Lenka Staňková
1. 11. 2023
Raynet life
ChatGPT v salese, cirkulárna ekonomika, vedenie akvizičných obchodníkov a príbeh legendárneho ostravského podnikateľa. O tom bol deviaty ročník SalesMajster MeetUpu, ktorý sa opäť konal pod strechou Raynetu. Do príprav sme sa pustili spolu s Patrioty MSK, ktorí už roky vzdelávajú podnikateľov v našom regióne.
Anna Bohoněk prišla z pražského European Leadership & Academic Institute (ELAI), kde pôsobí ako lektorka. ELAI je vzdelávacia platforma, ktorá učí podnikateľov prispôsobovať sa súčasným trendom, a preto nie je divu, že svoju prednášku zamerala na AI nástroje a ich využitie v obchode.
Anna sa zverila, že AI nástroje používa najčastejšie ako kouča a kolegu. S prompty pracuje rovnako, ako keď dáva zadanie juniornému kolegovi. Dbá teda na presné zadanie a kontext. Preto zdôrazňovala, že pre správne písanie promptov musíte:
Všeobecne Anna odporúča sa s nástrojmi hrať a testovať ich možnosti. Presne tak to robí ona, v rámci obchodu napríklad:
💡 TIP Anny:
S nástrojmi sa hrajte a testujte ich možnosti, ale buďte opatrní. Nevkladajte do nich citlivé údaje. Tiež si dajte pozor na nástrahy, ktoré AI nástroje umožňujú. Podvodníci dnes napríklad môžu napodobniť váš hlas a žiadať po vašich blízkych alebo kolegoch peniaze či citlivé údaje.
Mikuláš Hurta založil a riadi ostravskú firmu NIL Textile, ktorá vyrába oblečenie z recyklovaného materiálu pre módne značky po celom svete. Vďaka technológiám, ktoré majú k dispozícii, oblečenie recyklujú donekonečna. Pár dní pred meetupom dokonca vyhrali prestížnu cenu v oblasti udržateľnosti a ekológie E.ON Energy Globe.
Podľa Mikuláša sú v obchode najdôležitejšie tri veci:
Mikuláš zastáva myšlienku, že na rozjazd podnikania nie sú potrebné peniaze, ale tvrdá práca. Keď prišiel s nápadom na výrobu recyklovanej módy, oslovoval desiatky univerzít, inštitúcií a potenciálnych investorov. Prevažná väčšina ho odmietla alebo si nesadli, ale pretože to nevzdával, podarilo sa mu biznis rozbehnúť. Všeobecne odporúča plácnuť si iba s tými investormi, s ktorými si rozumiete nielen biznisovo, ale aj ľudsky.
Mikuláš odporúča byť flexibilný a obchodný plán priebežne meniť podľa situácie a nových informácií. V NIL Textile napríklad plánovali, že budú predávať B2C zákazníkom. Lenže s prvými produktmi sa ukázalo, že záujem prichádza hlavne zo strany módnych značiek, teda B2B. To ich prinútilo biznis model prehodnotiť. Začali sa viac zaujímať o potreby B2B a zistili, že ich hlavné motivácie sú:
Mikuláš sa tiež podelil o 3 predajné kanály, ktoré im najlepšie fungujú:
💡 TIP Mikuláša:
Ak chcete podnikať v udržateľnosti, motivujte zákazníkov nielen ekológiou a splnením legislatívy, ale aj ekonomicky. NIL má napríklad po celej Európe zberné miesta, kam značky vkladajú oblečenie, ktoré im koncoví zákazníci vrátili. Značka dostane za vrátený tovar zľavu na ďalší nákup v NIL a tú môže poskytnúť aj svojim koncovým zákazníkom.
V Kontent.ai vyrástli zo start-upu v globálnej SaaS (vyvíja CMS s umelou inteligenciou). Navyše prešli z marketingovo riadeného obchodu na proaktívny outbound. Ich šéf globálneho marketingu Vojtěch Bořil sa na meetupe podelil o svoje skúsenosti z tejto transformácie, a to hlavne s ohľadom na budovanie akvizičného obchodného tímu.
V Kontent.ai začínali ako divízia brnenskej IT firmy Kentico. V lete 2022 sa odštiepili a získali zahraničnú investíciu 40 miliónov dolárov. V tom čase mali 75 % dopytu z inbound marketingu – to znamená, že obchodníci dostávali priame dopyty od marketingu a uzatvárali biznis. Vo chvíli, keď nabrali investíciu, museli ale výrazne navýšiť ciele a doterajšia stratégia nestačila.
Preto vybudovali oddelenie BDR (Business Development Representative) s tímami po celom svete. Jeho úlohou je aktívne vyhľadávať obchodné prípady. Napriek tomu, že BDR oslovuje tzv. studené kontakty, nejde o náhodné navolávanie a spamovanie, to podľa Vojtu nefunguje. V Kontent.ai majú postup do detailu vyladený a oslavujú s ním úspechy.
Oslovujú iba zákazníkov, u ktorých odhalia potrebu. Postupujú nasledovne:
Pri vedení BDR tímov sa Vojtovi osvedčil systém 2+1. BDR tímy sú trojčlenné, pričom jedným členom je teamleader, ktorý polovicu času venuje obchodu a druhú leadershipu. Akviziční obchodníci majú v Kontent.ai 60% fixný plat a 40% provízie. Výška provízií sa odvíja od hodnoty obchodnej príležitosti.
💡 TIP Vojty:
Navolávači alebo BDR sú často prvým kontaktom potenciálneho klienta s vašou firmou. Dobrý dojem je preto kľúčový. Nastavte im postup, procesy a vzdelávanie takým spôsobom, aby pôsobili profesionálne aj úplní juniori. Na tejto pozícii je totiž vo väčšine firiem veľká fluktuácia a pracujú na nej ľudia s minimálnym obchodným vzdelaním.
Ivan Boruta vybudoval počas 30 rokov úspešnú firmu BORCAD, ktorá vyrábala gynekologické kreslá alebo pôrodné lôžka a dnes sa špecializuje na sedadlá do vlakov. Nepovažuje sa za obchodníka a je presvedčený, že zákazníkov z viac ako 60 krajín získal hlavne vďaka kvalitnému produktu. Mimochodom v jeho vlakovej sedačke sa zviezol aj James Bond vo filme Casino Royale.
Praktické tipy, ktoré si z príbehu Ivana Borutu môžete odniesť:
💡 TIP pána Boruty:
Keď so zákazníkmi riešite nepríjemnú situáciu, nikdy im neklamete. Klamstvo je vždy horšie ako úprimné priznanie chyby.
Jubilejný desiaty SalesMajster MeetUp prebehne v rámci legendárneho brnenského Marketing Festivalu, ktorý sa koná 20.–22. februára 2024. Tešte sa na osobnosti moderného salesu a marketingu, toto bude mať šťavu! Viac informácií zverejníme už čoskoro.
Toto si zapíšte do denníčkov (alebo do kalendárov v CRM)!
Lenka sa ako Product Ownerka pôvodne venovala vývoju e-commerce softvéru. V Raynete teraz pomáha užívateľom využívať naše CRM naplno.
Dávka obchodných znalostí, trikov a osvedčených postupov pre CRM.