Kelly Carrow
27. 2. 2025
Obchod
Obchodné jednanie nie je o vás a vašom produkte, ale o klientovi. Aby ste zistili čo najviac informácií, nechajte hovoriť klienta. Pomôžu vám s tým otvorené otázky, ktoré klienta rozprávajú. Čítajte, ako sa správne pýtať, aby si klient nepripadal ako pri krížovom výsluchu a na konci rozhovoru s vami chcel uzavrieť obchod.
Na otvorené otázky sa nedá odpovedať áno alebo nie, takže dávajú viac priestoru odpovedajúcemu a umožní mu poskytnúť viac informácií. Pri obchodnom jednaní presne toto potrebujete. Keď sa správne pýtate, zistíte, čo klienta trápi a aké riešenie hľadá, teda čo mu môžete ponúknuť.
Pokiaľ sa vám používanie otvorených otázok zdá zložité a neviete si s ním rady, pripravte si osnovu otázok vopred. Pri každej si skontrolujte, že na ne klient nemôže odpovedať jednoslovne.
💡 TIP
Tip pre vás - otvorené otázky sa zvyčajne začínajú zisťovacími zámenami kto, čo, kedy, kde, ako, prečo.
Inšpirujte sa našimi piatimi typmi otvorených otázok s príkladmi, ktoré by ste nemali vynechať na obchodnom stretnutí.
Cieľom obchodných rokovaní je tiež vybudovať dôveru a vzťah medzi vami a klientom. To sa vám podarí, ak prejavíte záujem o podnikanie klienta, jeho potreby a názory. Okrem toho vám pomôžu uvoľniť atmosféru na začiatku stretnutia.
Opýtajte sa:
Aby ste mohli klientovi ponúknuť vhodné riešenie, musíte poznať jeho súčasnú situáciu, ťažkosti, ktorým čelí, a jeho predchádzajúce skúsenosti.
Vyskúšajte otázky ako:
Pri obchodnom rokovaní musíte určiť aj pravdepodobnosť, že s klientom uzavriete obchod. Ide o otázky, ktoré sa používajú na kvalifikáciu potenciálnych zákazníkov.
Namiesto uzavretých otázok Ako sa vám ponuka páči alebo Máte o ponuku záujem? opýtať sa:
Nechajte klienta premýšľať o podnikaní v dlhodobom horizonte a opýtajte sa ho na jeho plány a na to, ako do nich zapadne vaša služba alebo produkt. Vďaka tomu si budú lepšie uvedomovať výhody, ktoré im so svojím riešením prinášate.
Miesto Očakávate zlepšenie vďaka našej službe? Spýtajte sa:
Na konci stretnutia nezabudnite pridať otázky, ktoré pomôžu usmerniť ďalší priebeh dohody. Uistite sa, že klient všetkému rozumie a že má ďalšie otázky.
Miesto Máte nejaké otázky? spýtajte sa na toto:
Všetky informácie zo stretnutia môžu byť prehľadne zaznamenané napríklad v našom systéme Raynet CRM. Budete ich mať pohromade na jednom mieste a môžete sa k nim kedykoľvek vrátiť.
Kelly pracovala ako prekladateľka na voľnej nohe a neskôr sa začala venovať marketingu, tvorbe obsahu a lokalizácii softvéru. V Raynete pracuje na tom, aby bolo CRMko "user-friendly" pre anglicky hovoriacich používateľov, na Nápovede a na písaní článkov.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.