Kelly Carrow
17. 7. 2025
Obchod
Zatiaľ čo niektorí zákazníci nájdu produkt vo vašom e-shope a hneď ho kúpia, iní budú o kúpe dlhšie premýšľať a hľadať iné možnosti. Ďalší o nákupe ešte len uvažujú a mapujú si terén, aby mali v budúcnosti väčší prehľad. V ideálnom prípade sa snažíte zaujať všetkých tak, aby u vás nakúpili.
Sales funnel je vizuálne znázornenie predajného procesu. Presne definuje jednotlivé fázy a umožňuje predajcovi vidieť, kde sa zákazník (lead) práve nachádza. Hovorí predajcovi, ako má zákazníka v danej časti procesu zaujať a aké ďalšie kroky má urobiť, aby sa z leadra stal skutočný zákazník.
Prečo je sales funnel dôležitý? Mali by ste ho používať, pretože:
Aby zákazník hladko prešiel sales funnelom, musíte vedieť, kde sa nachádza a čo môžete urobiť, aby ste mu pomohli posunúť sa ďalej. Kým na začiatku hľadá skôr informácie, potom ho môžete presvedčiť o výhodách vášho produktu a nakoniec mu uľahčiť samotný nákup.
Sales funnel môže mať niekoľko častí v závislosti od toho, ako máte nastavený predajný proces. Vo všeobecnosti však vždy obsahuje tieto tri časti:
Sales funnelom vám neprejdú všetci. Ako vhodné leady spoznať pomocou lead scoringu, popisujeme v článku.
Pre vytvorenie fungujúceho sales funnelu sa zamerajte na nasledujúce body:
Pamätajte tiež, že tvorbe predajného lievika by mala predchádzať tvorba obchodnej stratégie. Viac o nej píšeme v tomto článku.
Na vrchol lievika sa môžu potenciálni zákazníci dostať cez stránku, na ktorú ich privedú platené reklamy alebo sociálne siete. Na landing page uveďte základné informácie o svojom produkte či službe a jeho kľúčových výhodách. Najdôležitejším prvkom landing však musí byť formulár, pretože ďalší krok je…
Zákazníci si na landing page typicky stiahnu e-book, check-list, prihlásia sa na webinár, stiahnu si demoverziu vášho programu alebo sa prihlásia k odberu e-mailového seriálu. Vďaka tomu získate kontaktné údaje relevantného potenciálneho zákazníka, ktorý prejavil záujem o váš obsah. V tej chvíli sa z neho stáva lead.
Máte meno, kontakt a firmu potenciálneho zákazníka, teraz sa musíte postarať o to, aby si o vás udržal povedomie. Klasickým spôsobom je napríklad e-mailový seriál s užitočným obsahom, ktorý leadu posielate na zadaný e-mail. Neobsahuje žiadne obchodné ponuky, iba návody, praktické rady alebo inú pridanú hodnotu. Vy pri tom sledujte, s akým obsahom interaguje a čo ho zaujíma. Ak napríklad pravidelne číta e-maily alebo lajkuje vaše príspevky, máte u neho väčšiu šancu uspieť a prejsť do ďalšej fázy.
Lead sa pomaly presúva do nižších častí lievika, takže je na čase ho prinútiť k nákupu. Ponúknite mu bezplatnú konzultáciu, zľavu alebo napríklad predĺženú demoverziu. Inými slovami čokoľvek, čo lead namotivuje k rozhodnutiu.
Pokiaľ lead nakúpi, tak hurá. Ak nie, nevešajte hlavu. Dôležité je, aby ste zanechali dobrý dojem. Naďalej sa starajte, aby o vašej značke vedel, a skúste ho ku kúpe prinútiť znova napríklad za pár mesiacov. Pri väčšine biznisov sa lead musí sám dostať do rozhodovacej fázy – to znamená do situácie, kedy bude vaše produkty a služby potrebovať. A ak ste s ním boli prirodzene v kontakte a zanechali dobrý dojem, spomenie si na vás.
Prehľad o obchodoch, na ktorých práve pracujete, ao fázach, v ktorých sa vaše leady nachádzajú, vám pomôže udržiavať analýza sales funnelu v CRM. Či sa pre váš biznis hodí zistíte, keď ju vyskúšate zadarmo na 30 dní.
Kelly pracovala ako prekladateľka na voľnej nohe a neskôr sa začala venovať marketingu, tvorbe obsahu a lokalizácii softvéru. V Raynete pracuje na tom, aby bolo CRMko "user-friendly" pre anglicky hovoriacich používateľov, na Nápovede a na písaní článkov.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.