Lenka Staňková
14. 7. 2025
Obchod
Keď viete, kam chcete so svojou firmou smerovať a kde chcete v biznise byť trebárs o rok, lepšie si naplánujete úlohy, deadliny a potrebné zdroje. Vďaka tomu zvýšite pravdepodobnosť, že sa k cieľu skutočne doberiete. S týmto všetkým vám pomôže obchodná stratégia.
Obchodná stratégia je nástroj, ktorý pomáha podnikom fungovať, rozvíjať sa a rásť. Je to súbor plánov a opatrení, ktoré definujú podnikateľské ciele podniku a kroky, ktoré musí podniknúť na ich dosiahnutie. Typicky má formu jedného alebo viacerých dokumentov.
Súčasťou obchodnej stratégie firmy sú:
Každá spoločnosť potrebuje podnikateľskú stratégiu, pretože prostredníctvom nej:
Než sa do tvorby obchodnej stratégie pustíte, zistite si aktuálne obchodné trendy a porozmýšľajte, ktoré z nich do stratégie zakomponovať. Tie najdôležitejšie opisujeme v tomto článku.
Aby podnikateľská stratégia dobre fungovala, musí vychádzať z aktuálnych údajov. Preto je potrebné najprv analyzovať situáciu podniku a zistiť, ako sa podniku darí, koľko má výrobkov, koľko má objednávok, aké sú jeho zisky atď. Na základe analýzy sa stanovia plány, želania a možnosti podniku, ciele, ktoré chce dosiahnuť. V poslednom kroku sa definujú kroky, ktoré musia všetci v podniku vykonať, aby sa ciele dosiahli.
Tvorba obchodnej stratégie má 5 kľúčových krokov:
Keď už má spoločnosť vypracovanú podnikateľskú stratégiu, je potrebné priebežne sledovať úlohy a to, či skutočne vedú spoločnosť k cieľu. Ak niekde stratégia zlyháva, firma musí stratégiu upraviť. Rovnakým spôsobom firma reaguje na zmeny na trhu alebo v celkovom podnikaní.
Prehľad o tom, ako sa vám darí ciele plniť, máte aj vďaka nástroju CRM. Hneď uvidíte, ako si vedie váš obchod, kto na čom pracuje a lepšie odhadnete, aké výsledky môžete očakávať. Vyskúšajte si CRM zadarmo na 30 dní.
S meraním úspešnosti stratégie vám okrem jasných cieľov pomôžu aj KPIs (Key Performance Indicators). Sú to ľahko merateľné ciele, ktoré si typicky definuje každé oddelenie samostatne. Zatiaľ čo v obchodnej stratégii máte dlhodobé ciele pre celú firmu, KPI si určujete na kratšie obdobie.
Tu je pár príkladov KPIs, na ktoré sa môžete zamerať:
Firmy často s metrikami pracujú tak, že si ciele v obchodnej stratégii rozdelia do jednotlivých KPIs. Ak je napríklad jedným z cieľov zisk 500 nových zákazníkov, môže si firma tento cieľ rozdeliť do KPIs ako zisk:
Podnikateľský plán vytvárajú podnikatelia pred založením podniku a je to plán, podľa ktorého postupujú pri zakladaní podniku. Obsahuje podnikateľský nápad, finančné náklady na začatie podnikania, očakávaný predaj a zisk a analýzu zákazníkov a trhu. Ako obchodný plán zostaviť popisujeme v tomto článku.
Podnikateľskú stratégiu používajú existujúce spoločnosti, ktoré chcú zlepšiť svoj obchodný proces a splniť ciele spoločnosti. Stratégie môžu byť načrtnuté už v podnikateľskom pláne, ale s ďalším napredovaním a rastom podniku sa stratégia aktualizuje a upravuje.
Podnikateľský proces je náčrt konkrétnych úloh a činností vedúcich k zisku. Proces je opakovateľný, flexibilný, štruktúrovaný a merateľný. Ak sa chcete dozvedieť, ako nastaviť obchodný proces, prečítajte si kapitolu SalesDriver.
Lenka sa ako Product Ownerka pôvodne venovala vývoju e-commerce softvéru. V Raynete teraz pomáha užívateľom využívať naše CRM naplno.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.