Adéla Mrázková
4. 8. 2025
Obchod
Čím viac toho ako obchodník o klientoch viete, tým lepšie. Čím viac údajov ale schraňujete, tým zložitejšie je udržať v nich poriadok. Vypracujte si databázu, do ktorej napcháte prvú poslednú o každom jednom zákazníkovi, ale pritom sa v nej nič a nikto nestratí. Neviete ako na to? V článku vám to prezradíme.
Zoznam všetkých zákazníkov či leadov s informáciami, ktoré o nich máte. V databáze môžete mať aj históriu komunikácie s klientom alebo dokumenty, ktoré ste si vymenili.
Databáza zákazníkov môže mať podobu jednoduchého adresára mien a telefónnych čísel alebo e-mailových adries. Ale môže to tiež byť prepracovaný systém plný údajov od mena zákazníka cez jeho koníčky až po obľúbené víno. Skrátka všetko, čo by sa vám niekedy mohlo hodiť na vzájomnú komunikáciu.
Čím viac informácií o klientovi máte, tým samozrejme lepšie. Niekde ale musíte začať. Tie najdôležitejšie informácie sú:
O dôležitých údajoch pre evidenciu zákazníkov sme písali v samostatnom článku.
Vďaka starostlivému zapisovaniu všetkých dát budete mať vždy prehľad, čo sa v obchode a u klientov deje. Bez databázy klientov sa skrátka ako obchodník nezaobídete, je to taká vaša externá pamäť.
Pokiaľ si vypracujete kvalitnú databázu, ktorá sa vám bude dobre používať, dostanete navyše obchod pod ešte väčšiu kontrolu. Pretože:
Možnosti evidencie údajov sú rôzne. Menším firmám často stačia napríklad jednoduché excelové tabuľky. Alebo treba len zoznam kontaktov na papieri.
Pokiaľ ale máte klientov viac, evidujete o nich viac informácií alebo rozširujete tím obchodníkov, ktorí s databázou pracujú, tabuľky sa stávajú neprehľadné a budete musieť siahnuť po sofistikovanejšom nástroji.
Obľúbeným riešením je CRM, teda systém pre riadenie vzťahov so zákazníkmi. Sústredí sa doň všetky dáta o zákazníkoch, s ktorými sa potom pohodlne pracuje ďalej.
Do CRM ľahko uložíte všetky informácie o zákazníkoch a leadoch. Systémy dnes často fungujú na cloude, takže sa k údajom dostanete kedykoľvek a odkiaľkoľvek. Vďaka jednoduchej filtrácii si na pár kliknutí nájdete tých klientov, ktorých práve potrebujete – bez prehrabávania sa kvantami dát.
CRM však nie je obyčajný nástroj pre evidenciu zákazníkov. Vie toho viac:
Uľahčite si obchod a preneste si databázu klientov do nášho Raynet CRM. Všetky spomínané funkcie a výhody v ňom nájdete – už počas 30 dní, kedy si ich môžete vyskúšať zadarmo a bez záväzkov.
Adel zbierala skúsenosti v e-commerce a SaaS firmách ako brand špecialistka zameraná na obsah. Tento presah teraz využíva v produktovom marketingu, kde prepája, čo vie CRM, s tým, čo zákazníci potrebujú počuť – jasne a zrozumiteľne.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.