Lenka Staňková
25. 7. 2025
Obchod
Skôr, než u vás klient nakúpi, vykoná niekoľko krokov, z ktorých môžete odhadnúť jeho záujem. Pokiaľ lead raz navštívi web, asi to nebude potenciálny zákazník. Pokiaľ k vám chodí opakovane, prezerá si produkty alebo odoberá newsletter, už o vaše služby prejavuje väčší záujem. Aby ste lepšie odchytávali takýchto potenciálnych klientov a nestrácali čas tými, ktorí nemajú záujem, pomôže vám lead scoring.
Lead scoring je proces hodnotenia leadov. Lepšie a rýchlejšie vďaka nemu spoznáte, ako ďaleko je lead na ceste k nákupu a či je vhodný čas na napnutie všetkých síl, aby ste ho zobchodovali.
Funguje na princípe pripisovania bodov za on-line aktivity, ktoré leady vykonáva. Čím vyššie skóre leady majú, tým je pravdepodobnejšie, že sa z nich stanú vaši zákazníci.
Aby ste mohli lead scoring používať, potrebujete mať:
Mimochodom viac o tom, čo je to viesť a jak s ním pracovať, popisujeme v samostatnom článku.
Zmysel lead scoringu tkvie v tom, že nesleduje všeobecné dátumy návštevnosti alebo čítanosti. Jednotlivé aktivity páruje s konkrétnymi leadmi, aby ste presne vedeli, ktorý používateľ robí aké kroky.
Aktivity, za ktoré sa leadom pripisujú body, môžu byť napríklad:
Aby ste spoznali, ktoré aktivity sú pre vás dôležitým ukazovateľom obchodného potenciálu, zanalyzujte si nákupné správanie existujúcich zákazníkov.
Zistite, aká je postupnosť krokov, čo klientov zaujalo a presvedčilo. Bol to newsletter, rozhovor s majiteľom vašej firmy, referencie alebo prípadovka? Sledovali vás na sociálnych sieťach alebo klikli na reklamu?
Podľa toho zvoľte model hodnotenia, ktorý budete pre lead scoring používať. Inšpirujte sa pri nasledujúcich modeloch založených na:
Modely môžete rôzne upravovať a kombinovať, aby ste sledovali a vyhodnocovali presne to, čo potrebujete.
Hľadáte spôsoby, ako aktívne hľadať leady? Mrkněte na náš článok s overenými technikami.
Firmy, ktoré sa púšťajú do lead scoringu, majú tendenciu uprednostňovať skórovanie na základe behaviorálnych dát – teda toho, ako sa lead chová na ich webe, aký obsah prezerá alebo na ktoré reklamy kliká. Lead scoring ale funguje najlepšie, keď kombinuje behaviorální metriky s demografickými.
Predstavte si nasledujúcu situáciu: Lead u vás nasbíral vysoké skóre, pretože pravidelne otvára vaše newslettery, prečíta si vaše články a na web sa pravidelne vracia. Jenže je z firmy, ktorá je pre váš produkt a služby príliš malá, a navyše sídli na druhom konci sveta. Takže aj cez vysoké skóre je pre vás nerelevantné.
Z toho dôvodu skórujte leady i podľa demografických údajov – pomôže vám to odfiltrovať fanúšikov, ktorí vás síce milujú, ale obchod s nimi nikdy neurobíte.
Keď máte všetko nastavené, môže lead scoring vyzerať napríklad takto:
Lead A vyplní formulár na webe (dostane 20 bodov), zareaguje na váš post na LinkedIn (10 bodov) a pravidelne otvára a číta vaše newslettre (15 bodov). Jeho celkové skóre je 45 bodov.
Naopak lead B navštívi váš web a pozrie sa iba na homepage (5 bodov), začne váš firemný profil sledovať na LinkedIn (5 bodov), ale na posty už nijako nereaguje. Má iba 10 bodov.
Na základe lead scoringu viete, že lead A má oveľa väčší obchodný potenciál, pretože je aktívnejší a zaujíma sa o váš biznis viac ako lead B.
V príkladoch ukazujeme lead scoring modely, ktoré pracujú iba so získavaním bodov. Mnohým firmám sa ale osvedčil aj opačný postup, kedy leadom body odčítajú, respektíve prideľujú negatívne body. Typicky za aktivitu, ktorá je v rozpore s tým, ako si predstavujete ideálneho zákazníka. Odporúčame pozitívne a negatívne body pri skŕovoaní leadov kombinovať.
Firmy leadom odčítajú body napríklad za:
Negatívne body využívajú aj na odfiltrovanie ľudí, ktorí s vami interagujú za iným účelom, než je obchod (napríklad záujemcovia o prácu). Váš web pravdepodobne navštevujú aj vaši zamestnanci, ich rodina alebo vaša konkurencia. Týmto leadom firmy udeľujú pokojne -1000 bodov, aby ich úplne odstránili zo zoznamu leadov.
Hlavnou výhodou lead scoringu je, že vyhodnotíte, ktorému leadu sa venovať a oslovíte ho v pravý čas. Poznáte tiež, s ktorými nemáte strácať čas.
Všeobecne vám lead scoring skráti a zefektívni nákupný proces, pretože:
Všechna data o leadech si ukládejte do CRM. Budete je mít pohromadě, žádná se vám neztratí a na první pohled vám bude jasné, ve které fázi obchodního cyklu se který lead nachází a co musíte udělat, abyste jej posunuli dál. Nejprve si ale CRM vyzkoušejte zdarma, ať máte jistotu, že se vám vyplatí.
Lenka sa ako Product Ownerka pôvodne venovala vývoju e-commerce softvéru. V Raynete teraz pomáha užívateľom využívať naše CRM naplno.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.