nášmu newsletteru a zhruba jedným razom mesačne vám pošleme tipy na riadenie obchodu od profíkov.

Trocha inšpirácie

3. JEDNODUCHÉ OSLAVY, ODMEŇOVANIE A RITUÁLY, KTORÉ MÔŽETE VO FIRME ZAVIESŤ:

Pri výbere odmeny musíte vziať do úvahy firemnú kultúru, charakter svojho obchodného tímu a jednotlivca v ňom.

Každého poteší niečo iné. Obecne platí, že zážitky zostávajú v pamäti dlhšie ako peniaze. Pochváľte obchodného zástupcu pred ostatnými, a nech sa pridá aj zvyšok tímu.

Rituály na oslavu úspechov v tíme:

  • Gamifikácia – napríklad rebríčky na stene kancelárie, vyhlásenie zamestnanca mesiaca,

  • Obrázok obchodného zástupcu mesiaca na stene kancelárie,

  • Hmotné ocenenie na stole (putovné),

  • Úder do gongu alebo zatroubenie na klaksón, keď sa stane niečo veľké – je to hlúposť, ale urobí to radosť a uvoľní atmosféru.

Návrhy na dary pre jednotlivcov:

  • Dobrá kniha o predaji,

  • Darčekový certifikát (výlety, akcie, poukážky do reštaurácie, masáže...),

  • Popoludnie/deň voľna naviac,

  • Vyšší rozpočet na techniku a gadgety,

  • Mimofiremné kurzy alebo školenia.

Návrhy na dary pre tímy:

  • Tímová večera s rodinami,

  • Možnosť skôr odísť v piatok,

  • Zábavné vybavenie do kancelárie – boxovací vak, kolobežka,

  • Teambuilding,

  • Večierok, grilovanie.

Zhrnuté a podčiarknuté...

Ak váš predajný tím vyhráva, ste víťazom aj vy. Dobrú náladu a pozitívnu motiváciu ľudia ocenia nielen v ťažkých časoch, takže oslavujte tak často, ako len môžete. Ak vaši zamestnanci uvidia, že ostatní členovia tímu dostávajú odmeny za svoje úspechy, podporí to ich píľu a bojovnosť.

Striedajte individuálne a skupinové súťaže, aby ste podporili tímového ducha. Skupinové aktivity vytvárajú pocit jednoty a navyše sa víťazný tím naučí, že tímová práca sa vypláca, a pri spoločnej večeri alebo drinku si vytvorí ešte silnejšie puto.

Inšpirujte sa našimi tipmi a naučte sa, ako udržať predajný tím motivovaný. Najviac zapálení ľudia sú nakoniec tí, ktorí chcú vo vašej spoločnosti ostať najdlhšie.

NASLEDUJÚCI ČLÁNOK

07.06. 2025

Čas čítania: 10 min

VŠETKO O HEADHUNTINGU: Jednoduché spôsoby, ako získať skvelých obchodníkov