Jan Korpas
5. 8. 2023
Obchod
Cold cally – sú stále ešte efektívnym nástrojom nástrojom na získavanie leadov, alebo už len jedným z najčastejších dôvodov, prečo má človek chuť vyhodiť telefón z okna? Pozbierali sme názory a dáta, tak si prečítajte, kedy stojí cold calling za vyskúšanie a kedy je lepšie sa sústrediť na iný spôsob generovania leadov.
Otázka budúcnosti a efektivity cold callov je na stole aj kvôli novele zákona o elektronických komunikáciách, ktorá nadobudla platnosť od 1. 1. 2022. Okrem zmien v oblasti cookies a spracovania osobných údajov tiež značne obmedzila telemarketing.
Doteraz platil tzv. princíp opt-out, úpravou zákona sa teraz mení na opt-in. Čo to znamená? Predtým zákon predpokladal, že osoba s marketingovým telefonátom súhlasí, a ak nie, dá to najavo. Dnes sa naopak automatiky počíta s tým, že také hovory sú nevyžiadané a obťažujúce.
„Marketingovo bude teda možné osloviť iba tie osoby, ktoré sú uvedené vo verejnom zozname účastníkov a výslovne uviedli, že si želajú byť na účely marketingu kontaktované,“
vysvetľuje zmenu Jakub Málek z advokátskej kancelárie PEYTON legal. Platí to pre jednotlivcov, podnikateľov i firmy.
Verejné zoznamy vytvára obvykle poskytovateľ elektronických komunikačných služieb, teda mobilný operátor. Podľa novely už tiež nebude možné vytáčať náhodné čísla a obvolávať ich s ponukami. Využívať naopak môžete databázu kontaktov na firmy, napríklad tú od spoločnosti Merk.
Ako je to s telefónnymi číslami, ktoré ako kontaktné uvádzajú firmy a podnikatelia na svojich weboch? „Na kontaktné údaje zverejnené samotným subjektom údajov, sa predmetná právna úprava zákona o elektronických komunikáciách apriori nevzťahuje,“ vysvetľuje Vojtech Marcín z Úradu pre ochranu osobných údajov v článku na penize.cz. Zavolať im s ponukou teda môžete, pokiaľ výslovne nevymedzujú účel kontaktu (ide o zákaznícku podporu a pod.).
Zhrnuté, podčiarknuté: telefonovať môžete kontaktom z verejného zoznamu, ktoré s navolávaním vopred súhlasili, alebo na všeobecné kontaktné údaje zverejnené firmami napríklad na ich weboch.
Debaty o prínose cold callingu tu boli a budú, vo svetle novej právnej úpravy sa o to viac zdá, že cold callingu odzvonilo. Napriek tomu má v predajných stratégiách stále svoje miesto. Zmysel pre vás určite má, keď:
„Či je cold calling užitočný? Keď máte produkt alebo službu vhodnú pre B2B segment a človeka, ktorý vie telefonovať, potom určite áno,“ hovorí David Synáček zo spoločnosti Telefonická komunikácia, odborník na telefonovanie, ktorý školí a trénuje obchodníkov i manažérov.
Napriek tomu je pre rad sales manažérov cold calling až poslednou možnosťou, ku ktorej sa uchyľujú, keď nič iné nefunguje. Nie je sa čomu diviť. Obchodníci sa musia obrniť trpezlivosťou, zahodiť ego a počítať s častým odmietnutím. Ku všetkému má navolávanie studených kontaktov v Česku zlú povesť a mnoho ľudí cudzie hovory vôbec nedvíha.
Podľa zahraničných výskumov len asi 2 % cold callov možno označiť ako úspešné, podľa niektorých dokonca pripadá jedna dohodnutá schôdzka na 209 telefonátov, navyše ¾ z nich ani nikto nezdvihne alebo ich hneď tipne.
Aj keď je efektivita cold callingu na pováženú, stále je pre niektorých prínosná tým, že:
„Hlavnú výhodu cold callingu vidím v tom, že pomáha získať nových klientov najrýchlejšou cestou, teda priamym oslovením,“
potvrdzuje David Synáček
Než sa rozhodnete cold cally do svojej obchodnej stratégie zapojiť, zvážte aj riziká, ako sú:
💡 TIP
Ak ešte nepoužívate CRM, vyskúšajte ho. Navolávanie uľahčuje tým, že v ňom máte prehľadnú evidenciu všetkých kontaktov, pri ktorých cold call prebehol, alebo naň ešte len čakajú. Pri každom kontakte evidujete aj obchodný potenciál a ďalšie informácie z hovoru, ktoré prídu vhod obchodníkom, ku ktorým sa lead dostane na zobchodovanie.
Pokiaľ chcete cold calling vyskúšať, ale nemáte dostatočné skúsenosti, znalosti alebo skrátka nechcete obvolávaniu venovať svoj čas, môžete ho outsourcovať.
„Cold calling je náročná disciplína. Bez vhodného človeka, ktorý cold calling ovláda, sa preto nezaobídete. Nájsť ho ale obnáša zložitý nábor, zaškoľovanie, pravidelné tréningy. Nie každý na to má čas a ľudí. Práve preto sa cold calling často outsourcuje,“
potvrdzuje David Synáček
👍 Výhody outsourcovania:
👎 Vopred ale zvážte aj možné nevýhody:
Najčastejší problém cold callingu je v tom, že oslovujete nerelevantné kontakty. Preto najskôr potrebujete spoznať ich potreby a problémy, na ktoré im ponúknete riešenie.
Ako zacieliť na potenciálnych zákazníkov a získať leady, ktoré máte väčšiu šancu pretaviť v klientov či partnerov? Vyskúšajte:
Cold calling a ďalšie spôsoby získavania potenciálnych zákazníkov sú iba drobnou časťou celého obchodného procesu. Mrknite do nášho hubu pre obchodných manažérov, kde radíme, ako proces správne nastaviť krok za krokom.
Honza pracuje v oblasti predaja a marketingu od roku 2007 a získal skúsenosti v oblasti ecommerce aj vlastného podnikania. Je zodpovedný za hľadanie spôsobov, ako prilákať nových používateľov Raynetu.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.