9 minút
Nábor & onboarding
Týmto článkom pokračujeme v sérii o headhuntingu v oblasti predaja. V prvej časti sme sa zamerali na lov potenciálnych kandidátov a plánovanie prvého telefonátu alebo inej osobnej interakcie. Zaoberali sme sa výberom správnych kanálov, nástrojov, zdrojov a využitím siete LinkedIn ako najmocnejšieho nástroja náborárov a headhunterov.
Teraz začíname s nadviazaním konverzácie (prostredníctvom akéhokoľvek kanála) s potenciálnym kandidátom a naplánovaním prvého pohovoru.
Vysvetlíme, prečo je nábor obchodných zástupcov tak špecifický a prečo vyžaduje maximálne praktický prístup.
Screeningové hovory vám ušetria čas. V prvom kole sa nemusíte nutne s každým stretnúť osobne. Najprv im zavolajte a vyzpovedajte ich. Následný pohovor na mieste naplánujte až po tom, čo budete mať istotu, že sa kritériá oboch strán zhodujú.
Ak máte nulové skúsenosti s náborom zamestnancov, nezúfajte – veľmi vám pomôžu predajné zručnosti.
Než začnete s kandidátmi hovoriť, pripravte si scenár. Rovnako ako v predaji, nie je určený na to, aby ste ho čítali. Postupne vás prevedie celým pohovorom. Sepíšte si otázky, ktoré chcete položiť a na ktoré by ste nechceli zabudnúť, a všetky informácie o pozícii.
Pretože celú konverzáciu začínate vy a „lákať“ dotyčného do svojej spoločnosti, začnite ju krátkym predstavením pozície. Ak sa dotyčný neprihlásil sám, pravdepodobne si o spoločnosti ani pozícii nič moc nezistil a chýbal by mu kontext. Ak si urobil prieskum, body pre neho!
Obecne si prístup kandidátov zavolaných z headhuntingu predstavte asi takto: „Možno majú niečo zaujímavé, nebude na škodu si ich vypočuť.“
Vaše riadne predstavenie spoločnosti a pozície zvyčajne vyústi do skvelej konverzácie. Uchádzači ocenia váš čas, energiu a úprimnosť.
Metodika kvalifikácie predaja BANT(C) je použiteľná nielen pri kvalifikovaní zákazníkov, ale aj pri výbere kandidátov. Podobnou metódou, ktorá sa používa pri nábore zamestnancov, je KZZD (kvalifikovaný, zaujatý, zaplatiteľný, dostupný).
1) Rapport
Krátky rozhovor slúžiaci na „nasávanie“ energie druhej strany.
2) Spoločnosť a pozícia
Vysvetlenie, popis, uvedenie súvislostí a predstavenie spoločnosti.
3) Otázky na uchádzača:
Aká je ich súčasná situácia – hľadajú aktívne, alebo sa len pozerajú, čo je na trhu? Tak zistíte, aký záujem môžete očakávať.
Skúsenosti – pripravte si zoznam otázok súvisiacich s tým, čo od nového zamestnanca očakávate, a otázky týkajúce sa predaja, napríklad:
Zeptejte se na BANT(C)
4) Jazyky, vodičské preukazy atď.
Nezabudnite sa spýtať na požadované zručnosti, alebo si ich dokonca otestujte.
5) Potvrďte si zhodu a ochotu pokračovať, a stanovte ďalšie kroky
Ak sa nemusíte najprv synchronizovať so svojím tímom, naplánujte stretnutie okamžite, kým je nadšenie čerstvé.
Obchodní zástupcovia sa vedia predať. Svoje úspechy a zručnosti prezentujú tak, aby zneli neodolateľne. Môžu hovoriť pravdu, ale aj nemusia. Preto sú obchodní zástupcovia počas pohovoru tak často testovaní. A to je časovo náročné, takže než k nemu pristúpite, položte čo najviac behaviorálnych otázok, aby ste hneď pri prvom stretnutí eliminovali tých, ktorí sa nehodia.
1) Rapport
Opäť začnite krátkou konverzáciou, tentokrát predstavte ďalšieho člena tímu, ktorý sa k vám na pohovor pripojí. Pripravte kandidáta na to, že bude musieť zopakovať niektoré veci povedané v predvýberovom hovore.
2) Otázky, ktoré môžete kandidátovi položiť
Choďte hlbšie do jeho skúseností. Ak ste neshromáždili celý dotazník BANT(C) (alebo QIAA), teraz je na to vhodná doba. Nenechajte sa zmiasť povrchnými odpoveďami; stále sa pýtajte: „Prečo?“
Ak ste sa už predtým nespýtali na plnenie cieľov, zameranie predaja, akú má stratégiu na získavanie nových klientov atď., urobte to teraz.
Pri pohovore s predajcom by ste samozrejme mohli položiť stovky otázok, ale vyberte si len niekoľko. Väčšina z nich vás aj tak pravdepodobne zaviedla do rozsiahlejších rozhovorov. Vyberajte ich tak, aby zodpovedali popisu pracovnej pozície, a preto prinášali skutočnú hodnotu.
Ešte raz vysvetlite, o akú pozíciu ide
Tentokrát uveďte širšie súvislosti.
Odpovedzte na otázky uchádzača
Nejaké by mal mať pripravené.
Nastavte ďalšie kroky
Ak sa vám páčil, rozhodne odporúčame otestovať ho z predajných zručností. Ako už bolo povedané, obchodní zástupcovia sa naozaj vedia predať. Vedia, čo chcete počuť, a povedia vám to. Než im urobíte ponuku, vždy sa pozrite na ich vystupovanie – aj jednoduchý role-play vám o ich výkone povie dosť.
Všetko, čo by vás mohlo zaujímať z oblasti obchodu, vám zhruba raz mesačne príde do schránky. Prihláste sa na náš newsletter.
Testujte všetkých, seniorných aj juniorských obchodných zástupcov. Možno budete prekvapení, ako prirodzený môže byť niektorý junior a ako často seniori preceňujú svoje schopnosti. Ak niekoho testovanie odradí, berte to ako skvelý filter. Buď nemal taký záujem, alebo vie, že by neuspeli.
V prípade, že s predajom ešte nemáte skúsenosti (kandidát môže byť prvým obchodným zástupcom v celej firme), prizvite si na pomoc profesionálov a pokojne ich nechajte vykonať celé testovanie predaja za vás.
Ak testujete sami, buďte spravodliví. Pokyny a študijné materiály zašlite niekoľko dní vopred. Pre niektorých kandidátov môže byť váš sektor a produkt úplnou novinkou, preto im dajte dostatočný priestor na prípravu.
Pripravte si rôzne verzie pre rôzne typy pozícií. Obchodného zástupcu testujte na:
Poďme sa na ne pozrieť podrobnejšie:
❄️ COLD EMAILING & COLD CALLING
Ak hľadáte zamestnanca na akvizičnú pozíciu, nech vám kandidát pošle tzv. cold e-mail. Potom nech vám zavolá a predstiera, že je obchodný zástupca, ktorý oslovuje potenciálnych zákazníkov.
Tieto dva úlohy môžete vykonať aj naraz, ale vždy nechajte dostatok času na prípravu.
Pri čítaní e-mailu sa zamerajte na:
Písanie cold e-mailu je zručnosť, ktorú sa obchodní zástupcovia môžu naučiť neskôr, ale je dobré vedieť, na čom začínate.
Pri telefonáte sa zamerajte na:
Majte námietky, aby ste zistili, ako sa s nimi vysporiada, ale nesnažte sa byť pri tom prehnane priateľskí alebo naopak nezdvorilí. Skúste ho nachytať, aby ste zistili, či sa nechá alebo nie. Buďte jednoducho priemerným potenciálnym zákazníkom.
🎭 ROLE-PLAY STRETNUTIE
Role-play je najpoužívanejšia metóda v rámci testovania. Ide o stretnutie obchodného zástupcu a potenciálneho zákazníka prostredníctvom krátkej scénky.
Pre role-play využívajte reálny produkt. Používame jednoduché aj zložité verzie riešení v závislosti na seniorite kandidáta. Niekoľko dní pred testovaním pošlite kandidátovi one-pagery, prezentácie, webové stránky alebo čokoľvek, čo mu pomôže nastudovať produkt, ktorý vám bude predávať.
V závislosti na type riešenia nastavte scénar. Napr. predaj softvérového riešenia pre HR by znamenal, že sa hneď na prvom stretnutí stretnú s manažérom HR a oblastným riaditeľom HR.
Role-playing obvykle trvá 30–45 minút. Na čo odporúčame sa zamerať:
Uchádzačom to neusnadňujte. Predovšetkým im nehovorte o tom, že sa na stretnutí objaví druhá osoba. Sledujte, či na ňu zareagujú a opýtajú sa, aká je ich úloha. Nezabudnite klásť námietky typu „Je to príliš drahé,“ „Teraz nie je vhodná doba,“ „Najprv si musíme porozprávať s Pepom,“ a pod. Sledujte ich reakcie na túto negatívnu spätnú väzbu.
Nevyzývajte ich však, aby vám vysvetľovali vlastnosti a funkcie ponúkaného riešenia, pretože by to bolo nespravodlivé voči niekomu, kto s ním ešte nie je podrobne oboznámený. Namiesto toho sa pýtajte, či si urobili prieskum o danom odvetví a problémoch, ktoré systém rieši.
Role-play meeting je vhodný aj pre juniorských uchádzačov. Len od nich nečakajte, že budú excelovať. Namiesto toho si overte ich potenciál. Dbajte na to, aby inštrukcie k príprave boli jednoznačné.
Pri role-playingu pozorujte, ako sa pripravili a ako sa správajú k ľuďom. Po skončení im dajte spätnú väzbu, aby vedeli, čo by mohli zlepšiť. Následne zopakujte rovnaký scenár. Vďaka tomu overíte, ako rýchlo sa učia a ako by v budúcnosti zvládli váš coaching.
🎁 SPÄTNÁ VÄZBA AKO DARČEK
Dostatočne kandidátom vysvetlite svoje konečné rozhodnutie.
Dostatočne kandidátom vysvetlite svoje konečné rozhodnutie. Ponúknite spätnú väzbu k ich výkonu týkajúce sa akejkoľvek časti testovania, ktoré ste vykonali.
Poukažte na to, čo sa podarilo a čo nie. Vysvetlite, ako by sa veci dali robiť inak, ukážte niektoré metodiky alebo techniky, ktoré by im mohli pomôcť k zlepšeniu. Nebojte sa skákať do reči; spätná väzba je to najcennejšie, čo v danú chvíľu ponúkate.
Niektorí kandidáti môžu mať tendenciu sa vyhovárať, hádať sa s vami, zvaľovať svoj mizerný výkon na vonkajšie faktory, tvrdiť, že skutočné stretnutie by malo iné prostredie a pod. Buďte na pozore; toto nie sú vlastnosti koučovateľného človeka. Ak ste poskytli všetkým kandidátom rovnaké podmienky, môžete tých problémových bez výčitiek odfiltrovať.
U každého kandidáta si zapíšte hodnotenie, dajte si deň na to, aby sa výsledky usadili, a vyberte toho pravého obchodného zástupcu.
🤝 OD VAŠEJ ANO K ICH ANO
Počúvajte, čo vám hovorí váš inštinkt – ak vidíte výkon, ale necítite žiadnu chémiu, v budúcnosti sa to nezlepší. Vaši zákazníci budú mať pravdepodobne rovnaký pocit. dávajte si pozor na to, koho pozývate do predajného tímu. Ak máte o niekom pozitívne mienky, dajte mu ponuku a buďte pripravení vyjednávať.
Teraz prichádza tá „zábavná časť“. Možno nie ste jediná spoločnosť, s ktorou je kandidát v procese pohovoru. Niekedy bude mať problém si vybrať!
Existuje niekoľko vecí, ktoré môžete urobiť, aby sa ich rozhodnutie priklonilo na vašu stranu:
Snáď to vyjde!
Ak podpíšete zmluvu, okamžite začnite reboarding/onboarding. Ešte ste nepočuli o preboardingu? Povieme vám o ňom v nasledujúcom článku zameranom na hniezdenie nového zamestnanca.
Zhrnuté a podčiarknuté...
Dúfame, že teraz už chápete, čo sme mysleli maximálne praktickým prístupom. Najdôležitejším faktorom je role-play. Testovanie je najdlhšia, ale najspoľahlivejšia metóda výberu zamestnanca.
Zlý nábor vás bude stáť majland, preto neváhajte prizvať odborníkov do akéhokoľvek kroku pohovoru.
Nezabudnite výsledky kombinovať so svojím inštinktom. Aj ten je veľmi spoľahlivým nástrojom.