OBCHOD TÝŽDEŇ ČO TÝŽDEŇ:
4 dôvody pre pravidelné schôdzky s predajcami

4 minúty

Sales Leadership

Ak je váš tím nezávislý, ste skvelým obchodným manažérom! Obchodní zástupcovia možno vedia pracovať samostatne, a keď sa ich opýtate „ako to ide“, odpoveď znie: „jo, vyzerá to dobre, asi to klapne“. Lenže potom príde tvrdý zásah reality, keď zistíte, že to bola len ich domnienka, a nie niečo, čo im povedal klient. A obchod je stratený.

Pravidelné kontrolné schôdzky sú základom vedenia predaja a sú výbornou prevenciou proti podobným prípadom. Takže ak sa s nimi práve chystáte začať, alebo si naopak myslíte, že sú stratou času, čítajte ďalej.

Pouhé nastavenie očakávaní nefunguje. Pravidelné schôdzky predajcov „1 na 1“ alebo dokonca tímové schôdzky medzi manažérom predaja a jeho predajným tímom sú obojsmernou aktivitou.

Členovia tímu potrebujú neustále podnety a pomoc a manažér predaja musí byť priebežne informovaný o ich práci. Obe strany by preto mali chcieť investovať čas do pravidelných predajných schôdzok.

Prečo sa oplatí venovať čas týždenným/dvotýždenným poradám:

Tak čo je nového?

1. PRAVIDELNÉ SCHÔDZKY

Zmyslom revíznych schôdzok s predajcami nie je len získanie aktuálnych informácií o tom, čo sa deje.

Ak vediete tím obchodníkov, pravidelné tímové schôdzky vám prinesú tieto výhody:

  • Kontrola – sledujete akúkoľvek odchýlku od predajného cieľa,

  • Prehľad – presne viete, čo je v pláne a ako sa jednotlivé príležitosti (ne)posúvajú vpred a prečo,

  • Diskusia – diskusiou o príležitostiach zvyšujete ich konverzný pomer, pretože:
    - poskytujete rozsiahlu spätnú väzbu,
    - konštruktívne diskutujete a riešite blokátory a problémy,
    - určujete správny smer, plánujete akčné kroky,

  • Osobný rast vášho tímu – zrýchli sa, pretože:
    - identifikujete priestor pre zlepšenie a školenie,
    - udržíte charakter koučovania v oblasti predaja,
    - zavádzate predajnú rutinu.

Lekcie time managementu

2. TIPY, AKO UŠETRIŤ ČAS

Z našich skúseností tieto dôvody stoja za pravidelnú časovú investíciu. Riďte sa našimi tipmi, aby ste mali istotu, že túto časovú investíciu využijete na maximum:

🗂️ Definujte štruktúru

Podľa veľkosti vašej firmy sa rozhodnite, či je lepšie vykonávať aktualizácie „1 na 1“, alebo tímové.

Malý segment vám pravdepodobne umožní konanie individuálnych schôdzok s každým členom predajného tímu, zatiaľ čo ak na podnikovej zákazke pracuje tím, je lepšie sa stretávať v skupine.

Vrelo odporúčame urobiť kombináciu – skupinové stretnutie so všetkými, vrátane marketingového tímu, a individuálne stretnutie s obchodnými zástupcami, kde sa vystriedate, aby ste mohli koučovať a poskytovať spätnú väzbu.

📅 Nastavte frekvenciu

Schôdzky si môžete naplánovať na týždenný alebo dvotýždenný interval. Dlhšie intervaly neodporúčame, pretože by mohli zapadnúť dôležité témy.

Frekvenciu ovplyvňuje predovšetkým dĺžka vášho predajného cyklu a seniorita obchodných zástupcov. Kratšie a menšie obchody si zaslúžia týždenné aktualizácie, zatiaľ čo zmluvy, ktorých uzavretie trvá rok, stačí prejednávať raz za dva týždne.

🤝 Vyhodnocujte a iterujte

Hodnotiace schôdzky predajcov by nemali byť iba o reportovaní. Musia byť prínosné pre obe strany. Obchodní manažéri získajú kontrolu nad tým, čo sa deje, a obchodní zástupcovia nápady a tipy na zlepšenie.

Je to čas vyhradený na zosúladenie, diskusiu o námietkach a prekážkach v obchodoch. Získate možnosť každého obchodného zástupcu znovu a znovu motivovať. Diskusie posúvajú ľudí vpred, nie checklisty.

📋 Majte stanovený program a držte sa ho

Obe strany budú lepšie pripravené, čo ušetrí čas.

⏰ Nikdy nevynechávajte porady s predajcami

Na schôdzky nechoďte neskoro. Ukažte svojim zamestnancom, že si vážite ich čas.

🙏 Tiché opravy, hlučné povzbudzovanie

Nekritizujte, nedávajte nikomu negatívnu spätnú väzbu pred ostatnými (v prípade tímovej schôdzky). Naopak, ak chválite, uistite sa, že to počuje celý tím.

Získajte inšpiráciu a know-how od profesionálov

Všetko, čo by vás mohlo zaujímať z oblasti obchodu, vám približne raz mesačne príde do schránky. Prihláste sa na náš newsletter.

O počasí si pokecáme neskôr

3. O ČOM DISKUTOVAŤ NA PRAVIDELNÝCH HODNOTIACICH PORADÁCH S OBCHODNÍKMI:

Začnite s obchodnými príležitosťami, ktoré sú najbližšie úspešnému ukončeniu, a pokračujte k tým, ktoré sú od neho najďalej. Priebežne porovnávajte plány so skutočnosťou.

Harmonogram schôdzky môže vyzerať nasledovne:

  • Pohyb predajnej pipeline – Pri prejednávaní pipeline kontrolujte, či sa darí plniť štvrťročný cieľ. Pozrite sa na každú jednotlivú príležitosť. Opäť začnite od tých, ktoré sú najbližšie uzavretiu predajného procesu. Dobre štruktúrovaný predajný proces sa delí na míľniky. Ak splníte všetky míľniky (vhodnosť riešenia, identifikácia kľúčových zainteresovaných strán, potvrdenie ponuky atď.), príležitosť sa posunie ďalej. V každej fáze príležitosti sledujte, či skutočne došlo k splneniu všetkých míľnikov a či je príležitosť správne zaradená. Ak sa míľnik nesplnil, riešte, ako to napraviť. Ak bol splnený, stanovte kroky, ako príležitosť posunúť do ďalšej fázy.

    Buďte veľmi kritickí. Na príležitosti sa pozerajte bez ružových okuliarov – aktívne hľadajte dôvody, prečo by príležitosti nemali byť v pipeline, ich potenciálne blokátory či zádrhele a dôvody, prečo by zákazník mohol povedať „nie“.

  • Čo sa stalo minulý týždeň/mesiac – Vďaka stanovení cieľa ľahko priradíte každému obchodníkovi množstvo aktivít. Predstavme si, že ročný cieľ je 20 miliónov korún v čistých príjmoch. Táto suma sa rozdelí na onboardovanie 3 nových klientov každý mesiac, ktorému predchádza vytvorenie 6 príležitostí a uskutočnenie 20 demo hovorov. Ak sa čísla darí plniť, je to skvelé. Ak nie, preberieme príčiny a možné riešenia.

    Kontrolou toho, čo sa dialo, zisťujete, či sa vám darí plniť mesačný plán. Ak sa to nedarí, nechajte obchodného zástupcu vytvoriť zoznam aktivít, ktoré ho k tomu dovedú.

  • Ďalšie predajné aktivity a témy – Niekedy sú na stole ďalšie témy, ako napríklad nadchádzajúce webináre alebo akcie.

  • Záverečné zhrnutie – Zo schôdzky obidve strany odchádzajú s jasne definovanými plánmi na nadchádzajúci týždeň/mesiac. Obchodný zástupca vie, čo musí urobiť.

    Vy zase viete, či ste na dobrej ceste k dosiahnutiu cieľa. Obchodní zástupcovia by nikdy nemali odchádzať z hodnotenia rozladení, ale naopak motivovaní. Vedia, čo je ich chyba a naučili sa, ako sa jej vyvarovať.

Zhrnuté a podčiarknuté...

Obchodní manažéri sú večne zaneprázdnení. Nemali by ste však podceňovať význam pravidelných stretnutí a udržiavania aktuálnych informácií so svojím tímom.

Porady s predajcami nemusia byť nijako extra dlhé, stačí zhruba 30 minút (za predpokladu, že vopred stanovíte program a všetci prídu pripravení).

Pamätajte, že niekedy majú obchodní zástupcovia tendenciu čakať na toto stretnutie, aby s vami mohli prebrať dôležité záležitosti. Preto predajné revízie naozaj nevynechávajte. Ukážte im, že vám na nich záleží, je to vaša povinnosť.

NASLEDUJÚCI ČLÁNOK

08.06. 2025

Čas čítania: 4 min

AKO NA PROVÍZIE: 5 krokov k zostaveniu rozumného provízneho schémy