Lenka Staňková
4. 8. 2025
Obchod
Učiť sa štýlom hodenia do vody možno v niektorých profesiách funguje, ale v salese je to riskantné pre nových obchodníkov aj celú firmu. Noví obchodníci potrebujú starostlivo zaučiť a ich onboarding by mal mať jasnú štruktúru, ciele a dlhodobý plán. V článku zhrnieme, ako nových členov obchodných tímov školia profíci.
Aby vám mohol rásť obchod a zákaznícka základňa, musia najskôr rásť vaši ľudia. Dôležité je pravidelné školenie obchodníkov v týchto 4 oblastiach:
Dopodrobna sme jednotlivé oblasti školenia popísali v článku na Sales Driveri.
Sú rôzne spôsoby, ako obchodníkov vzdelávať. Každému vyhovuje niečo iné a pre rôzne oblasti sa hodia iné formáty. Navyše okrem odovzdávania know-how potrebujete aj znalosti upevňovať a trénovať.
Skúšajte preto rôzne formáty a využívajte ich podľa toho, čo práve potrebujete:
Viac si prečítajte v samostatnom článku.
Aby školenie nebola nuda a obchodníci ho nevnímali ako zabité hodiny času, držte sa troch pravidiel: tak akurát informácií – presne pre mňa – v pravý čas.
To znamená:
Aj keď je vzdelávanie dôležitou súčasťou celej kariéry obchodníka, najviac pozornosti sa mu pochopiteľne venuje v prvom roku. Nováčikmi musíte zoznámiť s produktom, ktorý ponúka, as celou firmou a nastavenými procesmi, odovzdať im čo najviac know-how.
Aby sa obchodníkom u vás dobre štartovalo a čo najskôr sa stali úspešní, nastavte si fungujúci onboarding. Budete mať prehľad, čo nový kolega už vie a čo ho ešte čaká, ľahko vyhodnotíte, ako postupuje. A keď do tímu naberiete niekoho ďalšieho, celý proces ľahko zopakujete.
Pre väčšiu prehľadnosť si vytvorte harmonogram, podľa ktorého zaškoľovanie prebehne. Vyzerať môže napríklad takto – jednotlivé fázy si upravte podľa toho, ako to u vás vo firme funguje:
Viac o tom, ako nastaviť harmonogram školenia obchodníkov v prvom roku, nájdete v našom vzdelávacom hube.
Aby vám školenie nieslo ovocie, venujte mu veľa pozornosti a snažte sa, aby bolo čo najlepšie – na záver pre vás máme 4 rady, s ktorými sa vám to podarí:
Obchodné know-how a to, ako používať Raynet CRM pravidelne zdieľame na našom webe, YouTube alebo na školeniach či webinároch.
Lenka sa ako Product Ownerka pôvodne venovala vývoju e-commerce softvéru. V Raynete teraz pomáha užívateľom využívať naše CRM naplno.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.