6 minút
Sales Leadership
Keď sa spýtate obchodných manažérov, ako dôležité je podľa nich meranie predaja, dostanete odpovede ako „veľmi“ alebo „extrémne“, pretože je to jednoducho zdravý rozum. Všimli sme si však, že v praxi často chýba rovnováha medzi nič nerobením a prehnaným meraním všetkého, čo sa dá zmerať.
Podľa našich skúseností B2B firmy buď nemerajú predaj vôbec, a preto dosahujú plánované tržby len náhodou, alebo merajú príliš veľa činností a zabúdajú na to, ktoré metriky sú dôležité.
Pozrite sa na našu sadu 8 základných metrík a uvedomte si, že ak tieto nemeriate, nemá zmysel merať ďalšie. Zároveň neočakávajte, že hneď po začiatku merania bude všetko dokonalé – pri zavádzaní metrík musíte byť trpezliví.
Najprv nastavte niekoľko základných predajných metrík ako jadro merania. Napríklad tieto:
Stanovte si priority a oboznámte s nimi svoj tím. Keď vám miera otvorenia e-mailov klesne o 10 %, nie je to ideálne. Ale nepripisujte tomu rovnaký význam ako keď vám o 10 % klesne win rate.
Zásadné je stanoviť si cieľové príjmy, ktorých chcete v tomto roku dosiahnuť. Rozdeľte ich medzi cross/upselling, obnovené licencie či nové predaje a naplánujte ich na jednotlivé mesiace. Nasledujúce metriky vám poslúžia ako kontrolné body na ceste k dosiahnutiu cieľových príjmov.
Táto metrika je jadrom každej predajnej diskusie na tému: Ideme podľa plánu? Vyhodnocujte ju pravidelne na dennej/týždennej báze. Celá firma musí pochopiť, že plán je kľúčový a nie je to len náhodné číslo.
Aby váš tím vedel, čo má každý mesiac dodať, rozdeľte ročné tržby na jednotlivé mesiace. Vaši obchodní zástupcovia by mali byť schopní odriekať svoj cieľ naspamäť a vždy vedieť, ako sa im darí ho plniť. V priebehu roka priebežne vyhodnocujte pipeline.
Pohľad na výsledky vášho tímu vám nemusí nevyhnutne poskytnúť prehľad o jeho aktuálnom predajnom výkone. Možno práve uzavreli obrovský obchod, ktorý dosahuje 150 % ich celoročnej ponuky. A zároveň nemajú v pipeline nič ďalšie, na čom by mohli pracovať.
A naopak, môžu byť na 70 % svojej kvóty, ale ich pipeline je plná príležitostí s dátumom uzavretia na budúci mesiac a sú v poslednej fáze pipeline.
Okrem toho, že vidíte aktuálny výkon svojho predajného tímu, vám hodnota pipeline umožní nahliadnuť do budúcnosti.
20 %
Ako pracovať s hodnotou pipeline? Na konci každého mesiaca si prezrite očakávanú hodnotu pre nasledujúci mesiac (ak máte predajný proces kratší ako mesiac, robte to každý týždeň).
Po skončení mesiaca porovnajte svoj odhad zo začiatku mesiaca so skutočnosťou.
Predali ste +/- 20 % toho, čo ste očakávali? Dobrá práca. Ak nie, začnite vyhodnocovať, prečo sa to stalo.
Tento bod sa týka toho, ako dlho vášmu tímu trvá, kým sa dostane od príležitosti k získaniu obchodu.
Pohyb v pipeline je vždy dobré znamenie. Musíte mať nové kvalifikované leady, nové príležitosti a vaše príležitosti sa musia pohybovať vpred. Ak sa zaseknete na fázach, skôr alebo neskôr budete mať v pipeline neporiadok.
Aj keď neexistuje ideálne týždenné/mesačné číslo, všetky majú niečo spoločné, pretože každá spoločnosť funguje inak. Je neprijateľné, aby ste v CRM nemali žiadne prichádzajúce ponuky. Musia sa neustále pohybovať; obchodní zástupcovia by mali obchodné prípady neustále otvárať, kvalifikovať a diskvalifikovať. Nespokojte sa s tým, že všetky obchody stagnujú vo fáze "prebiehajúca diskusia". Tok v pipeline je kľúčový.
Zdravý pipeline má konverzie nad 50 %. Nejdet o to mať v pipeline čo najviac príležitostí. Najlepší obchodníci sú tí, ktorí sú najviac sústredení, majú najvyššiu mieru konverzie a zároveň prekračujú svoje kvóty.
Ak vidíte, že vaše príjmy sú nízke alebo že cez vašu pipeline prejde málo leadov, začnite pátrať, prečo nie je dostatok dobrých príležitostí.
Možno ich je dosť, len majú malú hodnotu – vtedy zistite, či sa zameriavate na správnych zákazníkov. Zvážte tiež, či obchodný zástupca dokáže hovoriť o zložitejších riešeniach a premeniť veľkú príležitosť na obchod. Môže sa však stať, že obchodných príležitostí je v danom momente skutočne málo, napríklad z dôvodu sezónnosti.
Ak zistíte, že vám chýbajú príležitosti na dosiahnutie nastaveného cieľa, zmerajte, koľko obchodných schôdzok vaši obchodní zástupcovia uskutočnia. Je schôdzok dostatok? Koľko nových schôdzok je každý mesiac/týždeň zaznamenaných v CRM?
Ak zistíte, že ich dosť je, ale nepretvárajú sa na príležitosti, zistite, či vaši obchodníci kontaktujú správny typ zákazníkov a či sú schopní zistiť, ako môžu potenciálnym zákazníkom vôbec pomôcť. A ak nemáte dostatok schôdzok...
Nedostatočný počet schôdzok nás vracia k meraniu leadov (volania, e-maily, oslovenia na LinkedIn,...). Pýtajte sa:
Niekedy je základným problémom to, že firmy nehľadajú dostatok príležitostí, aj keď majú skvelý konverzný pomer na schôdzku. To je škoda.
Rádi by ste sa o téme dozvedeli viac? Prihláste sa na náš newsletter a zhruba raz mesačne vám pošleme dávku inšpirácie od sales profíkov.
V Saas priemysle, kde zákazníci zostávajú vašimi zákazníkmi tým, že každý rok podpisujú nové licencie, je zásadné sledovať, koľko ich odpadáva.
- 10 %
Je úplne bežné, že firmy po roku prídu približne o 10 % zákazníkov. Usilujte sa o zdravú zákaznícku základňu – to znamená, že vaše súčasné portfólio zákazníkov od vás nakupuje ďalší tovar a služby, a preto každý rok utráca viac. Upsell pokryje stratu 10 %.
Ak prichádzate o významnú časť zákazníkov, pravdepodobne sa príliš zameriavate na zákazníkov, ktorým vaše riešenie nemôže vyriešiť ich problémy. Potrebujete opak – aby súčasní zákazníci nakupovali viac a odporúčali vás ostatným.
Či už máte schôdzky o stave predaja raz týždenne alebo raz mesačne, tieto otázky položte svojim obchodným zástupcom, aby ste lepšie pochopili, ako si vedú na ceste k dosiahnutiu cieľov:
Majte na pamäti, že aby ste mohli riadiť obchodné oddelenie, musíte mať jasne nastavený obchodný proces (napríklad nastavené fázy, čo znamená príležitosť alebo kedy je uzavretý obchod vyhraný).
Čím ďalej sú vaše obchodné prípady v predajnom procese (alebo bližšie k úspešnému uzavretiu), tým vyššia je očakávaná hodnota každého z nich.
Ak celková mesačná hodnota všetkých obchodných prípadov zodpovedá mesačnému cieľu, vydávate sa na tenký ľad. S najväčšou pravdepodobnosťou obchodný zástupca nebude schopný splniť cieľ na 100 % a v čase, ktorý očakávate.
Pri hodnotení výsledkov obchodných zástupcov buďte rozumní a zamerajte sa na to, čo je dôležité. Nie je potrebné niekoho trénovať kvôli tomu, že neuskutočnil dostatok hovorov, aj keď splnil svoje ciele.
Týždenné schôdzky so skúseným obchodným zástupcom by sa mali točiť okolo obchodnej stratégie a výsledkov. Ak tím nesplnil úlohy, pozrite sa na príležitosti a schôdzky a pokúste sa zistiť, prečo tomu tak bolo.
Schôdzka s juniorom by mala byť opačná, pretože manažéri by na začiatku naozaj nemali očakávať žiadne príjmy. Týždenné aktualizácie sa zvyčajne týkajú aktivít, počínajúc e-mailami a hovorami, cez schôdzky až po príležitosti. Ako viesť týždenné porady s tímom sa dozviete tu.
Zhrnuté a podčiarknuté...
Čo nemôžete merať, nemôžete kontrolovať. Najprv nastavte a vyhodnocujte niekoľko základných metrík, aby ste skutočne pochopili, čo sa vo vašom podnikaní deje a kde je priestor na zlepšenie. Neskôr pridajte ďalšie alebo hlbšie metriky, ale pozor: ak ich zaviedete príliš veľa, stratíte sa a nikto nebude vedieť, ktoré z metrík sa naozaj oplatí sledovať. Pri vyhodnocovaní nezabudnite zohľadniť a predvídať vonkajšie udalosti, ako sú Vianoce alebo letné obdobie dovoleniek, kedy môžu byť všetky vyššie spomenuté čísla iné než obvykle.