Lenka Staňková
22. 7. 2025
Obchod
Aby vaše podnikanie a celá firma mali smer, musíte mať pred sebou ciele. Nesmú byť ani príliš prehnané a veľkolepé, ani príliš nízke, aby vás neodradili, ale motivovali. Podľa rovnomennej metódy sú ciele SMART práve také. Zistite, ako ich nastaviť.
Ciele sú zvyčajne súčasťou podnikateľskej stratégie, určujú smerovanie podniku a sú meradlom úspechu. Správne stanovené ciele sú pre všetkých v spoločnosti vodítkom pre prácu a aktivity na dosiahnutie cieľov.
Vďaka cieľom majú všetci v tíme jasnú predstavu o tom, prečo jednotlivé činnosti robia. Zároveň si zakaždým môžu položiť otázku, či vďaka svojej práci približujú firmu k vytýčenému cieľu – pokiaľ nie, tak sa môžu radšej venovať užitočnejším veciam. Ciele tak predstavujú pomyselnú cestu, po ktorej sa tím vydáva. V opačnom prípade by len blúdil po okolí.
Hlavné výhody cieľov sú tie, že:
Metóda SMART vám pomôže stanoviť ciele pre vaše podnikanie. Je to skratka počiatočných písmen opisujúcich vlastnosti, ktoré by mali mať ciele SMART.
Ciele SMART sú podľa nej:
SMART ciele majú tú výhodu, že:
Ciele by mali vychádzať z obchodnej stratégie. Pokiaľ ju nemáte, prečítajte si, ako ju nastaviť.
Pri stanovovaní cieľov sa vždy uistite, že spĺňajú všetkých päť vyššie uvedených bodov. Snažte sa ich definovať a opísať čo najpresnejšie, aby ste vedeli, do kedy ich musíte splniť a ako posúdiť, či ste ich dosiahli.
Namiesto nejasných cieľov:
stanovte si ciele SMART, ako sú tieto:
V obchode môžete mať niekoľko cieľov, zvyčajne sa odporúča jeden základný cieľ a niekoľko čiastkových cieľov. Hlavný cieľ býva dlhodobý a komplexnejší, zatiaľ čo čiastkové ciele sú menšie a krátkodobejšie, dosiahnuteľné do jedného roka. Päť podmienok pre ciele SMART by však malo byť splnených vždy a všade.
Po definovaní cieľov sa uistite, že o nich všetci vedia. Oboznámte s cieľmi všetkých kolegov alebo zamestnancov.
Tu je niekoľko príkladov správne nastavených SMART cieľov, ktorými sa môžete inšpirovať.
S (určitosť) – Chceme zvýšiť návštevnosť našich pravidelných eventov v tomto roku o 25 % a dosiahneme to tak, že pred konaním akcie odošleme sériu personalizovaných e-mailov.
M (merateľnosť) – Návštevnosť chceme zvýšiť o 25 %.
A (dosiahnuteľnosť) – Máme ľudí, ktorí personalizované e-maily napíšu, a máme nástroj, ktorým ich odošleme.
R (realistickosť) – V minulom roku sa návštevnosť zvýšila o 25 %, takže vieme, že rovnaký výsledok aj v tomto roku je reálny.
T (časová ohraničenosť) – Konferencia sa koná v marci, júni a novembri, takže návštevnosť potom spriemerujeme a vyhodnotíme.
S (určitosť) – Odchodovosť súčasných zákazníkov znížime oproti minulému roku o 7,5 %.
M (merateľnosť) – Odchodovosť znížime o 7,5 %.
A (dosiahnuteľnosť) – Dokážeme vyhodnotiť, u ktorých zákazníkov je risk odchodu, a máme zákaznícku podporu, ktorá im zavolá, spýta sa na feedback a nájde riešenie.
R (realistickosť) – Za posledný rok sme vylepšili náš produkt, pridali funkcie, ktoré konkurencia neponúka, a zlepšili zákaznícku podporu, takže veríme, že zákazníci s nami zostanú dlhšie.
T (časová ohraničenosť) – Merať začíname na začiatku januára a výsledky vyhodnotíme na konci júna.
Mimochodom, o správnom analyzovaní prehraných obchodov a stratených zákazníkov sme napísali podrobný článok.
Nezostáva nič iné, len postupne plniť ciele a potom ich vyhodnotiť. Metóda SMART je rozšírená o ďalšie dve písmená:
Ciele by mali byť stále nasledovné:
Pravidelne vyhodnocujte svoje ciele, aby ste zistili, či ste ich dosiahli. Ak áno, je čas odmeniť sa - a motivovať sa tak k dosiahnutiu ďalších cieľov.
Aby SMART ciele nezostali zapadnuté v dokumente, musia o nich vedieť relevantní ľudia. Teda nielen manažéri a teamleaderi, ale aj všetci členovia tímu. Pomôžu vám s tým nasledujúce kroky:
Skontrolujte, ako sa vám darí plniť obchodné ciele SMART v systéme CRM. Okrem iného vám pomôže sledovať potenciálnych zákazníkov a to, kde sa nachádzajú v procese predaja. Vyskúšajte si CRM na 30 dní zadarmo a zistite, koľko práce vám uľahčí a či sa vám oplatí.
Lenka sa ako Product Ownerka pôvodne venovala vývoju e-commerce softvéru. V Raynete teraz pomáha užívateľom využívať naše CRM naplno.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.