Květoslava Kohoutková
5. 11. 2025
Obchod
V čase moderných technológií a automatizácie by sa mohlo zdať, že obchodný úspech spočíva predovšetkým vo vyladenom systéme a procesoch. Lenže aj dnes zostáva niečo, čo žiadna technológia nenahradí – medziludské vzťahy. Práve preto je pre obchodníkov kľúčový networking.
Podľa CRM LAB je sales networking o budovaní vzťahov, ktoré pomáhajú biznisu rásť. Nie je to len výmena vizitiek a prehodenie pár slov. Ide o:
Zmysel správne vedeného networkingu je jednoduchý: spojiť sa s tými, ktorí vám môžu byť užitoční (napríklad ako zákazníci, partneri, mentori) – 78 % profesionálov verí, že osobný networking je dôležitý nielen pre obchod, ale aj kariérny rast. Zároveň však musíte byť aj vy hodnotným spojencom pre tých, s ktorými networkujete.
Networking sa niekedy prirovnáva k farmárčeniu a sadeniu semienok – vyžaduje si čas a starostlivosť, ktorá však buduje niečo veľké: silné vzťahy, ktoré môžu mať pre obchodníkov v budúcnosti veľký význam a prinášať benefity.
Vďaka networkingu získavate zaujímavé kontakty, ale s nimi aj:
Napriek tomu mnohí obchodníci vnímajú, že by mohli robiť networking častejšie a lepšie. Je to aj váš prípad? Potom čítajte ďalej.
Najprv ponúknite pomoc, až potom očakávajte protihodnotu. Napríklad:
Keď hľadáte spôsoby, ako druhým prospieť, priťahujete k sebe partnerov aj klientov – a tým aj obchody.
Aktívne počúvanie nie je dôležité len pri obchodných rokovaniach. Ak sa dobre pýtate a hlavne so záujmom počúvate, pomôže vám to aj pri networkingu. Keď človek cíti záujem, skôr sa otvorí a vy tak lepšie zistíte, ako mu môžete byť užitoční – a tým si ho získate aj pre seba.
Spájajte sa nielen s ďalšími obchodníkmi, ale aj s ľuďmi z rôznych tímov a odborov, ktorí zastávajú rôzne role. Na eventoch sa rozprávajte s marketérmi, vývojármi, externými partnermi, ale aj s obchodníkmi z iných odvetví. Čím širšiu sieť si budujete, tým viac pohľadov a príležitostí získavate.
Zároveň sa sústreďte a prehlbujte vzťahy s tými, pri ktorých vidíte možnosť spolupráce.
Networking si vyžaduje prípravu rovnako ako samotný predaj. Skôr než sa vyberiete na nejakú akciu alebo začnete hľadať spojenia na LinkedIne, premýšľajte nad tým, s kým sa chcete stretnúť a spojiť. Premyslite si, na akú tému chcete nadviazať rozhovor. A stanovte si konkrétne ciele – nadviazať X nových kontaktov mesačne, zúčastniť sa X eventov a podobne.
Takto povýšite networking z náhodnej a chaotickej aktivity na dôležitú činnosť s merateľnými výsledkami.
O sledovaní a interpretácii dát v obchode sme už tiež písali, prečítajte si o tom.
Networking je viac než len výmena vizitiek na konferencii alebo pridanie kontaktu do siete na LinkedIne. Dlhodobé udržiavanie vzťahov je cennejšie než jednorazové povrchné kontakty. Pravidelne sa stretávajte, rozprávajte s ostatnými obchodníkmi a ďalšími ľuďmi, zdieľajte zaujímavé informácie, počúvajte ich, zaujímajte sa.
Osobné stretnutia majú stále obrovskú silu. Napríklad zvyšujú šancu, že urobíte dobrý dojem – až o 34 % v porovnaní s videohovorom, a v porovnaní s písomným oslovením je to ešte viac. Význam osobných stretnutí navyše v dnešnej online dobe neustále rastie.
Preto na osobný kontakt nezabúdajte a snažte sa ho zaradiť do svojich aktivít, aj keď je časovo náročnejší. Rozhodne sa vám to oplatí.
A ako na to?
Nemôžete byť všade. Vyberte si akcie, kde má zmysel byť – sú tam vaši partneri, potenciálni zákazníci, kolegovia alebo jednoducho ľudia, ktorých by sa vám hodilo spoznať.
Ak poznáte účastníkov, vytypujte si konkrétnych ľudí, s ktorými sa určite chcete porozprávať a prečo. Pripravte si témy či otázky, na čo sa ich spýtať. Na mieste to potom nebudete musieť zložito vymýšľať.
A ak je to možné, napíšte im vopred, napríklad: „Vyzerá to, že obaja mierime na konferenciu XY. Dúfam, že sa stretneme – napríklad počas prestávky pri káve.“
Keď už na akciu vyrazíte, užívajte si to a dajte najavo, že ste otvorení rozhovorom – usmievajte sa, nadväzujte očný kontakt, sledujte svoju reč tela.
A hlavne sa nebojte kohokoľvek osloviť. Najhoršie, čo sa môže stať? Že človek práve nebude mať čas a dohodnete sa, že sa stretnete neskôr, alebo si napíšete.
Nepremýšľajte príliš nad vhodnými frázami – začnite jednoducho, pokojne napríklad: „Čo vás priviedlo na túto akciu?“ alebo „Čo hovoríte na prednášku XY?“
Networking nie je predajný pitch. Cieľom nie je rýchlo vysypať, kto ste a čo robíte. Predstavte sa, ale potom nechajte hovoriť druhú stranu. Zaujímajte sa, čo ju na akciu priviedlo, čo práve rieši vo svojom odbore alebo čomu sa venuje. A snažte sa vypozorovať, s čím jej môžete pomôcť.
To je totiž ten moment, keď môžete byť užitoční a nové kontakty si „zaháčkovať“:
Hotovo? Práve ste položili základ budúcemu dobrému vzťahu.
Nepúšťajte kontakt do prázdna. Ani vágnym „tak sa niekedy ozveme“ alebo „napíšeme si“. V 99 % prípadov sa potom totiž nič nestane.
Buďte konkrétni:
Toto je kľúčový moment, keď premeníte networking na vzťah a upevníte novú väzbu. Nemusí to byť hneď, ale najlepšie do druhého dňa po akcii napíšte follow-up e-mail alebo správu na LinkedIne:
Je to pár minút práce, ale s obrovským efektom.
Osobný kontakt je nenahraditeľný, ale online sa môžete stretnúť s ľuďmi bez ohľadu na čas a geografické hranice. Môžete sa prepájať pokojne každý deň, udržiavať pravidelný kontakt a povedzme si úprimne – pre mnohých z nás je jednoduchšie niekomu napísať správu, než ho osloviť v reálnom živote.
Najdôležitejším nástrojom pre networking je LinkedIn. Obchodníci, ktorí tu aktívne networkujú, dosahujú výrazne lepšie výsledky:
Networking na eventoch preto určite doplňte aj tým na LinkedIne. Rovnako ako pri osobnom stretnutí aj tu dbajte na dobrý prvý dojem. Pripravte si perfektnú úvodnú správu (prispôsobenú osobe, ktorej píšete), ktorou nový kontakt oslovíte. A ak si vás niekto pridá do siete, nadviažte konverzáciou – využite tú výhodu, že si môžete pozrieť jeho profil a nadviazať na konkrétnu tému.
Networking sa nekončí prvým oslovením ani smalltalkom na evente. To je len začiatok – spomeňte si znova na farmárčenie a o klíčiace semienka dlhodobých vzťahov sa starajte.
Pomôžu vám s tým tieto 3 kroky:
Prečítajte si aj náš článok o tom, ako budovať dlhodobé vzťahy so zákazníkmi.
Túto otázku si kladie väčšina obchodníkov. Lenže networking nemusí znamenať veľké akcie a hodiny navyše. Stačí z neho spraviť malú, ale pravidelnú súčasť práce.
Nám v Raynete sa osvedčilo zaradiť starostlivosť o sieť partnerov, kolegov či potenciálnych klientov priamo do kalendára – napríklad na jednu hodinu týždenne. Počas nej:
Je to maličkosť, ktorá však z dlhodobého hľadiska robí veľký rozdiel.
Okrem toho, samozrejme, chodíme na akcie, kde sa s ľuďmi stretávame naživo. Uvidíme sa ešte tento rok?
7. 11. | TechMeetup KONFERENCIA | Ostrava
13. 11. | 18. Stretnutie Patriotov MSK | Ostrava
20. 11. | Money Maker – Biznisová a investičná konferencia | Praha
26. 11. | Kľúče k rastu 2025 | Ostrava
26. 11. | SummiD | online
27. 11. | InnoVerse | Ostrava
28. 11. | THE ŽENY SUMMIT | Ostrava
Pomôže vám aj CRM. Môžete si v ňom ukladať aj kontakty a podrobnosti o svojich spojeniach medzi kolegami a partnermi. CRM vás tak môže upozorniť na to, že ste s niektorým z nich už dlho nehovorili, a pripomenúť detaily z poslednej konverzácie.
Napríklad Raynet CRM si môžete vyskúšať na 30 dní zadarmo – uvidíte, že s ním posuniete networking a budovanie vzťahov na vyššiu úroveň.
Květka do sveta marketingu prenikla už pri štúdiách v roku 2012 so založením vlastnej konferencie pre copywriterov a ďalšie skúsenosti zbierala v korporáte, neziskovke aj slobodnej firme. V Raynete sa stará o raynetí značku, rozvoj webu a sociálnej siete.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.