Adéla Mrázková
30. 7. 2025
Obchod
Žijeme v čase, keď sa všetko rýchlo mení a platí to aj pre sales. Medzi najdôležitejšie obchodné trendy patrí digitalizácia a automatizácia, online komunikácia, ale aj personalizované ponuky alebo snaha zaujať a udržať si existujúcich zákazníkov aj zamestnancov. Prečítajte si, na ktoré obchodné trendy sa zamerať, aby vám neušiel vlak.
Zákazníci sa už dnes nenechajú len tak zobchodovať. Nechcú byť strojmi na peniaze a dobre poznajú obchodnícke triky. Aby ste ich zaujali, musíte ich presvedčiť hodnotou, ktorú konkrétne pre nich produkt alebo služba má.
K tomu potrebujete najskôr čo najlepšie spoznať potenciálneho zákazníka, odhaliť jeho potreby a priania. Podľa toho mu servírujete informácie o produktoch, aby ste ho presvedčili o jeho hodnote. Musíte byť trpezliví a výzvu na predaj neuponáhľať. Najskôr si musíte byť istí, že klient produkt skutočne chce a potrebuje.
Pokiaľ to zvládnete, odmenou vám bude efektívnejší predaj. Produkty totiž neponúkate náhodne všetkým, ale ľuďom, ktorí o ne stoja.
Keď už o zákazníkovi niečo viete, využívajte to vo všetkej komunikácii. Pokiaľ bude mať klient pocit, že ho skutočne poznáte a hovoríte len k nemu, zvýšite tým jeho loajálnosť. Nakúpi u vás opakovane alebo vás odporučí ďalej.
Ako získať informácie o potenciálnom klientovi? Začnite tým, že vám dá kontakt, napríklad prihlásením na odber newslettera. Potom sledujte, čo ho zaujíma – teda treba, či newsletter otvára, aké články číta alebo ktoré produkty prezerá. Ak si s ním potom zavoláte, napíšete e-mail alebo sa stretnete na schôdzke, všetky informácie zapisujte do CRM.
Získavanie informácií, generovanie leadov aj ich klasifikáciu uľahčí automatizácia. Obchodníci sa vďaka nej zbavia rutinných úloh, ktoré im berú veľa času. Venovať sa tak môžu udržiavaniu vzťahov s leadmi, ich ošetrovaniu a príprave personalizovaných ponúk.
Dôležitá je aj digitalizácia. Poznámky o klientoch na papierikoch aj stohy papierových dokumentov a zmlúv už sa nenosia. Všetko môžete mať prehľadne v Raynet CRM, ktorý vám navyše pomôže s plánovaním schôdzok, pripomínaním úloh alebo zasielaním follow-upov. Umožní vám tiež potrebné podpisovať dokumenty on-line.
Tým všetkým si na svoju stranu nakloníte klientov, ktorí si zvykli fungovať v on-line svete a očakávajú to isté od vás. Zlepšíte tým klientsky servis aj ich zákaznícku skúsenosť s vami.
S modernizáciou technológií súvisí aj ďalší obchodný trend. Zatiaľ čo klasické navolávanie cez telefón upadá, na sile naberá social selling. Umožňuje spojenie s potenciálnymi zákazníkmi prostredníctvom sociálnych sietí. V B2B sa využíva hlavne LinkedIn, ale dobre poslúžia aj ďalšie sociálne siete.
Obchodníci si nielen na LinkedIn budujú sieť kontaktov, s ktorými zdieľa zaujímavý obsah. Okrem toho sa zapájajú do diskusií a reagujú na príspevky ostatných. Potenciálnych klientov potom cielene oslovujú, ale ozvať sa im jednoducho môžu aj klienti sami.
Najčastejším dôvodom, prečo obchodníci dávajú výpoveď, je to, že si ich zamestnávatelia a kolegovia dostatočne nevážia. Nenechajte si kvalitného obchodníka utiecť a umožnite mu rásť. Nezabúdajte preto na:
Adel zbierala skúsenosti v e-commerce a SaaS firmách ako brand špecialistka zameraná na obsah. Tento presah teraz využíva v produktovom marketingu, kde prepája, čo vie CRM, s tým, čo zákazníci potrebujú počuť – jasne a zrozumiteľne.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.