6 minút
Nábor & onboarding
V oblasti predaja existuje nespočetné množstvo pracovných pozícií, ktoré sa líšia v rôznych krajinách, odvetviach, ale aj v rámci samotných spoločností. Hoci väčšina z nich vyžaduje rovnaké kvality (komunikáciu na vysokej úrovni, interpersonálne zručnosti a pod.), žiadna nie je rovnaká, pokiaľ ide o povinnosti.
Čím väčšia je spoločnosť, tým rozmanitejšie sú pozície v obchodnom oddelení. Niet divu, že vedúci pracovníci majú pri otváraní miesta v predajnom tíme problém vybrať správny názov pozície alebo presne pomenovať požiadavky.
Hodnota ACV vám napovie, aký typ obchodných zástupcov potrebujete. Väčšinou bude korelovať s ich služobným vekom.
Ak je vaša ACV 800 €, obchodný zástupca bude hlavne telefonovať a uzatvárať obchody v priebehu niekoľkých minút. Naopak ACV okolo 16 000 € si vyžiada seniorného obchodného zástupcu, ktorý dokáže zaujať kupujúceho a vyjednávať s vysoko postavenými manažérmi.
Neodporúčame najímať obchodného zástupcu skôr, než budete pravidelne uzatvárať obchody.
Predpokladajme, že sa stále snažíte nájsť svoje miesto na trhu. V takom prípade bude mať vami hľadaný obchodný zástupca s najväčšou pravdepodobnosťou rôznorodú náplň práce (akvizícia, retencia, možno trochu marketingu...). A to nie je práca pre seniorov.
Čím je vaša spoločnosť vyspelejšia, tým viac seniorných obchodných zástupcov bude potrebovať (a priťahovať). Jednoducho povedané, začnite u predajcov alebo obchodných vývojárov, skončite u viceprezidenta predaja.
✅ Než tím rozšírite, uistite sa, že:
Všetky tri vyššie uvedené body vám pomôžu pri najímaní, adaptácii a školení nových členov predajného tímu. Po vynaložení všetkého úsilia počas náboru ich nenechajte vyhorieť na nefunkčných procesoch.
Predajné pozície rozhodne nie sú jednotvárne. Videli sme viceprezidenta predaja, ktorý robí cold calling. Stretli sme sa s obchodným vývojárom, ktorý rozosiela newslettery. Určite si dokážete predstaviť, ako to uchádzači o obchodné pozície vnímajú.
Ak máte problém s pomenovaním pozícií, netlačte na pílu, ale snažte sa čo najjasnejšie uviesť požiadavky a povinnosti.
Pozrime sa na to od najnižšieho poschodia predajnej hierarchie. Okrem pozícií podpory, analytika, koordinátora a rôznych špecialistov sú najčastejšie pozície:
Na túto pozíciu sa hodí:
Človek začínajúci v predaji, hladný junior s vynikajúcimi komunikačnými zručnosťami, ktorého neodradí, keď na ňom bude niekto „visieť“.
Na túto pozíciu sa hodí:
Obchodník s 1 až 2 rokmi praxe, lovec s výbornými komunikačnými schopnosťami, ktorý sa aktívne zaoberá problémami a hľadá ich riešenia.
Na túto pozíciu sa hodí:
Predajca s preukázateľnými výsledkami v uzatváraní obchodov a plnení kvót, s dobre rozvinutými interpersonálnymi zručnosťami, dobrým vyjadrovaním a schopnosťou presvedčivo prezentovať pred ľuďmi.
Na túto pozíciu sa hodí:
Podobne ako AE – predajca s niekoľkými rokmi skúseností, osoba so záujmom o ľudí, oddaný „hospodár“, ktorý výborne monitoruje a rieši problémy klientov.
Na túto pozíciu sa hodí:
Predajca s 5–10 rokmi skúseností, ktorý pozná predajný proces. Musí mať vodcovské schopnosti a zodpovednosť za tím, schopný motivovať a vzdelávať predajný tím.
Na túto pozíciu sa hodí:
Predajca s približne 15 rokmi skúseností s predajom a 10 rokmi skúseností s vedením, ktorý má analytické myslenie a vie predpovedať.
Na túto pozíciu sa hodí:
Skúsenosťami veľmi podobný SD, s väčším zameraním na analýzu čísel, kvóty, odborník odolný voči stresu.
Nezabudnite, že uvedená hierarchia nie je limitujúca. Pozície sa pomerne často prekrývajú. A to je vlastne v poriadku; len sa uistite, že ste pri nábore transparentní. Aby potenciálni kandidáti od zverejnenia inzerátu až po podanie ruky vždy vedeli, do čoho idú.
Radi by ste sa o téme dozvedeli viac? Prihláste sa k nášmu newsletteru a približne raz mesačne vám pošleme dávku inšpirácie od sales profíkov.
U mladších alebo menších firiem povinnosti predajcu väčšinou až tak nezodpovedajú štandardnému profilu. Zvyčajne sa povinnosti viacerých predajných pozícií prekrývajú. Ak sa neviete rozhodnúť na základe toho, aké sú úlohy predajcov,
Voľný predaj | 0-10 eur |
Samoobslužný predaj | 50-200 eur |
Menšia miera zásahu obchodného oddelenia | 1 000-2 000 eur |
Vysoká miera zásahu obchodného oddelenia | 3 000-8 000 eur |
Predaj v teréne | 25 000-75 000 eur |
Predaj v teréne so skúseným predajcom | 75 000-200 000 eur |
Nenechajte sa nachytať. Pri výberovom konaní použite metódy hodnotenia predajcov. Obchodní zástupcovia sa vedia predať sami. Preto vytvorte scenár podobný reálnemu životu a nechajte ich ukázať, čo dokážu.
Prinúťte uchádzača uskutočniť cold call, napísať cold e-mail alebo správu so žiadosťou o pripojenie na LinkedIn. Nech vedie stretnutie s potenciálnym zákazníkom alebo napríklad simulujte hodnotiace stretnutie predajcu s mladším kolegom.
Ak neviete, ako uchádzača spravodlivo ohodnotiť, požiadajte svojich predajcov, aby vám pomohli, alebo ich nechajte vykonať celý proces.
🏁 Záverečné tipy pre manažérov:
Zhrnuté a podčiarknuté...
Uvedenú „predajnú hierarchiu“ berte len ako základný prehľad. Majte na pamäti, že každá spoločnosť je iná. Začínajúca spoločnosť bude mať úplne odlišné obchodné oddelenie ako tá, ktorá je už na trhu nejaký ten piatok.
Snažte sa otvorenú predajnú pozíciu pomenovať tak, aby to nebolo zavádzajúce. Vždy otvorene uvádzajte všetky súvisiace povinnosti.
Než prijmete zamestnanca, overte si, či spĺňate 3 základné princípy:
Zvážte tiež svoje ACV a bod, v ktorom sa práve nachádzate – to vám napovie, koho by ste mali najať a či je na to ten správny čas.
Nezabudnite každého potenciálneho zamestnanca posúdiť z hľadiska jeho predajných zručností. Ušetríte obom stranám drahocenný čas.