Čo je to sales funnel a na čo sa používá

Kelly Carrow

17. 7. 2025

Obchod

Zatiaľ čo niektorí zákazníci nájdu produkt vo vašom e-shope a hneď ho kúpia, iní budú o kúpe dlhšie premýšľať a hľadať iné možnosti. Ďalší o nákupe ešte len uvažujú a mapujú si terén, aby mali v budúcnosti väčší prehľad. V ideálnom prípade sa snažíte zaujať všetkých tak, aby u vás nakúpili.

Čo je to sales funnel a prečo ho používať

Sales funnel je vizuálne znázornenie predajného procesu. Presne definuje jednotlivé fázy a umožňuje predajcovi vidieť, kde sa zákazník (lead) práve nachádza. Hovorí predajcovi, ako má zákazníka v danej časti procesu zaujať a aké ďalšie kroky má urobiť, aby sa z leadra stal skutočný zákazník.

Prečo je sales funnel dôležitý? Mali by ste ho používať, pretože:

  • vám pomôže zvoliť správnu stratégiu na oslovenie a presvedčenie zákazníkov v každej fáze predajného procesu,

  • pomôže vám zistiť, v ktorej fáze strácate zákazníkov a prečo,

  • a zabrániť plytvaniu peniazmi a energiou na presviedčanie zákazníkov, ktorí ešte nechcú nakupovať,

  • umožňuje predvídať budúce obchody vďaka lepšiemu pochopeniu výsledkov vašich marketingových aktivít.

Části sales funnelu

Aby zákazník hladko prešiel sales funnelom, musíte vedieť, kde sa nachádza a čo môžete urobiť, aby ste mu pomohli posunúť sa ďalej. Kým na začiatku hľadá skôr informácie, potom ho môžete presvedčiť o výhodách vášho produktu a nakoniec mu uľahčiť samotný nákup.

Sales funnel môže mať niekoľko častí v závislosti od toho, ako máte nastavený predajný proces. Vo všeobecnosti však vždy obsahuje tieto tri časti:

  • Top of funnel (TOFU) - informovanosť - nové potenciálne zákazníky, ktorí hľadajú riešenia, ale ešte nie sú pripravení stať sa zákazníkmi a nakupovať - marketéri musia osloviť potenciálnych zákazníkov a vyhodnotiť, či predstavujú relevantný obchod,

  • Middle of funnel (MOFU) - zvažovanie - potenciálni zákazníci, ktorí sa už zaujímajú o vašu ponuku a zvažujú nákup - marketéri s nimi idú na obchodné stretnutia,

  • Bottom of funnel (BOFU) - nákup - zákazníci, ktorí sú rozhodnutí kúpiť - v tomto bode obchodníci podpisujú so zákazníkmi zmluvy a začínajú s nimi pracovať.

Sales funnelom vám neprejdú všetci. Ako vhodné leady spoznať pomocou lead scoringu, popisujeme v článku.

Ako na prípravu sales funnelu

Pre vytvorenie fungujúceho sales funnelu sa zamerajte na nasledujúce body:

  • spoznajte svojich zákazníkov a ich záujmy, potreby a problémy,

  • pochopte ich cestu predajným procesom, ako sa správajú, aké kanály používajú, kedy sa rozhodujú a kedy potrebujú usmernenie k ďalšiemu kroku, určte počet fáz funnelu, ktorými musí zákazník prejsť, kým nakúpi,

  • premyslite si účinné taktiky pre každú časť, aby ste vedeli, aký obsah zákazníkovi ponúknuť a ako ho priviesť k ďalšiemu kroku,

  • otestujte a optimalizujte všetky kroky, zistite, čo funguje a čo je potrebné upraviť, aby zákazník ľahko prekĺzol k nákupu,

  • použite CRM, ktorý vám pomôže sledovať jednotlivé fázy predajného procesu.

Pamätajte tiež, že tvorbe predajného lievika by mala predchádzať tvorba obchodnej stratégie. Viac o nej píšeme v tomto článku.

Príklad sales funnelu

1. Prvý kontakt: landing page

Na vrchol lievika sa môžu potenciálni zákazníci dostať cez stránku, na ktorú ich privedú platené reklamy alebo sociálne siete. Na landing page uveďte základné informácie o svojom produkte či službe a jeho kľúčových výhodách. Najdôležitejším prvkom landing však musí byť formulár, pretože ďalší krok je…

2. Získajte kontakt výmenou za užitočný obsah

Zákazníci si na landing page typicky stiahnu e-book, check-list, prihlásia sa na webinár, stiahnu si demoverziu vášho programu alebo sa prihlásia k odberu e-mailového seriálu. Vďaka tomu získate kontaktné údaje relevantného potenciálneho zákazníka, ktorý prejavil záujem o váš obsah. V tej chvíli sa z neho stáva lead.

3. Udržte si pozornosť

Máte meno, kontakt a firmu potenciálneho zákazníka, teraz sa musíte postarať o to, aby si o vás udržal povedomie. Klasickým spôsobom je napríklad e-mailový seriál s užitočným obsahom, ktorý leadu posielate na zadaný e-mail. Neobsahuje žiadne obchodné ponuky, iba návody, praktické rady alebo inú pridanú hodnotu. Vy pri tom sledujte, s akým obsahom interaguje a čo ho zaujíma. Ak napríklad pravidelne číta e-maily alebo lajkuje vaše príspevky, máte u neho väčšiu šancu uspieť a prejsť do ďalšej fázy.

4. Popostrčenie k nákupu

Lead sa pomaly presúva do nižších častí lievika, takže je na čase ho prinútiť k nákupu. Ponúknite mu bezplatnú konzultáciu, zľavu alebo napríklad predĺženú demoverziu. Inými slovami čokoľvek, čo lead namotivuje k rozhodnutiu.

5. Slávte úspech alebo pokračujte v snažení

Pokiaľ lead nakúpi, tak hurá. Ak nie, nevešajte hlavu. Dôležité je, aby ste zanechali dobrý dojem. Naďalej sa starajte, aby o vašej značke vedel, a skúste ho ku kúpe prinútiť znova napríklad za pár mesiacov. Pri väčšine biznisov sa lead musí sám dostať do rozhodovacej fázy – to znamená do situácie, kedy bude vaše produkty a služby potrebovať. A ak ste s ním boli prirodzene v kontakte a zanechali dobrý dojem, spomenie si na vás.

Prehľad o obchodoch, na ktorých práve pracujete, ao fázach, v ktorých sa vaše leady nachádzajú, vám pomôže udržiavať analýza sales funnelu v CRM. Či sa pre váš biznis hodí zistíte, keď ju vyskúšate zadarmo na 30 dní.

Začnite svoju 30‑dňovú bezplatnú skúšobnú verziu dnes

Začať skúšobnú verziu
Blog author photo

Kelly pracovala ako prekladateľka na voľnej nohe a neskôr sa začala venovať marketingu, tvorbe obsahu a lokalizácii softvéru. V Raynete pracuje na tom, aby bolo CRMko "user-friendly" pre anglicky hovoriacich používateľov, na Nápovede a na písaní článkov.

Predajné tipy a triky vo vašej schránke

Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.