9 minút
Obchodný proces
Kvalifikačné stretnutie je kľúčom k vytvoreniu skutočnej obchodnej príležitosti. Väčšinou ide o úplne prvé dohodnuté stretnutie po získaní leadu. Na tomto stretnutí obchodník zisťuje všetky potrebné informácie na overenie, či sa z potenciálneho zákazníka môže stať klient. Na konci kvalifikačného stretnutia by mal vedieť, či pred ním stojí obchodná príležitosť, alebo nie.
Ak sa vám podarilo uplatniť nami odporúčanú metodiku v predajných zvyklostiach vášho tímu, určite ste predajcov zbavili všetkých neistých stretnutí, ktoré okupovali ich pipeline celé mesiace a kazili vám predajnú prognózu.
Žiadne dve stretnutia nie sú rovnaké. Každý z vašich obchodných zástupcov má pravdepodobne svoj charakteristický štýl predaja, ktorý mu vyhovuje. Existuje však overená štruktúra, ako rozpoznať príležitosť a pritom nepôsobiť ako otravný predajca, ktorý príliš veľa rozpráva alebo kladie priveľa otázok. Stretnutie by malo trvať približne 45 minút, maximálne 1 hodinu.
Každá časť kvalifikačného stretnutia má svoju štruktúru a cieľ, ktoré vám predstavíme jednotlivo.
Túto časť môžete poznať ako „ice-break“ (prelomenie ľadov) alebo „small talk“. Zatiaľ čo small talk je zvyčajne veľmi povrchný a uchyľujeme sa k nemu, aby sme sa vyhli trápnemu tichu, zoznámenie a prelomenie ľadov nám umožní nadviazať kontakt.
Zoznamovanie začína už pri prvej interakcii s potenciálnym zákazníkom. Každý obchodný zástupca má svoj štýl, ktorý je navyše silne ovplyvnený tým, s kým práve hovorí. Vždy je však dôležité vedieť sa prispôsobiť prirodzenému komunikačnému štýlu potenciálneho zákazníka.
Pracujte s archetypmi ľudí. Nemá význam tlačiť na pílu, ak sa protistrana snaží túto fázu preskočiť a prejsť priamo k obchodu. Pomerne často tak konajú členovia stredného manažmentu.
Niektorí klienti sa naopak chcú s obchodnými zástupcami poriadne zoznámiť a rozprávať sa s nimi dobrých 30 minút. To môžu byť napríklad generálni riaditelia malých a stredných firiem – čo nemusí byť na škodu, pretože zvyšok plánovaného programu sa dá vo zvyšných 30 minútach zvládnuť.
Obchodný zástupca by na zákazníka nikdy nemal vyvíjať nátlak. Nepodarí sa mu vybudovať dôveru a zvyšok stretnutia si len sťaží.
Tipy:
Cieľom je:
Zblíženie so zákazníkom – urobiť dobrý dojem, nadviazať kontakt so všetkými prítomnými a plynule prejsť k hlavnej téme.
Prechod od zoznámenia k predstaveniu – o tento krok by mali obchodníci protistranu požiadať:„Skvelý rozhovor, pokojne by som pri ňom strávil hodiny. Nevadí, ak prejdeme k ABC?“
Predstavenie je príležitosť povedať ľuďom, čo robíte. Oni to chcú vedieť. Zvyčajne buď mlčia a vyčkávajú, alebo položia otázku: „Tak čo pre nás máte?“
Je dobré dať si pozor na 2 najčastejšie chyby:
Ide o kvalifikačné stretnutie, takže jeho hlavným cieľom je, aby obchodný zástupca informácie získaval, a nie poskytoval bez kontextu.
V tomto okamihu by prezentácia produktu pôsobila ako neosobná prehliadka katalógu. Váš produkt má určite mnoho funkcií riešiacich množstvo potrieb a problémov, preto je vhodné počkať, až obchodný zástupca zistí, čo potenciálny zákazník hľadá.
V úvodnej časti by mal:
Cieľom je:
Stanoviť tému, dohodnúť program a časový harmonogram, informovať účastníkov o vašich produktoch.
Táto časť zaberá najväčšiu časť stretnutia.
Prechod od predstavenia k zisťovaniu potrieb – najprv položte všeobecnú otvorenú otázku týkajúcu sa riešenej záležitosti:„Dobre, ako teda momentálne riešite onboarding?“„Čo vás priviedlo k tomu, že ste sa dnes so mnou stretli?“ (Obchodní zástupcovia nepokračujú ďalej, kým od všetkých nezistia očakávania.)
Teraz je čas, aby obchodný zástupca čo najhlbšie prenikol do potrieb a toho, čo pre firmu potenciálneho zákazníka tieto potreby znamenajú. Ak je ich viac, musí zistiť, ktorá je primárna. Skvelým spôsobom, ako to urobiť, je zhrnúť potrebu vlastnými slovami a požiadať o potvrdenie.
Samotná diskusia o produkte a potrebách potenciálneho zákazníka však nestačí. Obchodný zástupca potrebuje zistiť viac informácií – napríklad, či si môžu váš produkt dovoliť, kedy ho môžu implementovať alebo kto ďalší by sa mal zapojiť – kto má vo firme rozhodovacie právomoci a pod. Musí si byť istý, že ide o zákazníka, do ktorého sa oplatí investovať čas.
Tu sa dostávame k známej „kvalifikácii príležitostí“, čo je zároveň bod, kedy konečne využijeme kvalifikačné metodiky. Tie nám pomáhajú potenciálnych zákazníkov nielen kvalifikovať, ale aj vyradiť. Netreba sa zľaknúť, ak váš tím veľa škrtá – najlepší predajcovia nie sú tí, ktorí majú najviac príležitostí, ale tí s najvyššou mierou konverzie (teda tí, ktorí dôsledne triedia).
Metodiky ako BANT(C), CHAMP, MEDDIC a pod. pomáhajú eliminovať inštinkt a falošný optimizmus z predajného pipeline. My vám priblížime metódu BANT(C), ktorú najčastejšie používame.
Čo znamená skratka BANT a ako ju používať:
💰B - BUDGET (Rozpočet)
Obchodný zástupca musí zistiť, či jeho potenciálny zákazník už má peniaze na nákup produktu, alebo ich bude musieť získať od svojej spoločnosti.
Predajca zisťuje finančné očakávania potenciálneho zákazníka a dúfa, že si potenciálny zákazník nebude chcieť kúpiť Lamborghini za cenu škodovky.
Otázky, ktoré by mali zaznieť:
👑 A - AUTORITA (Rozhodovacia právomoc)
Do nákupného procesu sa v korporáciách zapája približne 6 zainteresovaných strán. Obchodný zástupca preto musí poznať nielen rolu „svojho“ kontaktu – osoby, s ktorou komunikuje, ale aj všetkých ostatných, ktorí budú zapojení. Následne musí zistiť ich priority, motivácie a vzťahy s ostatnými.
Otázky, ktoré by mali zaznieť:
🔍 N – POTREBA (Need)
Firmy hovoria s obchodnými zástupcami, pretože majú problém, ktorý potrebujú vyriešiť – nie iba preto, aby zistili, čo je na trhu.
Cieľom každého obchodného zástupcu je nielen odhaliť potrebu protistrany, ale aj pochopiť jej kontext. Musí zistiť, odkiaľ prichádza impulz na obstaranie nového produktu. Niekto musel urobiť strategické rozhodnutie a poveriť zodpovednú osobu, aby sa ním zaoberala. Prečo to ten človek chcel? Musí pochopiť, prečo došlo k zmene v konkrétnej oblasti a aký má tento krok celkový dopad na firmu.
Otázky, ktoré by mali zaznieť:
⏰ T – ČAS (Time)
Váš obchodný zástupca vždy potrebuje vedieť, ako veľmi sa na váš produkt ponáhľajú a či sú v hre aj ďalší hráči.
Na stole potenciálneho zákazníka môžu byť aj ďalšie témy, ktoré by mohli celý proces predĺžiť. Predajca sa pokojne môže spýtať na ich plány a časový harmonogram.
Otázky, ktoré by mali zaznieť:
🥊 C – KONKURENCIA (Competition)
Len zriedkavo budete jediným potenciálnym poskytovateľom produktu, s ktorým sa rozhodovacia osoba rozpráva. Opýtať sa, s kým je v kontakte, je veľmi prínosné, pretože znalosť konkurencie vám pomôže odlíšiť vaše služby.
Otázky, ktoré by mali zaznieť:
BANT(C) je jednoduchšie, než sa zdá!
Teraz už o ňom viete všetko podstatné. Chce to trochu cviku, ale verte nám – je to naozaj jednoduché. Nedovoľte, aby váš obchodný tím odchádzal z prvých stretnutí len s pocitom príjemnej diskusie o vašom riešení. Naučte ich, že musia analyzovať dianie v organizácii, vždy zistiť, kto a kedy za riešenie zaplatí a s akou konkurenciou súperíte.
BANT(C), niekedy len BANT, je veľmi známa metodika. Odporúčame vám ju zaviesť, urobiť školenie a mockupy, vytlačiť ju a vyzdobiť s ňou kanceláriu.
Po zavedení akejkoľvek kvalifikačnej metodiky naberú vaše kontrolné stretnutia 1:1 iný smer a nakoniec bude pre vás a vašich obchodných zástupcov veľmi jednoduché určiť, či pred nimi leží príležitosť, alebo nie. Skoncujte s „možno“ vo vašom pipeline, ktoré vám kazilo prognózy.
Cieľom je:
Zistiť potreby, priority a autority skrývajúce sa za potenciálnym obchodom.
Chcete sa o téme dozvedieť viac? Prihláste sa na odber newslettera a približne raz mesačne vám naservírujeme starostlivo vybranú porciu predajnej inšpirácie.
Prechod od zisťovania potrieb k prezentácii – informovanie o ďalšom postupe:„Myslím, že som vás už dostatočne vyspovedal. Ďakujem vám za skvelý vhľad do vášho podnikania. Poďme k produktu; ukážem vám, ako môžeme vyriešiť vaše problémy.“
Obchodní zástupcovia by mali vychádzať zo zistenej prioritnej potreby a na nej založiť svoju prezentáciu. Vždy je lepšie predstaviť produkt priamou ukážkou jeho funkcií (demo), no niekedy bude potrebné spustiť prezentáciu, ktorá vysvetlí kľúčové koncepty.
Musia sa zamerať na to, aby neupadli do všeobecného prezentačného („katalógového“) módu. Práve strávili veľa času kladením otázok potenciálnemu zákazníkovi, takže by teraz mali využiť získané odpovede ako výhodu.
Musia odhadnúť, čo je v danom momente prioritné, a pokojne niektoré detaily vynechať. Ak sa klient zaujíma o preboarding, nemali by predajcovia prechádzať, ako riešiť dovolenku zamestnancov. Neustále sa musia vracať k prioritám a zapájať zákazníka, aby to nebol len monológ.
Tipy:
Keď majú obchodníci jasnú spätnú väzbu, že vaše riešenie aspoň rámcovo vyhovuje, alebo že by mohlo nevyhovovať len kvôli drobnostiam, môžu pokračovať ďalej.
Prechod od prezentácie k obchodným a ďalším krokom – potvrdenie ďalšieho postupu: „Dáva riešenie pre vašu spoločnosť zatiaľ zmysel?“
Zákazník sa pravdepodobne opýta na cenu, dobu implementácie, potrebné zdroje, dostupné služby a podobne.
Obchodný zástupca si môže pripraviť zoznam týchto otázok a naplánovať si ďalšie stretnutie alebo hovor na ich zodpovedanie, ak ide o časovo náročné témy. Než sa však vráti do kancelárie, mal by mať základnú predstavu o tom, či je reálne uzavrieť obchodný prípad v rozumnom čase.
Obchodní zástupcovia by sa nemali báť zadať potenciálnemu zákazníkovi „domácu úlohu“, aby celý proces urýchlili. Napr.: „Môžete, prosím, dohodnúť dvadsaťminútový hovor s personálnym riaditeľom, aby sme sa ho spýtali na jeho názor na túto záležitosť?“
Napokon sa stretnutie končí. Obchodný zástupca neodchádza, kým si nevyjasní všetky otázky, obe strany majú úlohy s termínmi a sú naplánované ďalšie kroky.
🎉 Ta-dá! Tu je vaša predajná príležitosť
Podarilo sa obchodným zástupcom zhromaždiť všetky fázy BANT(C)? Má spolupráca zmysel pre obe strany? Skvele!
Teraz ste vo fáze, keď sa z leadov stávajú obchodné príležitosti. Nie skôr.
Netvrdíme, že BANT(C) musí byť kompletný hneď na prvom stretnutí. Často to bude vyžadovať niekoľko stretnutí a hovorov. Pozrite si kapitolu o spracovaní obchodných príležitostí v predajnom procese založenom na míľnikoch, ktorý zabezpečí hladké uzavretie obchodného prípadu.
Zhrnuté a podčiarknuté...
Každý obchodník má svoj štýl predaja. Časti, ktoré sme popísali vyššie, však musia skôr či neskôr prebehnúť pri každom kvalifikačnom procese, tak prečo nezaviesť do stretnutí určitú štruktúru?
Ak sa tejto štruktúry budete držať a nevynecháte žiadnu časť, uľahčíte obchodníkom (aj sebe) život a urýchlite im obchodné prípady. Navyše klientom ukážu, že sú profesionáli, ktorí vedia, čo robia.
Nebojte sa, keď uvidíte obchodníka vymazať veľa kontaktov – nie každý je váš klient, a to je v poriadku.