4 minúty
Sales Leadership
Ak je váš tím nezávislý, ste skvelým obchodným manažérom! Obchodní zástupcovia možno vedia pracovať samostatne, a keď sa ich opýtate „ako to ide“, odpoveď znie: „jo, vyzerá to dobre, asi to klapne“. Lenže potom príde tvrdý zásah reality, keď zistíte, že to bola len ich domnienka, a nie niečo, čo im povedal klient. A obchod je stratený.
Pravidelné kontrolné schôdzky sú základom vedenia predaja a sú výbornou prevenciou proti podobným prípadom. Takže ak sa s nimi práve chystáte začať, alebo si naopak myslíte, že sú stratou času, čítajte ďalej.
Pouhé nastavenie očakávaní nefunguje. Pravidelné schôdzky predajcov „1 na 1“ alebo dokonca tímové schôdzky medzi manažérom predaja a jeho predajným tímom sú obojsmernou aktivitou.
Členovia tímu potrebujú neustále podnety a pomoc a manažér predaja musí byť priebežne informovaný o ich práci. Obe strany by preto mali chcieť investovať čas do pravidelných predajných schôdzok.
Zmyslom revíznych schôdzok s predajcami nie je len získanie aktuálnych informácií o tom, čo sa deje.
Z našich skúseností tieto dôvody stoja za pravidelnú časovú investíciu. Riďte sa našimi tipmi, aby ste mali istotu, že túto časovú investíciu využijete na maximum:
🗂️ Definujte štruktúru
Podľa veľkosti vašej firmy sa rozhodnite, či je lepšie vykonávať aktualizácie „1 na 1“, alebo tímové.
Malý segment vám pravdepodobne umožní konanie individuálnych schôdzok s každým členom predajného tímu, zatiaľ čo ak na podnikovej zákazke pracuje tím, je lepšie sa stretávať v skupine.
Vrelo odporúčame urobiť kombináciu – skupinové stretnutie so všetkými, vrátane marketingového tímu, a individuálne stretnutie s obchodnými zástupcami, kde sa vystriedate, aby ste mohli koučovať a poskytovať spätnú väzbu.
📅 Nastavte frekvenciu
Schôdzky si môžete naplánovať na týždenný alebo dvotýždenný interval. Dlhšie intervaly neodporúčame, pretože by mohli zapadnúť dôležité témy.
Frekvenciu ovplyvňuje predovšetkým dĺžka vášho predajného cyklu a seniorita obchodných zástupcov. Kratšie a menšie obchody si zaslúžia týždenné aktualizácie, zatiaľ čo zmluvy, ktorých uzavretie trvá rok, stačí prejednávať raz za dva týždne.
🤝 Vyhodnocujte a iterujte
Hodnotiace schôdzky predajcov by nemali byť iba o reportovaní. Musia byť prínosné pre obe strany. Obchodní manažéri získajú kontrolu nad tým, čo sa deje, a obchodní zástupcovia nápady a tipy na zlepšenie.
Je to čas vyhradený na zosúladenie, diskusiu o námietkach a prekážkach v obchodoch. Získate možnosť každého obchodného zástupcu znovu a znovu motivovať. Diskusie posúvajú ľudí vpred, nie checklisty.
📋 Majte stanovený program a držte sa ho
Obe strany budú lepšie pripravené, čo ušetrí čas.
⏰ Nikdy nevynechávajte porady s predajcami
Na schôdzky nechoďte neskoro. Ukažte svojim zamestnancom, že si vážite ich čas.
🙏 Tiché opravy, hlučné povzbudzovanie
Nekritizujte, nedávajte nikomu negatívnu spätnú väzbu pred ostatnými (v prípade tímovej schôdzky). Naopak, ak chválite, uistite sa, že to počuje celý tím.
Všetko, čo by vás mohlo zaujímať z oblasti obchodu, vám približne raz mesačne príde do schránky. Prihláste sa na náš newsletter.
Začnite s obchodnými príležitosťami, ktoré sú najbližšie úspešnému ukončeniu, a pokračujte k tým, ktoré sú od neho najďalej. Priebežne porovnávajte plány so skutočnosťou.
Zhrnuté a podčiarknuté...
Obchodní manažéri sú večne zaneprázdnení. Nemali by ste však podceňovať význam pravidelných stretnutí a udržiavania aktuálnych informácií so svojím tímom.
Porady s predajcami nemusia byť nijako extra dlhé, stačí zhruba 30 minút (za predpokladu, že vopred stanovíte program a všetci prídu pripravení).
Pamätajte, že niekedy majú obchodní zástupcovia tendenciu čakať na toto stretnutie, aby s vami mohli prebrať dôležité záležitosti. Preto predajné revízie naozaj nevynechávajte. Ukážte im, že vám na nich záleží, je to vaša povinnosť.