5 minút
Obchodný proces
S aktuálnym množstvom informácií dostupných online nie je divu, že 60 % potenciálnych zákazníkov osloví obchodné oddelenie až potom, čo si urobia vlastný prieskum (podľa dotazníka HubSpot Sales Perception Survey 2016).
Nech už potrebujú vyriešiť akýkoľvek problém, poskytovateľa vhodných služieb si jednoducho nájdu online. Keď oslovia váš predajný tím, už majú za sebou prieskum a konečný užší výber potenciálnych dodávateľov. Od všetkých chcú počuť konkrétne fakty, aby mali dostatok podkladov na porovnanie a výber toho správneho.
Aby ste mali istotu, že potenciálny zákazník váš predajný tím ničím neprekvapí, pripravte im tzv. battle cards. Je to v podstate ťahák, ktorý poskytuje presné a aktuálne porovnanie informácií o vašich produktoch a produktoch konkurencie.
S takýmto ťahákom v ruke môže váš obchodník pohotovo reagovať a správne odpovedať na všetky otázky. Získa si tak dôveru a potenciálny zákazník ho bude vnímať ako profesionála.
Predajné battle cards sú jedným z najmocnejších nástrojov na podporu predaja. Čítajte ďalej, aby ste si vedeli vytvoriť tie svoje vlastné.
Vaše battle karty by, rovnako ako ktorékoľvek iné karty, mali obsahovať len krátke informácie. Nikdy nevytvárajte dlhé a podrobné dokumenty. Obsah by mal byť stručný a ľahko čitateľný, a to aj pri telefonickom hovore.
Karty vyplňte základnými informáciami, ktoré vaši obchodní zástupcovia spomínajú pri telefonáte s potenciálnym zákazníkom. Slúžia ako vodidlo k uzavretiu obchodu a víťazstvu nad konkurenciou – teda k „boju“.
Čím lepšie sú vaše battle karty, tým väčšia je šanca, že predajný tím uzavrie obchod. Je absolútne nevyhnutné udržiavať karty aktuálne – tak informácie o vašej spoločnosti, ako aj o konkurencii. Preto ich pravidelne kontrolujte a revidujte. Neslúžia len na porovnanie funkcií, sú tiež plné predajných taktík.
3 hlavné dôvody, prečo vytvoriť battle karty pre svoj predajný tím:
❌ Ako to nerobiť:
„Máme proces preboardingu, vďaka ktorému sme lepší ako spoločnosť ABC. Oni totiž nič také nemajú a ich ceny sú podobné, takže za rovnakú cenu od nich dostanete menej funkcií.“
✅ Takto áno:
„Náš proces preboardingu zabezpečí bezproblémovú komunikáciu so zamestnancami ešte predtým, než pre vás začnú pracovať, čo odlišuje našu firmu od ostatných. Táto jedinečná možnosť vytvára medzi vašou spoločnosťou a nováčikom citové puto už na začiatku. Tento prvok je zahrnutý v cene, ktorá je na trhu štandardná.“
Karty rozdeľte do niekoľkých kategórií. V závislosti od vašej spoločnosti alebo stratégie môžete pokojne vynechať alebo pridať čokoľvek, čo by podľa vás mohlo vášmu tímu pomôcť k úspechu:
Uveďte zoznam svojich najväčších konkurentov. Aké sú ich produkty, zákaznícke služby, ceny atď. v porovnaní s vašimi? Uveďte zoznam ich zákazníkov a cieľových trhových segmentov – s najväčšou pravdepodobnosťou budú mať na svojich webových stránkach logá a referencie. Môžete pripojiť webové stránky, sídla, veľkosti spoločností, geografický dosah atď.
Môžete si vytvoriť rovnaký prehľad ako pri konkurencii. Pridanie informácií o vašich hodnotách a víziách navyše pomôže nováčikom rýchlejšie sa stotožniť s vašou spoločnosťou.
Vymenujte vlastnosti svojho produktu spolu s jeho výhodami a prínosmi. Má ich aj konkurencia? Ktoré z nich rezonujú s rôznymi personami a segmentmi?
Vytvorte zoznam otázok, ktoré musia vaši obchodní zástupcovia položiť, aby zistili potreby zákazníkov a našli najlepšie riešenie pre každého potenciálneho zákazníka.
Zhromaždite všetky námietky, ktoré vaši obchodní zástupcovia najčastejšie počúvajú, a doplňte ich najlepšími odpoveďami na ich vyvrátenie. Konkurencia má určite svoje argumenty proti vašim riešeniam. Zistite, aké sú, a pripravte si protiargumenty.
Sú veci, ktoré robíte najlepšie. Správne ich formulujte; keď ich potom váš obchodný zástupca povie potenciálnemu zákazníkovi, okamžite tým vyradí konkurenciu. Tento bod by mal prísť skôr v ranej fáze rozhodovacieho procesu zákazníka.
Sú aj veci, ktoré naopak vaša konkurencia robí najlepšie. Mali by ste vedieť, aké to sú, a mať pripravené odpovede.
Dávajte si pozor na varovné signály, že je v hre ďalší hráč. Potenciálni zákazníci vám pravdepodobne nepovedia, či a s kým okrem vás rokujú, takže sa namiesto toho zamerajte na indície, ako v konverzácii pokračovať. Vaši obchodní zástupcovia by si mali všímať príliš špecifické otázky týkajúce sa funkcií, tém alebo dokonca fráz, ktoré môžu poznať od konkurencie.
Páčia sa vám referencie vašich zákazníkov? Niektoré z tých presvedčivých môžete pridať do svojich battle kariet. Zahrňte zaujímavé štatistiky alebo prípadové štúdie, ktoré dokazujú, že váš produkt stojí za to.
Pridajte tiež krátke príbehy a postrehy pre inšpiráciu. Napríklad, ako obchodní zástupcovia vyhrávajú obchody, ako ich prehrávajú, výnimočné víťazné príbehy. Podčiarknite dôvody, prečo ľudia nakupujú alebo nenakupujú práve u vás.
Radi by ste sa o téme dozvedeli viac? Prihláste sa na náš newsletter a približne raz mesačne vám pošleme tipy na riadenie obchodu od profesionálov.
Držte sa našich osvedčených postupov, aby ste sa uistili, že vytvárate ťahák, ktorý budú obchodní zástupcovia skutočne chcieť používať:
✂️ NECH SÚ KRÁTKE
Obchodní zástupcovia zvyčajne potrebujú do kariet nahliadať, keď telefonujú; nemajú preto čas listovať desiatkami strán. Radšej sa zamerajte na uvedenie iba nevyhnutných údajov.
📚 NETVORTE MANUÁL
Neočekávajte, že si niekto zapamätá a bude krok za krokom sledovať informácie z battle kariet. Rozhodne nie sú scenárom pre telefonát, sú však jeho skvelým doplnkom. Battle karty dávajú rozhovoru zmysel a pomáhajú s formuláciou, aby obchodník znelo presvedčivejšie.
📂 MAJTE ICH PO RUKE
Nahrajte battle karty tam, kde máte uložený zvyšok vzdelávacích materiálov, skript a pod. Pomenujte ich nejako zreteľne, aby sa dali ľahko vyhľadať počas telefonátu.
🔄 ČASTO ICH AKTUALIZUJTE
Svoje predajné battle karty aktualizujte pravidelne. Ak to neurobíte, môžete svojmu tímu situáciu ešte zhoršiť – tým, že o konkurencii povedia niečo nepravdivé, môžu narušiť ťažko vybudovanú dôveru.
Zhrnuté a podčiarknuté...
Battle karty sú mocným nástrojom za predpokladu, že ich vytvoríte správne – krátke, jasné, na dosah ruky, pravidelne aktualizované, nabité taktikou a podporené referenciami zákazníkov – váš predajný tím bude pripravený bojovať a predkladať ponuky, ktoré sa u potenciálnych zákazníkov stretnú s úspechom.