Jan Korpas
7. 8. 2025
Obchod
Skratka CRM znamená v slovenčine riadenie vzťahov so zákazníkmi. A hoci sa CRM systémy prezentujú hlavne ako nástroje na riadenie obchodu, komunikáciu so zákazníkmi posunú o niekoľko levelov vyššie. Obchodníci aj zákaznícka podpora majú rýchly prehľad o tom, čo sa s ktorým klientom riešilo pred týždňom aj pred rokom. Výsledkom je efektívnejšia komunikácia a spokojnejší klient.
CRM je nástroj, v ktorom evidujete všetky dáta o zákazníkoch a zákazkách na jednom mieste. Obchodný tím (ale aj marketing alebo zákaznícka podpora) vďaka tomu ľahšie využije dáta na získanie nových zákaziek a na udržiavanie zákazníckej spokojnosti.
Vývojári CRM radi hovoria, že systém funguje ako švajčiarsky nôž pre obchodníkov. Obsahuje totiž:
CRM zoženiete buď ako samostatný cloudový nástroj, alebo ako voliteľný modul v ERP (podnikovom informačnom) systéme.
Predstavte si, že sa vám ozve klient, s ktorým doteraz komunikoval kolega, ktorý je na dovolenke. Vďaka CRM nadviažete presne tam, kde kolega skončil, a to vďaka funkcii histórie klienta.
Pokiaľ u klientov v CRM poctivo zbierate a evidujete dáta, ukážu sa vám v histórii klienta:
Napríklad v našom Raynet CRM pripomína história klienta užívateľskú nástenku na Facebooku. Vidíte v nej základné údaje o klientovi ako názov, sídlo a kontakt, ale hlavne časovú os všetkého, čo a kedy sa s klientom riešilo.
Dáta do obchodnej histórie nemusíte ručne vkladať, prepíšu sa do nej automaticky vždy, keď obchodníci údaj zaevidujú v CRM. Takže napríklad, akonáhle vytvoria ponuku a odošlú ju klientovi, ihneď sa objavia v histórii.
Vďaka histórii klienta si urobíte rýchly prehľad o akejkoľvek zákazke či klientovi pokojne aj niekoľko rokov naspäť. Keď vidíte, čo si od vás klient v minulosti objednával, aký má budget alebo o čo kedysi prejavil záujem, presne viete, čo má zmysel mu ponúkať a s čím u neho uspejete. Navyše každý klient ocení, že o ňom viete všetko podstatné, aj keď ste už dlho neboli v kontakte alebo s ním pred vami komunikoval kolega.
Z ďalších CRM funkcií, ktoré zlepšujú komunikáciu s klientmi, vypichneme ešte tieto:
CRM posunie komunikáciu o level vyššie samo o sebe, ale môžete ísť ešte ďalej. Prepojte ho s ďalšími nástrojmi a vaši klienti sa budú cítiť rovnako starostlivo ako na wellness pobyte vo Švajčiarsku.
Jedným z týchto nástrojov je online helpdesk SupportBox. Všetku komunikáciu s klientmi spája na jedno miesto. Takže či už vám klient volá na telefón, píše e-mail, alebo chatuje, všetko vybavíte zo SupportBoxu.
Pokiaľ SupportBox navyše prepojíte s Raynet CRM a klient vám pošle správu alebo zavolá, hneď sa vám zobrazia všetky informácie, ktoré o ňom v CRM evidujete, napríklad:
Takže aj nováčik na zákazníckej podpore ihneď po zdvihnutí telefónu osloví klienta menom a má všetky potrebné informácie na to, aby jeho požiadavku hladko vyriešil.
Honza pracuje v oblasti predaja a marketingu od roku 2007 a získal skúsenosti v oblasti ecommerce aj vlastného podnikania. Je zodpovedný za hľadanie spôsobov, ako prilákať nových používateľov Raynetu.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.