ZA JEDEN POVRAZ:
Ako nastaviť čo najlepšiu spoluprácu medzi oddeleniami

12 minút

Obchodný proces

Najprv vám chceme ukázať, aká dôležitá je spolupráca medzi oddeleniami. Spoznávate niektorú z nasledujúcich situácií?

  • Obchodné oddelenie predáva a sľubuje neexistujúce funkcie a požaduje ich vývoj od produktového oddelenia. Zároveň sa sťažuje na nekvalitné leady generované marketingovým oddelením.

  • Medzitým marketingové oddelenie, ktoré nerozumie predaju, pracuje na materiáloch, ktoré obchodné oddelenie nevyužije. Namiesto toho si obchodné oddelenie vytvára vlastné materiály.

  • Produktové oddelenie sa venuje vývoju funkcií, ktoré nebudú mať odozvu na trhu.

  • Zákaznícke oddelenie sa potýka s nespokojnými klientmi, ktorí majú pocit, že nedostávajú to, čo im obchodné oddelenie sľúbilo. Napriek tomu, že zákaznícke oddelenie pracuje so zákazníkmi, nekomunikuje s obchodným oddelením žiadne príležitosti na upselling.

Príčinou týchto problémov je nedostatok komunikácie. Ak ste na vedúcej pozícii, či už ide o obchodného (alebo iného) riaditeľa či manažéra, vaším cieľom je spoluvytvárať veľký funkčný stroj, nie riadiť niekoľko oddelení.

Čítajte ďalej a zistite, prečo a ako prepojiť rôzne oddelenia vo vašej firme:

Ako mušketieri

1. PREČO BY MALI TÍMY SPOLUPRACOVAŤ?

Najdôležitejším a zároveň tým najjednoduchším dôvodom spolupráce je, aby projekty nezlyhali. Aby bola firma úspešná, musia spolu tímy a oddelenia vo vnútri komunikovať. Ak nekomunikujú, ale len slepo predpokladajú, veria alebo dúfajú, rastu firmy nijako nepomôžu.

Okrem toho sa s efektivitou oddelení spája ešte niekoľko ďalších dôvodov:

  • Spolupráca v práci pomáha riešiť problémy. Zdieľanie problému naprieč oddeleniami znamená, že sa viac ľudí delí o svoje názory a získava rôzne pohľady na vec. Riešenie problémov je hračka, keď sú všetci zvyknutí komunikovať.

  • Kooperácia je pre ľudské bytosti prirodzená. Spolupráca v práci je znakom zdravej firemnej kultúry. Ľudia si cenia, že sú súčasťou tímu. Podľa Queens University of Charlotte si približne 75 % zamestnancov myslí, že spolupráca medzi kolegami je dôležitá. Ak úspešne spolupracujú, sú spokojní. Šťastní zamestnanci môžu zvýšiť svoju produktivitu až o 20 % v porovnaní so svojimi nespokojnými kolegami, ako zistila v roku 2019 nadácia Social Market Foundation.

Za jeden povraz

2. KTO BY MAL SPOLUPRACOVAŤ S OBCHODNÝM ODDELENÍM

Zameriame sa na 3 oddelenia, ktoré zvyčajne spolupracujú s predajným oddelením: marketingové, produktové a zákaznícke. Ak sa nachádzate v ranej fáze rozvoja firmy a namiesto celých oddelení máte samostatných špecialistov, nenechajte sa odradiť! Nastavenie spolupráce a nasledujúce tipy platia aj pre jednotlivcov.

Prioritou CEO a CRO (ktorým podliehajú všetky oddelenia) alebo akéhokoľvek iného vedúceho pracovníka je obrat. Neefektívna spolupráca má za následok zvýšené náklady.

Kvôli nedostatočnej komunikácii sa veci robia opakovane, vo viacerých ľuďoch, alebo sa možno nerobia vôbec. Ak chcete, aby u vás zákazníci zostali, musíte im poskytovať vynikajúci zákaznícky servis – počnúc efektívnou akvizíciou nových zákazníkov, cez ich hladký onboarding až po prípadný upsell alebo každoročnú retenciu.

Všetky oddelenia sa musia spojiť a pomôcť svojim vedúcim pracovníkom zvýšiť celoživotnú hodnotu zákazníka a zároveň znížiť náklady na jeho získanie.

Ako by mala vyzerať spolupráca medzi oddeleniami

1. Obchodné oddelenie < > marketingové oddelenie

Tieto dve oddelenia majú spoločný cieľ: predať. Musia byť nepretržite v kontakte, komunikovať a neustále optimalizovať celý proces od generovania leadov až po získanie a udržanie zákazníka. Nikdy by sa nemali zameriavať iba na jednotlivé kroky, ale vždy na celkový obraz.

Ak marketingové oddelenie generuje množstvo leadov, ale obchodné oddelenie ich nedokáže premeniť na kvalifikovaných, niečo nie je v poriadku. Mali by sa na celý proces pozrieť znova a spoločne.

Len málokedy celá firma odpovie rovnako na jednoduchú otázku: „Kto je váš ideálny zákazník a čo mu ponúkate?“ Každá spoločnosť musí mať definíciu zákazníkov 1., 2. a 3. úrovne a spôsobov, ako ich môže získať.

Len spoluprácou a jednotnou stratégiou (zameraním sa na rovnaké persony, použitím rovnakej hodnotovej ponuky) zvýšite pravdepodobnosť získania nových zákazníkov.

2. Obchodné oddelenie < > produktové oddelenie

Tieto oddelenia sú v neustálom kontakte, aby vedeli, či to, čo obchodník dohodne s novým zákazníkom, je reálne dodať. Obchodníci nemôžu sľubovať neexistujúce funkcie alebo produkty a potom očakávať, že ich produktové oddelenie vyvinie. Musí to byť presne naopak.

Produktové oddelenie by sa malo pýtať obchodníkov na poznatky o potrebách zákazníkov. Potrebujú vedieť, čo klienti chcú, aby to mohli vyvinúť ako prvé. Obchodné oddelenie sa potom zameriava na dopad nových funkcií – koľko upsellov alebo nových zákazníkov vďaka nim získajú.

Zdieľanie plánu vývoja funkcií je pre firmu zásadné. Nenechajte produktové oddelenie vyvíjať niečo, o čom si sami myslia (alebo si vy myslíte), že je najlepšie. Mali by pracovať na produktoch, po ktorých volá trh – a s trhom sú v kontakte obchodníci.

Tieto dve oddelenia by mali diskutovať o tom, koľko zákazníkov ste stratili kvôli chýbajúcej funkcii, koľko zákazníkov by mohli upsellovať pridaním nových funkcií atď. Až potom prichádza na rad plánovanie ďalšieho vývoja.

3. Obchodné oddelenie < > zákaznícke oddelenie

Tieto dve oddelenia by mali spoločne pracovať na tom, aby priniesli skvelý produkt sprevádzaný skvelou skúsenosťou. Musia sa postarať o to, aby si zákazník produkt – a s ním celú firmu – zamiloval.

Čím menej bojov a sklamaní nastane počas zákazníckeho onboardingu a implementácie produktu, tým viac bude zákazník spolupracovať pri upsellingu a odporúčať vás ďalším potenciálnym klientom.

Obchodné oddelenie nemôže sľubovať niečo, čo zákaznícky servis nedokáže zabezpečiť. Obchodník musí zákazníckemu oddeleniu odovzdať spokojného klienta, aby mohli plynule nadviazať na ďalší postup.

Pri rozhovoroch s klientmi zákaznícky tím zhromažďuje množstvo informácií, ktoré pomáhajú obchodnému oddeleniu pri upsellingu. Takto môže zákaznícke oddelenie spoločne rozvíjať obchod.

Hladká spolupráca medzi týmito oddeleniami optimalizuje celoživotnú hodnotu zákazníka.

Pravidelná porcia know-how pre obchodníkov

Radi by ste sa o téme dozvedeli viac? Prihláste sa na náš newsletter a približne raz mesačne vám pošleme dávku inšpirácie od sales profesionálov.

Poďme to vylepšovať

3. AKO NASTAVIŤ ALEBO ZLEPŠIŤ SPOLUPRÁCU VO VAŠEJ SPOLOČNOSTI

Kooperácia musí byť zakorenená vo vašej firemnej kultúre. Ak to tak nie je, začnite zhora – choďte príkladom. Vidieť vedúcich pracovníkov, riaditeľov a vrcholových manažérov, ako investujú svoj čas do spolupráce, je najúčinnejší spôsob, ako vo vašej spoločnosti rozvíjať tímového ducha. Skvelí lídri majú moc ľudí zjednocovať.

Okrem toho sa zamerajte na:

🎯 Zdieľanie a sústredenie sa na konečný cieľ spoločnosti

Ak je to vo vašich kompetenciách, stanovte spoločný cieľ pre celú firmu, aby k nemu mohli vedome prispievať všetky oddelenia. Vysvetlite, prečo je cieľ práve takýto. Rozšírte svojim zamestnancom obzory. Už nebudú plniť úlohy len preto, že sa to od nich očakáva.

Ľudia potrebujú vidieť jasný zmysel v tom, čo robia. Pomôžete im tiež sústrediť sa na to, čo je dôležité, a nestrácať čas zbytočnosťami.

🛠️ Zavedenie nástrojov na spoluprácu

Nástroje pomáhajú tímom komunikovať, riadiť projekty, zdieľať informácie a podobne. Obchodní zástupcovia nemusia opustiť kreslo, aby dali celému tímu vedieť, že sa obchod posúva vpred, že je potrebné vykonať nejakú akciu alebo že nahrali nový súbor.

Okrem úspory času umožňujú nástroje na pracovnú kooperáciu maximálnu transparentnosť (samozrejme za predpokladu, že ich tím používa správne).

Okrem známeho balíka Google Suite pre firmy, kde môžete vytvárať, zdieľať a spolupracovať na dokumentoch, prezentáciách alebo tabuľkách, môžete použiť napríklad:

  • komunikačné nástroje – Slack, Microsoft Teams, Workplace od Facebooku,

  • nástroje na riadenie projektov – Asana, ClickUp, Trello, Basecamp.

Na trhu ich je neúrekom! Vyskúšajte ich a vždy si overte, či sú kompatibilné s nástrojmi, ktoré už používate a plánujete používať aj naďalej.

👥 Teambuilding

Niekedy hádky medzi oddeleniami pramenia z nevedomosti. Ak si teda myslíte, že vzťahy medzi oddeleniami vo vašej firme nie sú ideálne, umožnite ľuďom, aby sa navzájom spoznali.

Dajte ich dokopy a ukážte im ľudskú stránku každého kolegu, s ktorým musia v práci komunikovať. Teambuilding môže byť formálny aj neformálny – od spoločných raňajok až po dvojdňový pobyt vo vinárstve.

Ak problémy pretrvávajú, musí zasiahnuť manažér.

🎁 Spätná väzba

Konštruktívna spätná väzba je dar. Veríme, že väčšina firiem na ňu v dnešnej dobe nezabúda. Majú však tendenciu udržiavať ju len v rámci tímov. Na dosiahnutie a udržanie skvelého systému spolupráce medzi oddeleniami je však nevyhnutná aj spätná väzba naprieč oddeleniami. Prečistí to atmosféru a ponúkne reštart.

Zhrnuté a podčiarknuté...

Ak máte pocit, že spolupráca vo vašej firme by mohla byť plynulejšia, skúste zistiť, čo sa deje. Možno bude potrebné zaviesť nové nástroje, techniky alebo dokonca zapojiť manažérov, ktorí sa budú vzťahmi zaoberať. Pamätajte, že žiadna zmena nepríde zo dňa na deň. Buďte trpezliví. Zmeny vždy trochu bolia.

Pracovná spolupráca je o ochote. Ale samotná ochota úspech nezaručí. Ľudia potrebujú víziu, cieľ, poslanie – alebo čokoľvek, čo dá ich práci zmysel. Ak ho budú schopní zdieľať a uvidia, aké dôležité je byť na jednej vlne, dosiahnu skvelé výsledky.

NASLEDUJÚCI ČLÁNOK

03.07. 2025

Čas čítania: 4 min

ZDRAVÁ SÚŤAŽIVOSŤ: 7 dôvodov, prečo sa spriateliť s konkurenciou