Jan Korpas
20. 2. 2025
Obchod
Existujú desiatky metód, ako môžete osloviť zákazníkov. Každý obchodník, markeťák aj riaditeľ firmy by sa v nich mal zorientovať a vyskúšať tie spôsoby, ktoré dávajú pre jeho produkt či službu zmysel. Inšpirujte sa 10 najčastejšími metódami na generovanie leadů, ktoré denne využívajú firmy po celom svete.
Do prirodzenej návštevnosti sa radia tí potenciálni klienti, ktorí sa na váš web dostali sami od seba, nie z platenej reklamy. Najefektívnejšou cestou, ako prirodzenú návštevnosť posilniť, je:
Čím viac na týchto dvoch bodoch zapracujete, tým vyššie vás algoritmy vyhľadávačov budú umiestňovať.
Zjednodušene povedané spočíva affiliate marketing v spolupráci s ďalšími webovými stránkami. Blogy, magazíny alebo iné nekonkurenčné weby môžu propagovať vaše produkty či služby napríklad výmenou za spätný odkaz. Prípadne výmenou za časť príjmov z úspešných zákaziek od klientov, ktoré na váš web privedú.
Pamätajte ale, že kvalitné leady vám privedú iba stránky, ktoré majú s vaším produktom niečo spoločné. Ak predávate príklepové vŕtačky, pravdepodobne vám nepomôže spätný odkaz na webe o chove škrečkov.
Zistite si, na ktorých sociálnych sieťach sa najčastejšie vyskytujú vaši zákazníci, a potom pátrajte po spôsoboch, ako ich osloviť. V B2B obchode je to vo väčšine prípadov LinkedIn, kde veľmi ľahko nadviažete kontakt napríklad s manažérmi alebo nákupcami kľúčových firiem.
Viac o tom, ako využiť LinkedIn pri obchodovaní, sme podrobne rozpísali v samostatnom článku.
Direct marketing = oslovovanie potenciálnych zákazníkov priamo. Cieľom je prinútiť zákazníkov k akcii, napríklad k odberu newsletteru, návšteve webu alebo rovno k nákupu.
Priamy marketing má mnoho podôb, je to napríklad:
O tom, kedy a ako má zmysel skúšať cold calling, píšeme v samostatnom článku.
Veľtrhy, konferencie alebo networkingové akcie. To je len pár príkladov akcií, na ktorých sa môžete stretnúť s potenciálnymi zákazníkmi. Stačí krátky kontakt a výmena vizitky či žiadosť o spojenie na LinkedIn a máte lead. Akcie naživo sú pre obchodníkov skvelé príležitosti, ako s potenciálnymi zákazníkmi hneď od prvého kontaktu nadviazať bližší vzťah.
Hovorí sa, že spokojný zákazník je najlepší marketing a práve na tom stojí referral. Ak máte veľmi spokojných klientov, s ktorými spolupráca perfektne klape, využite to:
Tradičný marketing je stále vhodnou cestou hľadania leadov pre firmy, ktorých klienti netrávia toľko času on-line. Patria sem napríklad:
Publikovanie odborných článkov na etablovaných weboch vo vašom odvetví je nielen vhodný spôsob, ako získať leady. Zároveň dáte potenciálnym zákazníkom najavo, že ste odborníci a rýchlo si získate ich dôveru.
Landing page je prvá stránka, na ktorej potenciálni zákazníci „pristanú“, keď navštívia váš web. Môže to byť homepage, produktová stránka alebo napríklad blogový článok. Časť firiem ale vytvára špeciálne landing pages zamerané na konkrétnu skupinu zákazníkov alebo konkrétne kľúčové slovo, ktoré vyhľadávajú.
Pokiaľ napríklad firma vyrába bazény, vytvorí sezónnu landing page, kde pripomenie najlepší čas na objednávku bazéna, aby sa v ňom zákazníci mohli v lete kúpať, a pridá objednávkový formulár. Landing page potom môže spropagovať napríklad výkonnostnou reklamou.
PPC reklamy a reklamy na sociálnych sieťach sú jednou z najobľúbenejších metód získavania leadov, pretože ich dokážu v krátkom čase prilákať veľké množstvo. Na druhej strane neposilňujú rast zákaziek dlhodobo, takže je vhodné kombinovať ich napríklad s vylepšovaním organickej návštevnosti, pozri bod 1.
Honza pracuje v oblasti predaja a marketingu od roku 2007 a získal skúsenosti v oblasti ecommerce aj vlastného podnikania. Je zodpovedný za hľadanie spôsobov, ako prilákať nových používateľov Raynetu.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.