Adéla Mrázková
20. 6. 2025
Obchod
Ovocie predávate na trhu, domáce potreby v kamennom obchode, auto v showroome alebo dokonca oblečenie v e-shope. Vaši zákazníci od vás tovar kupujú a používajú, nič na ňom nevydelávajú a nepredávajú ho ďalej. Ste súčasťou podniku B2C. Aké sú jeho špecifiká a čím sa líši od iných obchodných modelov?
Skratka B2C znamená business-to-consumer a označuje predaj konečnému spotrebiteľovi, ktorý tovar používa pre vlastnú potrebu. To znamená, že si kupuje auto, ktoré riadi, dom, v ktorom býva, oblečenie, ktoré nosí, alebo potraviny, ktoré konzumuje.
Tým sa líši od takzvaného B2B (business-to-business) obchodu, v ktorom spoločnosť predáva svoje výrobky inej spoločnosti. Tá ich používa na výrobu svojho tovaru alebo ďalej predáva výrobky, ktoré kupuje, svojim zákazníkom.
Okrem zákazníka sa podnikanie B2C zvyčajne líši od podnikania B2B aj v iných aspektoch:
Špecifiká oboch obchodných modelov vám pomôžu určiť, ktorý z nich je pre vaše podnikanie vhodnejší. Ak predávate autodiely, ktoré sa nedajú využiť inde, B2B bude jasnou voľbou.
Špecifiká oboch obchodných modelov vám pomôžu určiť, ktorý z nich je pre vaše podnikanie vhodnejší. Ak predávate autodiely, ktoré sa inde nedajú použiť, B2B bude jasnou voľbou.
Predstavte si však, že pestujete zeleninu a chcete ju predávať. Máte dve možnosti:
Výhody 👍
Nevýhody 👎
Buď si sami vybudujete sieť klientov, ktorí váš tovar prepredajú, alebo zacielite priamo na širší trh koncových zákazníkov. S riadením B2B obchodu vám pomôže CRM, kde máte všetky kontakty na klientov, všetku komunikáciu aj dokumenty prehľadne na jednom mieste. Vyskúšajte si CRM zadarmo a zistite, či vám uľahčuje biznis.
B2C nie sú len e-shopy a kamenné predajne. Obchodných modelov je v B2C segmente viac a často sa kombinujú. Tu je 5 základných B2C modelov:
Adel zbierala skúsenosti v e-commerce a SaaS firmách ako brand špecialistka zameraná na obsah. Tento presah teraz využíva v produktovom marketingu, kde prepája, čo vie CRM, s tým, čo zákazníci potrebujú počuť – jasne a zrozumiteľne.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.