6 minút
Sales Leadership
Predaj je tvrdá práca. Pravdepodobne nenájdete iné povolanie, kde je platové ohodnotenie zamestnancov tak špecifické. Obchodné oddelenia sú zvyčajne tie najhlučnejšie a najživšie vo firme. Ľudia v nich túžia po peniazoch a sú nimi motivovaní.
Preto venujte veľkú pozornosť svojmu systému provízií. Musíte ho nastaviť tak, aby bol pre vašu firmu primeraný a zároveň dosiahnuteľný a motivujúci pre vašich obchodných zástupcov.
Ak sa potýkate s nastavením systému provízií z predaja, čítajte ďalej. Poradíme vám, ako stanoviť výšku výdělku, pomer fixácie a provízie, výpočet, frekvenciu vyplácania a pridáme niekoľko obecných odporúčaní a varovaní, aby váš tím zostal motivovaný k dosahovaniu svojich cieľov.
Predovšetkým vás chceme upokojiť, že každý manažér na začiatku s províziami bojuje. Môže trvať aj niekoľko rokov, kým nájdete ideálny typ provízneho schémy pre vašu spoločnosť.
Pri vytváraní systému provízií z predaja je potrebné vykonať niekoľko krokov. Aby sme vám toto nastavenie priblížili, uvedieme na tejto ceste niekoľko príkladov. Premyslite a zapíšte si:
Prvým krokom je stanovenie predajných cieľov spoločnosti a rozhodnutie, z akých kanálov budú pochádzať – napríklad nový predaj, retencia, upsell a cross-sell atď.
Rozhodnite sa, aké roly v obchodnom oddelení potrebujete. Stanovte jednotlivé povinnosti a predajné ciele. Kľudne si vytvorte tabuľku – bude ich viac.
| Zodpovednosť | |
|---|---|
Zástupca pre rozvoj predaja (SDR) | Kvalifikácia potenciálnych zákazníkov alebo príležitostí (mesačne) |
Oblastný manažér (AE) | Čisté príjmy (ročné) |
Manažér úspechu u zákazníka (CSM) | Miera odchodu klientov |
Teda koľko si môžu predajcovia na jednotlivých pozíciách zarobiť. Tabuľku si priebežne dopĺňajte. Zohľadnite špecifiká vášho trhu, ako je odvetvie, lokalita a seniorita predajcov. Uvedené príklady berte veľmi orientačne.
| Zodpovednosť | Cieľ | OTE (EUR) | |
|---|---|---|---|
SDR | Kvalifikácia potenciálnych zákazníkov alebo príležitostí (mesačne) | 20 | 4 200 |
AE | Čisté príjmy (ročné) | 10 000 000 | 63 000 |
CSM | Miera odchodu klientov | < 5% | 29 400 |
Vždy nastavte províziu ako variabilnú časť. Čím viac obchodní zástupcovia pracujú, tým viac si môžu zarobiť. To je pre nich zrejmý benefit toho, že sú (a chcú zostať) v predaji.
Nezmeňte však plat obchodných zástupcov na 100% variabilnú časť. Aj keď sú ľudia v obchodnom oddelení často lovci a milovníci adrenalínu, stále musia platiť účty.
Pri stanovení pomeru vám pomôžu dva hlavné ukazovatele:
Frekvencia vyplácania provízie koreluje s predajným cyklom. Vezmite si opäť príklad komplexného softvéru vs. telefónnych taríf:
Predaj riešenia banke môže trvať roky a zákazníkov pre tento segment nie je mnoho. V tomto prípade môže byť frekvencia vyplácania provízií raz ročne. Pri predaji telefónnych taríf bude predajný cyklus trvať maximálne 2 týždne a zákaznícka základňa je široká. Preto môžete provízie vyplácať každý mesiac. Obchody s predajným cyklom niekde medzi týmito dvoma scénármi môžu mať štvrťročnú výplatu (celkom bežné v predaji B2B softvéru).
Neobmedzujte maximálnu výšku provízií! Ak ste to už urobili, strop zrušte. Bolo preukázané, že zrušenie limitu zvyšuje výkonnosť celej spoločnosti o 8 %. Existencia stropu môže výrazne poškodiť vaše tržby, pretože je to veľmi demotivujúce pre ľudí, ktorí už dosiahli svoj predajný cieľ.
Čo by ich malo motivovať k ďalším výkonom, keď za ne nedostanú žiadnu odmenu? Navyše, v budúcom roku by ste im pravdepodobne cieľ rapídne navýšili, čím by ste im zbytočne komplikovali život.
Pozrite sa na nasledujúcu tabuľku, ktorá ukazuje tri najbežnejšie provízne schémy v B2B predaji. Vysvetlenie nájdete pod tabuľkou.
| Príklad cieľa | Spôsob odmeny | Plnenie 590 000 | Plnění 900 000 | |
|---|---|---|---|---|
Paušálny | 1 000 000 | 10 % z výnosov, ktoré dodá predajca | 59 000 | 90 000 |
Akcelerujúci | 1 000 000 | 4 % z príjmov 0–600 000 19 % z príjmov 600 001–1 000 000 25 % z príjmov nad 1 000 000 | 23 600 | 81 000 |
Minimálna kvóta | 1 000 000 | 0 % z príjmov do 600 000 10 % z celkových príjmov po prekročení minimálnej kvóty | 0 | 90 000 |
Chcete o téme vedieť viac? Prihláste sa na náš newsletter a zhruba raz mesačne vám naservírujeme starostlivo vybranú dávku sales inšpirácie.
Zásadné, ale bohužiaľ pomerne často opomíjané, je formalizovať provízny systém tak, aby ste vy a obchodní zástupcovia mali jasný prehľad a kalkuláciu:
Na zavádzanie systému si vyhraďte dostatok času, v kľude si sadnite a vysvetlite ciele a dôvody, ktoré vás priviedli k finálnym číslam. Uveďte svoje očakávania a konkrétne príklady, ako ich možno dosiahnuť – novými predajmi, obnovením, inbound marketingom atď. Uveďte ich čo najkonkrétnejšie, aby vám obchodní zástupcovia verili, že ich môžu splniť.
Zhrnuté a podčiarknuté...
Vždy sa držte toho, aby váš provízny systém bol realistický a dosiahnuteľný, komplexný a ľahko vypočítateľný. Venovať pozornosť tomu, koľko ľudí skutočne dosiahne svoje ciele a dostane províziu.
Ak je toto číslo nízke, buď je potrebné zabezpečiť ďalšie školenie, aby ste zlepšili výkonnosť obchodného tímu, alebo ste nastavili príliš vysoké očakávania a musíte ich znížiť. V opačnom prípade nebude trvať dlho a váš predajný tím sa začne rozpadať.
Dosahovanie predajných cieľov zvyšuje morálku vášho tímu, preto im poskytnite všetko, čo potrebujú k ich dosiahnutiu. Keď sa darí im, darí sa aj vám.