Adéla Mrázková
29. 7. 2025
Obchod
Obchodný manažér musí byť dobrý obchodník aj psychológ. Jeho úlohou je viesť obchodný tím k vytýčeným cieľom a udržiavať zdravú firemnú kultúru medzi obchodníkmi. Prečítajte si, aký je jeho popis práce a aký by mal byť, aby svoj tím dobre viedol.
Obchodný manažér alebo manažér obchodu je skúsený obchodník, ktorý riadi celý obchodný tím a zodpovedá za jeho výsledky.
V angličtine sa na túto pozíciu používajú názvy sales director alebo sales manager. V slovenskom prostredí máva označenie obchodný riaditeľ alebo obchodný manažér rovnaký význam, niekedy však riaditeľ stojí nad manažérom – záleží na hierarchii firmy.
Ich funkcia je ale podobná, obaja sú lídrovia obchodných tímov, nastavujú stratégiu a obchodné ciele a dbajú na to, aby ich obchodníci dodržiavali.
Obchodný manažér zodpovedá za obchodný tím a napĺňanie obchodných cieľov. To konkrétne znamená, že:
Ak sa chcete naučiť pracovať s CRM, vyskúšajte si ho nanečisto. Väčšina CRM dodávateľov ponúka skúšobnú verziu po obmedzenú dobu zadarmo.
Rovnako ako u ďalších obchodníkov má plat obchodných manažérov dve zložky – fixnú a pohyblivú, ktorá sa odvíja od predaja. Záleží teda na jeho schopnostiach, ale priemerne si mesačne zarobí okolo 2 030 EUR hrubého.
Obchodný manažér je rozkročený medzi obchodom a leadershipom. Dobre musí zvládať oboje, riadenie obchodu aj obchodného tímu.
Idú za ním úspechy aj neúspechy obchodného tímu. Aby obchodníci odvádzali svoju prácu čo najlepšie a boli spokojní, musí obchodný manažér byť dobrým lídrom. To znamená, že:
Ako je vidieť, manažér obchodu má veľa úloh a veľkú zodpovednosť. Na to potrebuje:
Hard skills
Soft skills
Ďalšie tipy a rady, vďaka ktorým sa z obchodných manažérov rýchlo stanú profíci, nájdete v našom hube pre obchodných manažérov Sales Driver.
Adel zbierala skúsenosti v e-commerce a SaaS firmách ako brand špecialistka zameraná na obsah. Tento presah teraz využíva v produktovom marketingu, kde prepája, čo vie CRM, s tým, čo zákazníci potrebujú počuť – jasne a zrozumiteľne.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.