Jan Korpas
29. 7. 2025
Obchod
Za každým úspešným obchodníkom stojí SDR. Človek, ktorý urobí všetku dôležitú prácu od generovania leadov až po odovzdanie kvalifikovaného leadu obchodníkovi. Prečítajte si, aká je náplň práce a význam SDR pre tím.
Slovensky by sme mohli povedať obchodní zástupcovia pre rozvoj predaja. Sales Development Representative (SDR) je teda obchodník, ktorý sa namiesto uzatvárania obchodov zameriava na začiatok obchodného procesu.
Sú preto kľúčovou zložkou sales tímu. Ich cieľom je zistiť, či je lead vhodným klientom, hodí sa pre ponúkaný produkt a má oň záujem. Ak áno, odovzdávajú ho ďalej obchodníkom. Tým zvyšujú ich produktivitu a efektivitu.
SDR sales pomáhajú dostať vhodné leady do sales funnela, ktorým ho posúvajú ďalej k obchodníkom. Tí potom s nimi uzatvárajú obchod.
Úloha SDR v tíme spočíva v:
Ak ste stredná alebo väčšia firma s mnohými klientmi, je dobré mať okrem obchodníkov aj SDR. Pretože venovať sa okrem uzatvárania mnohých obchodov ešte ďalším krokom od generovania leadov cez ich klasifikáciu môže byť nad sily bežných obchodníkov. Ich dlhodobé prehltenie potom vedie k odchodu z firmy.
Aby k tomu nedochádzalo, doprajte im podporu SDR obchodníkov. Vďaka nim sa obchodníci budú plne sústrediť na poslednú fázu obchodného procesu a porastie ich efektivita.
SDR sales býva prvým človekom z vašej firmy, s ktorým je váš potenciálny zákazník v kontakte. Musí dobre poznať firmu, produkt, trh aj klientov a zároveň potrebuje mať dobré vystupovanie.
Medzi vlastnosti, ktoré SDR pre svoju prácu potrebuje, patria:
Na to, aby svoju prácu robili SDR sales čo najlepšie, potrebujú tiež pracovať s rôznymi nástrojmi. Kľúčové je pre nich CRM, v ktorom majú všetky informácie o leadoch.
Honza pracuje v oblasti predaja a marketingu od roku 2007 a získal skúsenosti v oblasti ecommerce aj vlastného podnikania. Je zodpovedný za hľadanie spôsobov, ako prilákať nových používateľov Raynetu.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.